شرح خبر
 
تاریخ
1393/6/26
عنوان نشست "شناسایی منطقه زلزله‌زده مورموری ایلام در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد" برگزار شد
متن
در تاریخ 25/6/93  نشست  "شناسایی مناطق زلزله‌زده مورموری ایلام" در کتابخانه‌ عمومی حسینیه‌ ارشاد برگزار شد.

جناب آقای دکتر مهدی زارع پس از معرفی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در رابطه با جنبه‌های زلزله‌شناسی زلزله مورموری توضیحاتی دادند.
دکتر مهدی زارع گفت : زلزله مورموری در نزدیکی مرز ایران و عراق و ساعت 7:02 صبح روز 27 مرداد سال 93 اتفاق افتاد. در حدود 40 کیلومتری دهلران و حدود 38 کیلومتری آبدانان، منطقه و شهر کوچکی به نام "مورموری" قرار دارد.
بزرگی زلزله 2/6 در مقیاس ریشتر و شدت آن 7 بود. (شدت به حداکثر خرابی‌های به وجود آمده در اثر زلزله بستگی دارد). در این منطقه 4000 نفر زندگی می‌کردند که نسبت به مساحت آن کم‌جمعیت است. ایشان به زلزله‌هایی که در طول تاریخ جهان و ایران اتفاق افتاده بود، اشاره کردند و توضیحات کاملی راجع به آن‌ها داده و سپس به پرسش‌های حضار پاسخ دادند.
سخنران بعدی سرکار خانم مهندس الهه کمالی بودند که در رابطه با بررسی اسکان موقت و ارزیابی نحوه بازسازی گفتند : با توجه به این که دو پیش لرزه شب قبل اتفاق افتاد، با اطلاع‌رسانی مسئولین ساکنین شب را خارج از منزل و فضاهای باز گذراندند و خوشبختانه خسارت‌های جانی در پی نداشت و خسارت ها محدود به قطع آب و برق، مسدود شدن جاده‌های ارتباطی در اثر ریزش کوه و تخریب ساختمان‌ها بود.
طبق آمار بنیاد مسکن، 19000 واحد مسکونی آسیب دیدند که 7140 واحد نیاز به احداث مجدد دارند ؛ 9500 واحد نیاز به تعمیر و 2600 واحد نیز آسیب جزئی دیدند.
از سال 1384 بنیاد مسکن مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را آغاز کرده بود و 4000 واحدی که در این مدت مقاوم سازی شده بودند، هیچ‌گونه آسیبی ندیدند.
سرکار خانم مهندس کمالی با پاسخ به سؤالات حضار، سخنرانی خود را به پایان رساندند.
جناب آقای مهندس علیرضا سعیدی درباره ارزیابی نحوه مدیریت بحران در زلزله مورموری اظهار داشتند : زلزله مورموری یک زلزله معمولی نبود و در زلزله‌های 10 سال پیش عجیب‌ترین و منحصربفرد‌ترین زلزله‌ای بود که اتفاق افتاد، زیرا در این منطقه هیچ واحد مسکونی وجود نداشت که صددرصد تخریب شده باشد.
مدیریت بحران براساس روند مدیریت بحران، شرح وظایف بحران و نحوه عملکرد کارگروه‌ها و یا براساس شاخص‌های مطرح تحلیل می‌شود و براساس آن‌ها نقاط ضعف یا قوت مدیریت بحران بررسی یا مستند می‌شود. معمولاً زلزله‌هایی که اطلاعات آن‌ها بدرستی داده می‌شود، مدیریت بحران آن نیز بدرستی سنجیده می‌شود اما این زلزله براساس شاخص‌های مطرح شده، زلزله خاص و شاخص‌داری بود.
شاخص‌ها عبارت هستند از: اطلاع‌رسانی، برآورد خسارت، اسکان اضطراری، امنیت و نوع خرابی‌ها. با توجه به این شاخص‌ها، نیروهای عمل کننده را تقسیم کردیم. براساس قانون 14 کارگروه تعیین کردیم که هرکدام بعد و قبل از زلزله مسئولیت‌ها و دستورالعمل‌هایی دارند. مانند کارگروه امداد و نجات، بیمه، بازتوانی، بازسازی و ... که کار اصلی و تخصصی آن‌ها ارزیابی خسارت مالی و ریالی است.
جناب آقای مهندس علیرضا سعیدی نیز با پاسخ به پرسش‌های حضار، سخنرانی خود را به اتمام رساندند.
این نشست در ساعت 16:30 شروع و در ساعت 19 پایان یافت.
نشست علمی "تغییرات اقلیمی ایران" نیز در تاریخ سوم مهرماه 1393 از ساعت 9 تا 12 در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار خواهد شد.

منبع