شرح خبر
 
تاریخ
1395/12/3
عنوان آثار منتشرنشده‌‌ای از ولتر چاپ می‌‌شود
متن
انتشارات دانشگاه آکسفورد قصد دارد مجموعه‌ی آثار ولتر، فیلسوف عصر روشنگری، همراه با آثار منتشرنشده‌ی از او را سه قرن پس از مرگش برای نخستین بار چاپ کند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشار این مجموعه‌ی منحصربه‌فرد و عظیم قرار است با همکاری شرکت فرانسوی «ال وی ام ایچ» که یک شرکت چندملیتی و تولیدکننده‌ی کالاهای لوکس است انجام گیرد. 
 
این مجموعه قرار است تا 2019 به پایان برسد و دانشگاه آکسفورد برآورد کرده که مجموعه‌ی کامل آثار ولتر به 200 جلد برسد.

به نوشته‌ی خبرگزاری فرانسه، این نسخه‌ی جدید که شامل آثار منتشرنشده‌ی ولتر نیز می‌شود به منظور ارج نهادن به مقام این فیلسوف فرانسوی است.
 
ولتر که از نامدارترین فیلسوفان فرانسوی است آثار فراوانی در قالب نمایشنامه، شعر، رمان، مقاله و تحقیق تاریخی و علمی نوشت. هزاران نامه از خود به جا گذاشت و تعداد کتاب‌ها و کتابچه‌ها و جزواتش به حدود 2 هزار جلد می‌رسد.
 
او مانند بسیاری از متفکران عصر روشنگری در آثارش غالباً به نقد عدم مدارا، تعصب مذهبی و ساختار قدرت در فرانسه‌ی قرن هجدم ‌پرداخت.
 
حالا بنیاد ولتر در دانشگاه آکسفورد قصد دارد با انتشار مجموعه‌‌ی کامل آثار ولتر به مقام این فیلسوف ارج نهد. دانشگاه آکسفورد این پروژه را یک پروژه‌ی بلندپروازانه توصیف کرده است.
 
دانشگاه آکسفورد می‌گوید انتشار این مجموعه می‌تواند به تشویق و ترغیب محققان برای جست‌وجو و تحقیق تازه در جامعه‌ی فرانسوی قرن هجدهم بینجامد.
 
ولتر بخش قابل توجهی از اندیشه‌ها و انتقادات خود را در قالب نمایشنامه و داستان نوشت. او از منتقدان نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس انگلیسی، نیز بود.
 
برخی از آثار ولتر نیز به فارسی ترجمه شده که تعداد آنها چندان زیاد نیست. یکی از آثار ولتر که بیش از بقیه در ایران مخاطب داشت داستان «کاندید» است که در سال‌های مختلف با ترجمه‌های مختلف منتشر شده است.
 
مجموعه‌ای نمایشنامه‌های او نیز که شامل «شاهزاده خانم بابل و سفرنامه اسکارمانتادو»، «سپید و سیاه»، «گاو سفید»، «ژانوو کولن» و «میکرومگاس» می‌شود در سال‌های قبل از انقلاب به فارسی ترجمه شده‌اند.













منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع