شرح خبر
 
تاریخ
1397/11/21
عنوان ریاضیات و هری پاتر همگی رایگان هستند
متن
هرچند در این کتاب‌فروشی کتاب‌های دست دوم نیز فروخته می‌شود ولی رایگان بودن کتاب‌ها شعار نیست.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بی بی سی، ویترین کتاب‌فروشی کوین هارت 63 ساله در شهر نیوپورت کشور ولز پر از تبلیغات و جملات ادبی از کتاب‌های مختلف است ولی اولین چیزی که توجه هر عابر پیاده‌ای را جلب می‌کند جمله‌ای است که روی شیشه ویترین این کتابفروشی‌ چسبانده شده است: کتاب‌ها رایگان هستند. هرچند در این کتاب‌فروشی کتاب‌های دست دوم نیز فروخته می‌شود ولی رایگان بودن کتاب‌ها شعار نیست.
 
کتاب‌فروشی آقای هارت در یکی خیابان‌های اصلی شهر نیوپورت واقع شده است و از سوی یک بنیاد خیریه تحصیلات برای همه مردم جهان (Global Educational Trust) حمایت مالی می‌شود. این بنیاد هدفش ارتقای سطح سواد و آگاهی در بریتانیا و سراسر جهان است و یکی از فعالیت‌هایش تامین کتاب برای کودکان و نوجوانان است.
 
یکی از فعالیت‌های اصلی این موسسه جمع‌آوری کتاب‌های دست دوم از منازل مسکونی است که قرار است برای بازیافت فرستاده شوند. موسسه با همکاری کتاب فروشی کتاب‌ها را برای خواندن عرضه می‌کند که شامل هر نوع کتابی از کتاب‌های ریاضی گرفته تا داستان‌های هری پاتر می‌شود.
 

هارت می‌گوید بسیاری از این کتاب‌ها روزی قرار بود در زباله‌ها برای بازیافت داخل ماشین خردکنی کاغذ برود ولی اینجا بسیاری از مردم هستند که می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. هر روز بسیاری از عابران برای خواندن کتاب‌ها به داخل مغازه می‌آیند و ما در کنار کتاب محصولات جانبی خودمان را می‌فروشیم. شاید مشتری بیاید اینجا و یک کتاب داستان رایگان ببرد ولی داشتیم کسی را که هر هفته 30 فیلم سینمایی از ما خریده و خب اینطوری ما هم می‌توانیم کاسبی کنیم.
 

اینجا همه کتاب‌ها رایگان هستند و هدف موسسه نیز این است که به جای سوزانده شدن این کتاب‌ها توسط رهگذران و حتی بی خانمانان خوانده شوند.
 
طبق آخرین آماری که بنیاد خیریه گلوبال در سایتش منتشر کرده حدود یک میلیون نفر از سالمندان در انگلیس در زندگی خود حتی به یک کتاب هم دسترسی نداشته اند. در سال‌های گذشته 445 کتابخانه در این کشور تعطیل شده و انتظار می‌رود تا 12 ماه آینده 105 کتابخانه نیز تعطیل شود. 4میلیون کودک انگلیسی در فقر زندگی می‌کنند و خرید کتاب از اولویت‌های زندگی‌شان نیست.
 

موسسه خیریه گلوبال در وب سایتش هدف اصلی‌اش را تهیه کتاب برای نیازمندان عنوان کرده است. طبق ادعای این سایت نزدیک به یک میلیون کتاب رایگان برای مردم تهیه شده است.












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع