شرح خبر
 
تاریخ
1402/11/15
عنوان معرفی شش کتاب برگزیده دیجیتال 15 بهمن 1402
متن


کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد، کتابخانه‌ای با بیش از 21618 مدرک ديجيتال رایگان است. با عضویت در وب‌سایت می‌توانید به این منابع دسترسی پیدا کرده و از طریق تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود، آن‌ها را مطالعه کنید. 
در این پست شش کتاب برگزیده را به شما معرفی می‌کنیم:


سفرنامه عراق عجم (بلاد مرکزی ایران) بانضمام جغرافیای دریاچه قم (حوض سلطان) پدیدآور: ناصرالدین شاه قاجار  (بخش اول کتاب، «سفرنامه عراق عجم» به قلم ناصرالدین شاه قاجار است و بخش دوم: « تاریخ و جغرافیای راه عراق عجم» به قلم همراه و همسفر او، محمدحسن خان اعتمادالسلطنه این سفر ازطهران شروع شده و با عبور از قم، دلیجان، محلات، سلطان آباد (اراک فعلی)، بروجرد، نهاوند، تویسرکان، آشتیان و ساوه، بالاخره به طهران ختم می شود. این سفر 96 روز به طول انجامیده است.)


موسیقی کلاسیک ایرانی پدیدآور: الا زونیس  (کتاب حاضر با شرح تئوری و تاریخ موسیقی ایران آغاز می‌گردد و سپس دستگاه‌های موسیقی(ماهور، همایون، سه‌گاه، چهارگاه، نوا) و نوازندگان و خوانندگان این دستگاه‌ها به همراه سازهای ایرانی معرفی می‌شوند.)


مورچه ی شجاع پدیدآور: اسدالله عفت پیشه (اکبر درویش)  (گروه سنی ج) (یکی بود یکی نبود در زمانهای گذشته کوهی بود بلند و سر به فلک کشیده در هر طرفی نکو لانه مورچه بزرگی بود در هر لانه مورچه های کوچک و بزرگ و هم زندگی میکردند میان لانه مورچه های جنوب کوه و لانه مورچه های شمال کوه راه درازی بود که های این دوران هیچ وقت نمی توانست همدیگر را ببینند... )



ژرژ کنجکاو پدیدآور: هما زاهدی  (گروه سنی الف و ب) (اسم این میمون کوچولو ژرژ است. او اول در در جنگل‌های آفریقا زندگی می‌کردو ژرژ کوچولو بسیار خوشبخت و راضی بود اما یک عیب داشت و آن کنجکاوی فوق‌العاده‌ی او بود. یک‌روز ژرژ مردی را دید...)


قلاع و استحکامات نظامی پدیدآور: کاظم ملازاده  (کتاب مرجع) (این کتاب دایره‌المعارفی از قلعه‌ها و برج و باروهای نظامی ایران در دوره‌ی اسلامی است. در ابتدا کلیاتی در زمینه‌ی تاریخچه و معماری قلاع و استحکامات نظامی در ایران، انواع استحکامات دفاعی و ویژگی‌های هریک ذکر شده است. سپس بر اساس تقسیم‌بندی استانی و ترتیب الفبایی، به تک تک بناها پرداخته می‌شود.)


تذکره مراة الخیال پدیدآور: شیر علی خان بن علی امجد خان لودی (چاپ سنگی) (کتاب حاضر که به تذکره مرآه الخیال معروف است، در واقع دایره المعارف یا دانشنامه ای ست که مؤلف، شیر علی خان لودی، در آن به بحث درباره موضوعات گوناگون پرداخته است، و در ضمن موضوع اصلی کتاب – تذکره شاعران – مطالب دیگری هم آورده است؛ مباحثی در زمینه خط و فروض و قافیه و صنایع شعری و انشا، و نیز تفسیر و تاویل و عرفان و تصوف، هم چنین دانش هایی مانند موسیقی و تعبیر خواب و فراست (قیافه شناسی) و طب و جغرافیا، نیز عجایب دنیا و اخلاق، همه در این کتاب طرح شده اند و درباب هر یک، بیش و کم سخن رفته است.)

منبع