شرح خبر
 
تاریخ
1401/5/15
عنوان معرفی کتاب بزرگسال 15 مرداد 1401
متن

عنوان: ذهن و بازار (جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن)
پدیدآور: جری مولر
مترجم : مهدی نصراله‌زاده
ناشر: بیدگل
سال نشر: 1370
این کتاب به تاریخچه‌ی تفکر سرمایه‌داری در اندیشه‌ی غرب می‌پردازد و نحوه‌ی رشد و تکامل آن را در چنین بستری بررسی قرار می‌کند. این کتاب انواع و اقسام نظرات پیرامون کاپیتالیسم را پوشش می‌دهد.
تفکر درباره نظام سرمایه‌داری و مسئله‌ی کاپیتالیسم همواره مورد توجه فیلسوفان، شاعران، سیاستمداران و ... بوده و قرن‌های طولانی درباره‌ی این موضوع بحث شده است. کتاب ذهن و بازار با وجود این‌که به اندیشمندان اروپایی می‌پردازد اما تنها برای اروپاییان نیست.
زادگاه اندیشمندانی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده مناطقی در غرب و مرکز اروپا محسوب می‌شود و وابستگی‌های ایدئولوژیک این افراد کاملاً متفاوت است. در میان آنان اشخاصی هستند که طرفدار نظام سرمایه‌داری به شمار می‌آیند و تحلیل‌گران دیگری که از این نظام بیزارند. در حقیقت، جری مولر  به شما نشان می‌دهد طرز تفکر اندیشمندانی که خط فکری‌های متفاوتی دارند چه قضاوت و تحلیلی نسبت به نظام سرمایه‌داری و کاپیتالیسم ارائه می‌دهد.
مسئلۀ فقر و ثروت از جمله موضوعاتی است که در سرتاسر کتاب حاضر بدان پرداخته می‌شود. آیا بازار مردم را ثروتمندتر می‌سازد یا آن‌ها را فقیرتر می‌کند؟ اگر غالباً آنان را ثروتمندتر می‌کند، آیا این لزوماً چیز خوبی است؟
اگر شما هم تمایل دارید که پاسخ این سوال را بدانید بهتر است هر چه زودتر به سراغ این کتاب بروید.



عنوان: دیگردوستی موثر (رساندن بيشترين خير چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغيير می‌‌دهد)
پدیدآور: پيتر سينگر
مترجمان : آرمین نیاکان
ناشر: نی
سال نشر: 1392
دیگردوستی مؤثر هم یک ایده است، هم سبکی از زندگی که در حال رایج شدن در سراسر دنیاست. گاهی اوقات می‌پنداریم هیچ قدرتی نداریم، اما این‌طور نیست. حقیقتاً می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم، گرچه دنیا به یک‌باره در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد. بر خیری که شخصاً می‌توانید برسانید تمرکز کنید، نه بر مسائلی که باقی می‌مانند یا حلشان دست شما نیست. کاهش دادن رنج، چه در انسان و چه در حیوانات، مطلوب است، حتی اگر ازبین‌بردن برخی رنج‌ها فعلاً ممکن نباشد. سعی کنید با بهره‌گیری از روش‌هایی که در این کتاب معرفی شده است بیشترین خیر ممکن را برسانید، تغییری در دنیا حاصل کنید، و به بقیه‌ی فعالانِ عرصه‌ی دیگردوستی مؤثر بپیوندید. رفتار و ارزش‌های مطلوبِ فعالان جنبش دیگردوستی مؤثر در هماهنگی با یکدیگرند. این هماهنگی سبب شده است زندگی پربارتر و کامیاب‌تری داشته باشند.


عنوان: خطای نسل‌ها («خطای نسل‌ها» رمانی اثر نانسی هوستون، نویسنده کانادایی است که برنده جایزه فمینا و فرانتس تلویزیون در سال ۲۰۰۶ شده است.)
پدیدآور: نانسی هوستون
مترجم : فریبا مجیدی
ناشر: نیماژ
سال نشر: 1397
رمان خطای نسل‌ها شامل قصه‌های چهار کودک از چهار نسل مختلف است. سل که در سال ۲۰۰۴ زندگی می‌کند؛ راندال پدر سل در سال ۱۹۸۲؛ سادی مادربزرگ سل در سال ۱۹۶۲ و کریستینا مادر مادربزرگ سل که در سال ۱۹۴۴ زندگی می‌کند. خواندن داستان کودکی هر یک از این افراد کمک می‌کند ریشه‌ی شکل گیری بیشتر مشکلات روانی آن‌ها را پیدا کنیم و متوجه علت برخی رفتارهای آنان در بزرگسالی با کودکان خودشان شویم. گویی آن‌ها آسیب‌هایی در کودکی دیده اند و در بزرگسالی‌شان بی‌آنکه بدانند همان رفتار آسیب‌زا را با کودک خودشان تکرار می‌کنند. رمان خطای نسل‌ها به خوبی به این موضوع می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه آنچه در کودکی بر افراد می‌گذرد بر بزرگسالی‌شان تاثیر می‌گذارد. از آن جا که این شخصیت‌ها همه متعلق به یک خانواده هستند، در پی خواندن کودکی هرکدامشان به شکل گیری و انسجام هویت خانواده نیز می‌توان پی برد.


عنوان: کشتی پهلو گرفته
پدیدآور: سید مهدی شجاعی
ناشر: نگاه معاصر
سال نشر: 1368
شناخت و درک زندگی بزرگان دینی سبب می‌شود از رهنمودهای آنان برای انتخاب مسیر درست زندگی استفاده کنیم. معرفت ناشی از شناخت این افراد باعث می‌شود به درک درستی از حقیقت زندگی دست یابیم و در مسیر کمال قدم برداریم. «حضرت فاطمه (س)» کوچکترین دختر «حضرت محمد(ص)» و همسر «امام علی (ع)» در چنان جایگاه والایی از عصمت  قرار دارد که می‌تواند الگوی بسیار ارزنده‌ای برای زندگی باشد. این کتاب زندگی پر رنج حضرت فاطمه را با زبانی داستانی و با نثری شیوا و روان به تصویر می‌کشد و به این طریق گذری هم به دل تاریخ اسلام می‌زند. سید مهدی شجاعی گاهی در روایت داستان در مقام یک روضه‌خوان برمی‌آید و شما را همراه با شرح وقایع مهمان روضه حضرت زهرا (س) و اشک ریختن بر مصائبش می‌کند.


عنوان: 101 سوالی که در دهه بیست سالگی باید از خود بپرسید (برای پیدا کردن جواب‌های درست و مناسب،اول از همه باید سوالات درست و مناسب پرسید.)
پدیدآور: پل انگون
مترجم : هديه جامعي
ناشر: کتاب کوله پشتی
سال نشر: 1398
این کتاب برای کسانیکه وارد بزرگسالی شده و حتی کمی احساس ناامیدی می‌کنند و در دهه بیست زندگیشان هستند نوشته شده است.
انسان قبل‌ از رسیدن به بیست‌ سالگی اهداف و رؤیاهای بزرگ زیادی دارد که مطمئن است به آن‌ها می‌رسد. در تمام طول عمر به آن‌ها بال‌وپر می‌دهد، پرورششان می‌دهد و به آن‌ها عشق می‌ورزد. اما بعد‌از فارغ‌التحصیلی و ترک دانشگاه وارد بزرگسالی می‌شود و تمام اهدافش مثل له‌ شدن زیر دوچرخه‌های یک گروه دوچرخه‌سوار، یک‌ شبه از‌ بین می‌روند.
درحین بزرگ‌ شدن، بخش اعظمی از عمرتان را صرف بالا ‌رفتن از مرحله‌ای به مرحلۀ دیگر می‌کنید. راهنمایی، دبیرستان، وارد‌ شدن به یک دانشگاه خوب، انتخاب بهترین رشته، گرفتن نمرات عالی و همین‌طور به بالا‌ رفتن از این پله‌ها ادامه می‌دهید. 
در این کتاب به شما آموزش داده می‌شود که چگونه برای موفقیت و پشت سر گذاشتن مشکلات آماده شوید، اگر ناامید هستید و مشتاقید که به اهدافتان برسید، این کتاب همچون چراغی راهنمای شما خواهد بود. نگذارید آرزوها و اهدافی را که می خواهید در دهه بیست و سی زندگیتان به آن‌ها برسید از دست بدهید. روانشناسان این دهه را مهمترین دهه عمر هر فردی می‌دانند، نگذارید مهمترین دوره زندگیتان بیهوده بگذرد. اگر در دهه سی هستید، هنوز وقت دارید.


عنوان: دانشنامه شعر عاشورایی: انقلاب حسینی در شعر شاعران عرب و عجم: شاعران عرب (جلد 1)
مؤلف: مرضیه محمدزاده
ناشر: طبع و نشر
سال نشر: 1386
جلد اول دانشنامه شعر عاشورایی؛ انقلاب حسینی در شعر شاعران عرب، تألیف مرضیه محمدزاده، دربرگیرنده زندگی شاعران عرب و نمونه‌هایی از اشعار و مراثی آنان است.
هر فکر و فرهنگی که به زبان شعر در نیاید، در طول زمان ماندگار نخواهد بود. شعر از قدیمی‌ترین آفریده‌های روح بشری است که برای القای احساس و درک و تلقی به کار می‌رود. 
در خلال این کتاب با آه سوخته و رنج‌های فراوانی که شاعران حق‌جو کشیده‌اند، آشنا می‌شویم. با شاعران قرن اول هجری که چگونه مدیحه و مرثیه سر دادند و چون شمشیر براّنی از پیشوایان دین حمایت کردند.

منبع