شرح خبر
 
تاریخ
1397/2/31
عنوان گزارش روز جهانی بازی
متن
روز جهانی بازی‌های رومیزی رویدادی است که همه ساله در ماه آوریل در سراسر جهان برگزار می‌شود. در این روز علاقه‌مندان به بازی‌های رومیزی در مراکز مختلف دور هم جمع شده و به صورت رایگان بازی می‌کنند. بخش کتابداران بازی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد نیز این رویداد را در روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1397 همگام با بیش از 30 مرکز در کشور برگزار کرد.




این برنامه در دو سانس از ساعت 9 تا 10:45 و 11 تا 12:45 برگزار شد و در مجموع  87 نفر در این برنامه شرکت کردند. علیرغم اینکه این رویداد برای گروه سنی بالای 12 سال برنامه‌ریزی شده بود اما شاهد استقبال پرشور افراد زیر 12 سال بودیم.
تعداد بازی‌های رومیزی ارائه شده در این برنامه 19 بازی بود که از «مجموعه بردگیم » کتابخانه انتخاب شده بودند. از نظر اغلب شرکت‌کنندگان برگزاری چنین برنامه‌‌ای در محیط کتابخانه بسیار جذاب بود.
 گفتنی است، روز جهانی بازی‌های رومیزی برای اولین بار توسط یک کتابخانه برگزار شد که تا قبل از این، شاهد برگزاری این رویداد فقط در کافه‌ها بودیم.
ده‌ها کتابخانه‌ عمومی در جهان نیز در روز جهانی بازی‌های رومیزی برنامه‌های بازی را  برگزار کردند که از جمله آنها می‌توان به کتابخانه‌های عمومی سلبی ، دفارست ، نیو میلفورد ، اورونو  و هوور  اشاره کرد. در بین کتابخانه‌های نامبرده شده کتابخانه‌های کوچک و بزرگ متعددی به چشم می‌خورد و این به معنای این است که کتابخانه‌ها با قابلیت‌ها و امکانات مختلف می‌توانند با این برنامه و رویدادهای مشابه همراه شوند.




والدین بسیاری به همراه فرزندانشان در این رویداد شرکت کردند و اغلب شرکت‌‎کنندگان که در رویداد حضور داشتند برای اولین بار به حسینیه ارشاد آمده بودند. بنابراین می‌توان گفت اینگونه برنامه‌ها تأثیر به سزایی در شناساندن کتابخانه‌ها به عموم مردم می‌تواند داشته باشد.
در طول برگزاری 4 ساعته این رویداد، گروه ترویجی رومیز  با حضور در محل حسینیه ارشاد به صورت لایو از اینستاگرام خبر تصویری منتشر کرده و 2 ویدیو به نشانی زیر را از روند برگزاری این رویداد در فضای مجازی تهیه و منعکس کرد. همچنین آقای علیرضا لولاگر دبیر کمیته بازی‌های رومیزی و چندین طراح و فعال حوزه بازی‌های رومیزی در این برنامه حضور پیدا کردند.
-    https://www.aparat.com/v/hO0fK
-    https://www.aparat.com/v/8MjA7

[1]  Board game collection

[2] Selby publiclibrary

[3] Deforest publiclibrary

[4] New milfordpublic library

[5]  Orono public library

[6] Hoover publiclibrary
[7]
http://roomizgames.ir

          
منبع