شرح خبر
 
تاریخ
1395/10/27
عنوان خروج «اسوتلانا الکسویچ» و سی نویسنده از انجمن قلم روسیه
متن
«اسوتلانا الکسویچ»، نویسنده روسی برنده جایزه نوبل انجمن قلم روسیه را در اعتراض به اخراج خبرنگار و فعال سیاسی «سرگی پارخامنکو» از این انجمن ترک کرد و به سی نویسنده از جمله «بوریس آکونین»، رمان‌نویس و «لو روبینشتاین»، شاعر پیوست که پیش از این مؤسسه را ترک کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- «الکسیویچ» که در تاریخ یازدهم ژانویه این مؤسسه را ترک کرد طی بیانیه‌ای اظهار داشت: «تنها عکس‌العملی که می‌توانم نسبت به این موضوع نشان دهم این است که خودم از انجمن قلم خارج شوم زیرا عقاید اولیه مؤسسین این انجمن با انجام این کار به طور کامل نقض شده است.
 
ما در دوره «پرسترویکا» به انجمن قلم کشور خود افتخار می‌کردیم اما در حال حاضر از وجود آن خجالت می‌کشیم. نویسندگان روسی در دوره «استالین» به فرامین حکومت گوش فرا می‌دادند. روزی خواهد رسید که «پوتین» هم از قدرت کنار خواهد رفت اما این اتفاق شرم‌آور در صفحات تاریخ باقی خواهد ماند. نام‌ها در تاریخ ماندگار خواهد بود. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم به راحتی بر «شیطان» پیروز شویم و در مقابل این مرد قدرتی نداریم. اما من به شدت معتقدم که او نمی‌تواند زمان را متوقف کند.»
 
سی نویسنده از انجمن قلم روسیه خارج شدند و بسیاری از آنان نامه استعفای خود را به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند. «آکونین» که یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان ادبیات روسیه در زمینه رمان‌های جنایی است یک روز قبل از «الکسویچ» از این انجمن خارج شد. وی اعلام کرد: «احساس کردم انجمن قلم دیگر مدافع آزادی بیان نیست و در حمایت از نویسندگان شکست خورده است و به همین دلیل هیچ نقطه مشترکی با انجمن‌های قلم دیگر کشورها ندارد.»
  
145 انجمن قلم دیگر در 100 کشور دنیا وجود دارد و یک هدف واحد را دنبال می‌کند که «دفاع از و اعتلای آزادی بیان و رفع موانع بر سر ادبیات» است.
 
انجمن قلم روسیه «پارخامنکو» را به بهانه فعالیت‌های تحریک‌آمیز و نابود کردن این انجمن از داخل اخراج کرده بود. بنابر گزارشات در تاریخ 28 دسامبر همه 15 عضو هیئت رئیسه متفق‌القول به اخراج وی رأی مثبت دادند.
 
«پارخامنکو» در این باره گفت: «این اخراج در واقع تنبیه من برای پست فیس‌بوکی بود که در آن از اعضای انجمن قلم برای عدم پذیرش حمایت از «اولگ سنتف»، فیلم‌ساز اوکراینی انتقاد کرده بودم.»
 
«سنتف» در دادگاهی روسی به اقدام علیه امنیت ملی به 20 سال زندان محکوم و در زندان به سر می‌برد. وی در سال 2014 دستگیر شد و به برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در «کریمه» از جمله آتش زدن دفتر یک حزب خاص و تلاش برای نابود کردن مجسمه «لنین» محکوم شد.
 
خود «پارخامنکو» به عنوان یک شورشی در «روسیه» شناخته شده است. او یکی از شخصیت‌های کلیدی جنبش‌های اعتراضی «روسیه» در سال 2011 بود و حدود 60 هزار نفر را در «مسکو» و «سنت پترزبورگ» جمع کرد تا نتایج انتخاباتی که «پوتین» را برای سومین دوره به عنوان رئیس‌جمهور اعلام کرده بود به چالش بکشاند.
 
«کارلر تورنر»، مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی قلم طی نامه‌ای به «گاردین» اعلام کرد: «ما از اختلافی که بین نویسندکان انجمن قلم ایجاد شده است آگاهیم. البته با وجود این‌که هر انجمنی استقلال خاص خود را دارد اما قوانینی مشترک وجود دارد که باید توسط همه انجمن‌ها رعایت شود. با در نظر داشتن این موضوع ما در حال بررسی دقیق شرایط هستیم و با افراد درگیر در این ماجرا در تماس خواهیم بود.»












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع