شرح خبر
 
تاریخ
1396/5/16
عنوان گزارش نشست "دیدگاه های الهیاتی امام رضا (ع) در مقایسه با الهیات معاصر"
متن
نشست "دیدگاه های الهیاتی امام رضا (ع) در مقایسه با الهیات معاصر"  از نشست¬های آفاق اندیشه ، 15 مرداد 1396، پس از پخش آیاتی از کلام الله مجید، سرود ملی و کلیپ معرفی خدمات کتابخانه از ساعت 16 در مؤسسه حسینیه ارشاد آغاز شد.


دیدگاه های پروفسور همایون همتی:
در دوران جهانی شدن، سیره نویسی به سبک سنتی پاسخگوی نسل جوان نمی‌باشد. لازم است که نشان دهیم امامان برای این عصر نیز پیام دارند. باید ائمه اطهار را طور دیگری با نگاه دیگری مطرح کنیم که این امر نیازمند فعالیت بیشتر اندیشمندان است.
عصر امام رضا (ع)، عصر تنوع فرهنگی بوده است. فرقه‌های مختلف و رنگارنگی در آن عصر بوده اند. مناظره امام رضا (ع) با زندیق نشانگر نهایت صبر و تواضع علمی امام است. امام عليه‏السلام فرمود: به من بگو اگر قول حق گفته شما باشد با اينكه چنان نيست مگر نه اين است كه ما و شما همانند و برابريم، آنچه نماز گزارديم و روزه گرفتيم و زکات داديم و ايمان آورديم كه به ما زيانی نداد، سپس امام عليه‏السلام فرمودند: و اگر قول حق گفته ما باشد. با آنكه گفته ماست مگر نه اين است كه شما هلاك شديد و ما نجات يافتيم، زندیق گفت به من بفهمان كه خدا چگونه و در كجاست امام فرمودند: خداوند مكان را مكان قرار داد بدون اينكه برای او مكانی باشد و چگونگی را چگونگی قرار داد بدون اينكه برای خود او چگونگی باشد. پس خدا به چگونگی و مكان گرفتن شناخته نشود و به هيچ حسی درك نشود و با چيزی سنجيده نگردد.
زندیق گفت آنچه که محسوس نیست وجود هم ندارد، خدا هم غیر محسوس است پس وجود ندارد ، امام عليه‏السلام فرمود، وای بر تو كه چون حواست از ادراك او عاجز گشت منكر ربوبيتش شدی ولی ما چون حواسمان از اداركش عاجز گشت يقين كرديم او پروردگار ماست كه بر خلاف همه چيزهاست.
زندیق گفت: به من بگو خدا از چه زمانی بوده است، اما فرمود: تو به من بگو چه زمانی بوده كه او نبوده تا بگويم از چه زمانی بوده است. آنمرد گفت: دليل بر وجود او چيست امام فرمود: من چون تن خود را نگريستم كه نتوانم در طول و عرض آن زياد و كم كنم و زيان و بدی‏هارا از او دور و خوبيها را به او برسانم. تمام آسمان و هستی به نور خداوند پیدا شد. عجز از ادراک نشانه وجود خدا است.


پرسش و پاسخ پس از سخنرانی انجام شد. این نشست ساعت 18:15 به پایان رسید.
برای دسترسی به فایل صوتی نشست اینجا کلیک کنید.
منبع