بخش مرجع

بخش مرجع و اسناد

ااین بخش از اواخر سال 1373 با هدف کمک به کاربران برای یافتن اطلاعات مورد نیازشان، شروع به فعالیت کرده است و شامل انواع منابع مرجع به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و ...، اسناد چاپی معاصر، منابع نفیس، نقشه‌های جغرافیایی و ... است. بخش مرجع به صورت قفسه باز اداره می‌شود و کاربران می‌توانند برای انتخاب کتاب‌ها، خود به سراغ قفسه‌ها بروند.

منابع دیداری – شنیداری:
شامل فایل‌های صوتی، تصویری و عکس‌های مربوط به نشست‌ها و برنامه‌های برگزار شده در حسینیه ارشاد است.

مجموعه منابع اهدایی یونیسف:
شامل کلیه منابعی که از سوی یونیسف به کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد اهدا شده است. این منابع عموما درباره مسائل اجتماعی، حقوق کودکان و زنان، آموزش، بهداشت همگانی و ... است.

اسناد:
شامل اسناد چاپی معاصر، و کلیه اسناد مربوط به حسینیه ارشاد است. اسناد چاپی معاصر که در قالب کتاب منتشر شده‌اند، قابل امانت هستند.

منابع نفیس:
شامل کتاب‌های نفیس معاصر و کهنه‌چاپ‌ها (نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی) است. در صورت نیاز کاربر، نسخه دیجیتال کهنه‌چاپ‌ها در اختیار قرار داده می‌شود.

سایر منابع:
مجموعه تمبرهای فارسی و لاتین، پوسترها، آلبوم‌های عکس، مجموعه‌ آثار دکتر شریعتی، بروشورها و کاتالوگ‌ها از دیگر زیرمجموعه‌های بخش مرجع و اسناد به شمار می‌‌روند.

انواع منابع مرجع:
دایره‌المعارف‌ها
منابعی که حاوی اطلاعات به صورت مقاله درباره تمام معارف بشری هستند. مطالب دایره‌المعارف‌ها برحسب الفبا تنظیم می‌شوند.
فرهنگ‌ها (واژه‌نامه‌ها)
کتاب‌هایی هستند که معانی واژگان عمومی یا یک رشته خاص را به زبان‌های مختلف در بر می‌گیرند.
کتابشناسی‌ها
عبارتند از فهرست منظم و مرتب كتاب‌ها و يا كتابي درباره كتاب‌ها
منابع جغرافیایی
عبارت است از منابعی درباره اسامی جغرافیایی شامل نقشه‌ها، اطلس‌ها و کره جغرافیایی
سایر منابع مرجع
شامل دستورنامه‌ها و راهنماها، سالنامه‌ها و سالنماها و گاهشماری‌ها و سرگذشتنامه‌ها

خدمات مرجع: خدمات مرجع شامل کمک و راهنمایی به مراجعان به خصوص در مورد تجسس‌های علمی و یافتن اطلاعاتی تازه در مورد موضوعات مختلف است که توسط کتابدار به خوانندگان و محققان و مراجعان به کتابخانه داده می‌شود. تمام مخاطبان کتابخانه، اعم از افراد عضو و غیرعضو می‌توانند از خدمات مرجع بهره‌مند شوند. کتابداران موظف هستند حداکثر کمک و یاری را به مراجعه کننده بنمایند. کتابداران باید به استقبال کاربر بروند و به کمک او بشتابند و تا حد امکان اطلاعات مورد نیاز او را گردآوری کنند. اینکه چقدر وقت لازم دارند و چه نوع منابعی را باید بررسی کنند مطرح نیست. خدمات مرجع به سه شکل حضوری، تلفنی و آنلاین ارائه می‌شود.
خدمات تحویل مدرک: کاربرانی که به دنبال مقالاتی در زمینه‌های موضوعی مختلف هستند، می‌توانند با مراجعه به بخش‌های مربوط، مقالات مورد نیاز خود را به صورت چاپ شده یا الکترونیکی دریافت کنند. همچنین کاربر می‌تواند نشانی ایمیل خود را در اختیار کتابدار مربوط قرار دهد تا پس از یافتن مقالات مورد نیاز، این مقالات برای او ارسال شود.
خدمات مطالعه در محل: کتابخانه فضایی را در بخش‌های مختلف، برای مطالعه داخل سالن در نظر گرفته است که اعضا و کاربران مهمان می‌توانند از این فضا استفاده کنند.
عرضه محصولات فرهنگی: برای اعضا و علاقه‌مندان به انواع برنامه‌های دینی، علمی، آموزشی و فرهنگی، منابع دیداری و شنیداری در کتابخانه تولید می‌شود. بخش مرجع کتابخانه مسئول تولید این منابع و همچنین کتاب‌های منتشر شده‌ حسینیه ارشاد است.

نشانی : تهران- خیابان دکتر علی شریعتی- شماره 11- کدپستی : ١٩٤٧٧١٣١٣٣
تلفن : 7-22894004 داخلی 24- فکس : 22894081
پست الکترونیکی : reference@hepl.ir
نشانی اینترنت : www.hepl.ir
ساعت کار کتابخانه :
شنبه تا چهارشنبه
نیمه اول سال 8 الی 19
نیمه دوم سال 8 الی 18
 پنجشنبه 8 الی 12