شرح خبر
 
تاریخ
1396/9/21
عنوان گزارش «همایش همام»
متن
کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران «همايش همام» را با آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و کلیپی از معرفی خدمات کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، در ساعت ۱۶:۴۵ شنبه ۱۸ آذر 1396 آغاز کرد. این جلسه به نقد و بررسی آثار آقای «حسن سلیمی عبدالملکی» پژوهشگر، نویسنده و شاعر مازندرانی و کردی اختصاص داشت.
صحبت‌های سخنرانان به این شرح بود:


صحبت‌های خانم دکتر خراسانچی مدیر کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد:
آیه 104 سوره مبارکه آل عمران (ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر) «و باید گروهی باشند که دیگران را به خیر دعوت کنند» سرلوحه کار کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد است و این کتابخانه تنها کتابخانه عمومی است که به گروه‌های با نیازهای ویژه خدمات ارائه می‌دهد.
صحبت‌های آقای دکتر حسین نورانی دبیر همایش:
این همایش تقدیر از 30 سال جستجوگری و پژوهش استاد سلیمی عبدالملکی است.
صحبت‌های آقای مسعود فلاح، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر:
فرهنگ هر کشور شامل خرده فرهنگ‌هایی است که با هم آمیخته شده و در شکل فرهنگ ملی بروز پیدا میکنند. هرچه فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملل متکثرباشد پایداری آن فرهنگ و هویت ملی آن کشور با قوام تر خواهد بود. برای مثال در شهرهایی که تکثر فرهنگی وجود دارد، از نظر فرهنگی ثبات بیشتری را شاهد هستیم. شهر بهشهر با وجود فرهنگ‌های مختلف، توانسته از ثبات فرهنگی خوبی برخوردار باشد.


صحبت‌های محمدرضا عبدالملکیان:
من دانشجوی کشاورزی بودم در دانشگاه همدان. در آنجا با دو دانشجو آشنا شدم که پسوند فامیلی آن‌ها عبدالملکی بود. من از نهاوند آمده بودم. نهاوند روستایی بنام عبدالملکی دارد اما ما از آن روستا نیستیم. نام ما عبدالملکیان انتخاب شد تا با اهالی آن روستا اشتباه گرفته نشود. حتی آن دو دوست دانشگاهی هم نمی‌دانستند چرا عبدالملکی بودند. آنها زاغمرزی بودند. بعد از دوران دانشگاه، گروه شعری تشکیل دادیم که این گروه از تمام نقاط ایران عضو می‌پذیرفت. در همان دوران یکی از دوستان اعلام کرد در مازندران همایشی در حال برگزاری است با عنوان «عبدالملکی‌های ایران». آنجا بود که متوجه گستردگی عبدالملکی‌های ایران شدم.
صحبت‌های دکتر اسماعیل شمس، مدیر بخش پژوهش‌های کردی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی:
این نمونه همایش‌ها می‌تواند الگویی باشد برای تمام استان‌هایی که از بافت فرهنگی مختلف تشکیل شده‌اند. ایشان درباره فعالیت‌های علمی ـ فرهنگی آقای حسن سلیمی عبدالملکی توضیحاتی دادند و در آخر بیان داشتند آقای سلیمی بسیار خوش شانس بوده که به موطنی کوچانده شده که به او اجازه می‌دهد رشد کند و هویت خود را حفظ کند و از او تقدیر می‌شود.
اجرای موسیقی محلی مازندران توسط استاد محمدرضا اسحاقی
صحبت‌های آقای حامی نیکبخت عبدالملکی:
استاد با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با شعر آشنا می‌شود. اشعار استاد حماسی-قومی است. ایشان از پیشگامان بازگرداندن هویت و اصالت کردی به شمار می‌آیند. از حسن سلیمی چندین اثر به چاپ رسیده و چندین اثر نیز در دست چاپ است. در آخر ایشان شعر کوتاهی خواندند.
صحبت‌های استاد حسن سلیمی عبدالملکی:
«مازندران به منزله مادر من و کردستان به منزله مادربزرگ من است». اشتراکات گویشی مازندرانی و کردی وجود دارد و تاریخچه هجرت عبدالملکی‌ها به شرق مازندران و بهشهر طرح شد.


این همایش از شبکه استانی مازندران به طور مستقیم پخش شد. درحاشیه همایش نمایشگاه نقاشی و «جواهردوزی» هنرمندان مازندرانی برپا بود و ساعت 19 به پایان رسید.


برای شنیدن فایل صوتی این نشست اینجا را کلیک کنید.
منبع