شرح خبر
 
تاریخ
1401/5/15
عنوان معرفی کتاب کودک و نوجوان 15 مرداد 1401
متن

روزی، روزگاری، یکی از بزهای کدخدا به مرض گَری گرفتار شد. کدخدا چون می‌دانست یک بز گَر، گله‌ای را گَر می‌کند، بز را در بیابان ول کرد. بز ریش سفید رفت و رفت تا رسید به کوهی که چشمه‌ای زلال و سبزه‌زارِ زیبایی نزدیکش بود و همان‌جا ماندگار شد. چند روزی که گذشت یک گوساله‌ی گَر، یک گوسفند گَر و یک سگ گَر یکی یکی پیش او آمدند و همه با هم رفیق شدند. روزی...
در این کتاب، داستان به دو گویش فارسی و کردی سورانی روایت می‌شود.
بز ریش سفید
بازنویسی: منوچهر کریم زاده
تصویرگر: شادی صبا
ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
گروه سنی: 7 تا 12 سال



دوست دارید بدانید عمق دریا چه قدر است؟ پنگوئن کوچولو می‌خواست این را بداند. بنابراین او و بقیه دوستانش در یک سفر باورنکردنی به دنبال این جواب رفتند.
عمق دریا چه قدر است؟
نویسنده: آنا میلبورن
تصویرگر: سرنا ریگلیتی
مترجم: محسن چینی فروشان
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، كتاب هاي سحر
گروه سنی: 7 تا 9 سال



نزدیک شکاف یخ، تخته سنگی سیاه از زیر یخ‌ها بیرون زده بود. هر دو به طرف آن رفتند و روی آن نشستند. گرمای آفتاب مانند دوشِ آب گرم بر سر و رویشان می‌ریخت. رُدی به آرامی انگشتان دردناک خود را خم و راست می‌کرد. مرد نیز همین کار را انجام می‌داد. مرد سرش را بلند کرد و به رُدی خیره شد و گفت: کاری که تو کردی بیشتر به یک معجزه شبیه بود. پسر بچه‌ای به سن و سال تو، آن هم به تنهایی...!
پسرک و کوهنورد
نویسنده: جیمز رمزی اولمن
مترجم: مجید عمیق
ناشر: قو
گروه سنی: 10 تا 15 سال



زمان مثل پیاز، چند لایه دارد؛ لایه‌هایی از آگاهی و رازآلودگی. حتما خیلی خوشحال خواهید شد اگر بدانید که ما همه‌ی این لایه‌ها را یکی یکی می‌شکافیم و پرده‌ها را از روی برخی حقایق جذاب پس خواهیم زد. حقایقی چون: 
چگونه می‌توان در هر کاری دیر کرد و به خاطر آن هیچ سوال و جوابی هم پس نداد؟
اگر به یک سیاهچاله نزدیک شوید چه اتفاقی می‌افتد؟
پشه‌ها چه جوری می‌گویند ساعت چند است؟
چرا هر چه پیرتر می‌شویم، زمان سریع‌تر می‌گذرد؟
اگر فکر می‌کنید می‌توانید رویه‌ی شگفت انگیز علم را تحمل کنید پس این کتاب را بخوانید تا از اسرار ترسناکِ زمان اطلاع پیدا کنید.
حقایق هولناک درباره زمان
نویسنده: نیک آرنولد
تصویرساز: تونی دوسالز
مترجم: محمود مزینانی
ناشر: پیدایش
گروه سنی: 12 تا 15 سال


کتابی پُر از رویدادهای ناشناخته "پترا آندالی" و "کالدر پیلی" را با هم آشنا می‌کند؛ اتفاق‌های عجیبی رخ می‌دهد و ماجراهایی که ظاهرا بی‌ربط هستند، به هم وصل می‌شوند. یک پیرزن عجیب و غریب، رازی را برای بچه‌ها فاش می‌کند و یکی از نقاشی‌های ارزشمند ورمیر ناپدید می‌شود. چیزی نمی‌گذرد که بچه‌ها ناگهان می‌بینند وسط یک جنایت هنری بین المللی ایستاده‌اند. جایی که هیچ کس از اتهام در امان نیست.
در جست و جوی ورمیر
نویسنده: بلو بیلیت
مترجم: آرزو احمی
ناشر: پرتقال
گروه سنی: 10 تا 15 سال



این کتاب ششمین جلد از مجموعه‌ی قصه‌های عاشورایی است. در هر جلد از این مجموعه، ماجرای شهادت یکی از شهدای کربلا آورده شده است. در این کتاب داستان شهادت حضرت علی‌اصغر علیه السلام به دست حرمله روایت می‌شود. حرمله در داستان «مرد بی‌قلب» نام دارد.
قنداق سرخ
روایت: فریبا کلهر
تصویرگر: سید حسام الدین طباطبایی
ناشر: قدیانی، کتاب های بنفشه
گروه سنی: 7 تا 9 سال

منبع