شرح خبر
 
تاریخ
1397/9/19
عنوان نزدیک به ۱۳۰ کتابخانه سال گذشته در بریتانیا بسته شد
متن
در سال گذشته بودجه کتابخانه‌ها در بریتانیا ۳۰ میلیون پوند کاهش یافت و ۱۲۷ کتابخانه عمومی در انگلیس، ولز و اسکاتلند بسته شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - نزدیک به ۱۳۰ کتابخانه عمومی سال گذشته در بریتانیا بسته شدند، در حالیکه ۳ هزار داوطلب برای راه‌اندازی سرویس‌های باقیمانده اعلام آمادگی کرده‌اند و مقامات محلی همچنان به کاهش بودجه‌های شدید می‌پردازند.

بررسی سالانه کتابخانه‌های بریتانیا توسط موسسه مالی و حسابداری دولتی از سال ۲۰۱۰ تصویر مشابهی را نشان می‌دهد که شامل شعبه‌هایی است که بسته می‌شوند و کارکنانی که کاهش پیدا می‌کنند.

در طول سال گذشته هزینه بودجه کتابخانه‌ها از سوی مقامات محلی ۳۰ میلیون پوند کاهش یافت. ۱۲۷ کتابخانه عمومی در انگلیس، ولز و اسکاتلند بسته شد، ۷۱۲ کارمند تمام‌وقت کارشان را از دست دادند یا آن را رها کردند و تعداد داوطلبین با ۳ هزار نفر افزایش به ۵۱۳۹۴ نفر رسید.

از آنجایی که شوراها از داوطلبین می‌خواهند که خدمات‌رسانی به کتاب‌هایشان را تعطیل کنند، راه‌اندازی شعبه‌های کتابخانه‌هایی که توسط مردم اداره می‌شود به یک پدیده عادی در بریتانیا تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۰ تخمین‌های اخبار کتابخانه‌های عمومی نشان داد که تنها حدود ۱۰ کتابخانه در دست داوطبان قرار دارد؛ تا سال ۲۰۱۷ این رقم به حدود ۵۰۰ رسید. محاسبات موسسه مالی و حسابداری دولتی نشان می‌دهد که در طول سه سال گذشته ۱۰ هزار داوطلب جدید به سرویس کتابخانه‌های بریتانیا اضافه شد و از ۴۱۴۰۲ در سال ۲۰۱۴ به ۵۱۳۹۴ در سال ۲۰۱۸ رسید.

راب وایتمن، مدیرعامل موسسه مالی و حسابداری دولتی گفت  که کتابخانه‌ها به خاطر آنچه در سرتاسر بخش دولتی اتفاق می‌افتد مثل یک قناری در معدن زغال‌سنگ‌اند.

او گفت: «کمبود بودجه بسیاری از انجمن‌ها را به صرافت انداخته تا بتوانند در ارائه خدمات خود خلاقیت داشته باشند و در کتابخانه‌های عمومی‌مان شاهد این هستیم که از دست دادن کارمندان باعث ایجاد اعتماد به داوطلبان می‌شود. تغییر هزینه‌های مشابه تقریبا در تمام سرویس‌های محلی دولتی در حال اتفاق است، و دیگر چیزی برای جوامع در دسترس نیست. از آنجایی که شکاف بودجه همچنان به وخیم‌تر شدن این مسائل منجر خواهد شد، حقیقتا نیاز است که گفت‌وگوهای صادقانه‌ای درباره مسیر شوراها و نقش آنها صورت بگیرد.»

در حالی که تعداد بازدیدکنندگان امسال ۱۰ میلیون نفر کاهش داشته و به ۲۳۳ میلیون نفر رسیده، سه تا از معروف‌ترین کتابخانه‌های بریتانیا –کتابخانه مرکزی منچستر و کتابخانه‌های ومبلی و وولویچ در لندن- شاهد بازدید بیش از یک میلیون نفر در سال گذشته بودند.

تیم کوتز، مدیر اجرایی پیشین واتراستونز که در حال حاضر یک فعال کتابخانه در ایالات متحده است گفت که مشکلات بریتانیا منحصر به فرد است. او گفت: «قلب مشکل در کتابخانه‌های عمومی بریتانیا این است که آنها به شدت بد مدیریت می‌شوند. کاهش استفاده از کتابخانه‌ها بیش از ۲۰ سال است که ادامه دارد و کاهش بودجه سال‌هاست که آغاز شده و هیچکس در دولت یا حرفه‌ای‌های کتابخانه‌ها اقدامی برای بهبود انجام نمی‌دهد. به معنای واقعی کلمه ده‌ها طرح و گزارش بی‌ثمر و بیهوده وجود داشته است.»

تیم کوتز همچنین گفت: «ایالات متحده و استرالیا نشان دادند که استفاده و محبوبیت کتابخانه‌های عمومی سنتی‌شان افزایش یافته، پس این درست نیست که بگوییم پیشرفت تکنولوژی یا تغییر جامعه باعث این کاهش شده است. مردم مطمئنا کتابخانه‌های عمومی را می‌خواهند، اما نه به شیوه‌ای که در حال حاضر عمل می‌کنند. خدمات ضعیف است. ما به یک تغییر کلی در مدیریت نیازمندیم.»












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع