شرح خبر
 
تاریخ
1397/5/27
عنوان ناشران دیجیتال و انقلابی که پیش روی صنعت کتاب است
متن
نویسندگان و ناشران کتاب‌های الکترونیک مزایای بیشتری در تولید کتاب‌های با کیفیتی می‌بینند که اصلاً نسخه چاپی نداشته باشد و ممکن است همین مزایا منجر به انقلابی در صنعت چاپ کتاب شود.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بی‌بی‌سی، با توجه به تنوع و گوناگونی کسب ‌و کارهایی که صنعت نشر را می‌سازند، تعیین اندازه دقیق این صنعت به سادگی میسر نیست. در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، انجمن ناشران آمریکا و گروه مطالعاتی موسوم به صنعت کتاب، در مطالعه مشترک‌شان با چنین مشکلی مواجه شدند. این مطالعه نشان داد که مجموع درآمد خالص ناشران کتاب در ایالات متحده طی یک سال از حدود 27 تا نزدیک به ۲۸میلیارد دلار در نوسان بوده است.

در سال‌های گذشته فرمت‌های دیجیتال شامل کتاب‌های الکترونیک از ۱۴/۸ درصد کل درآمد ناشران در امریکا به ۲۰/۵ درصد رسیده است. در سال 2013، فروش کلی فرمت‌های دیجیتال ۵/۴ میلیارد دلار بوده است و تنها طی چند سال گذشته نرخ رشد این کتاب‌ها به رقم شگفت‌آور ۳۵۵ درصد رسیده است. هرچند فروش کتاب‌های چاپی همچنان یک بخش عمده صنعت نشر را در اختیار دارد ولی این واقعیت افزایش میل خوانندگان به سمت کتابهای الکترونیک و ثبات نسبی آن در سال‌های اخیر را نمی‌توان نادیده گرفت.

خیلی‌ها از یک انقلاب دیجیتال سخن می‌گویند که بیشتر از همه صنعت کتاب را تحت تاثیر خود درآورده است. وقتی جی.کی.رولینگ برای انتشار اولین کتاب مجموعه هری پاتر حدود 60 بار از سوی ناشران رد می‌شود و بعد از تلاش فراوان می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ جهان را منتشر کند، به سادگی دلیل روی آوردن نویسندگان به انتشار دیجیتال کتاب‌هایشان را درک می‌شود. حرکت به سمت خرده‌فروشی آنلاین، پدیده ناشران دیجیتال را پدید آورده است که به طور مستقیم با نویسنده ارتباط برقرار می‌کنند و کتاب را در صفحات مجازی با قیمت‌هایی پایین‌تر منتشر می‌کنند. البته این به معنی کاهش کیفیت کتاب‌ها نیست چون تجربه چندسال اخیر نشان داده کتاب‌هایی که به جای نسخه کاغذی در فضای مجازی منتشر می‌شوند چیزی کمتر از انواع چاپی ندارند. این ناشران عموماً سرمایه گذاران و شرکت‌های جوانی هستند که بزرگتر‌های خود را به چالش کشیده‌اند.

هرچند بسیاری از نویسندگانی که کتاب خود را به جای چاپ کاغذی در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند، دوست دارند به طور مستقل کار کنند و به عبارتی هیچ واسطه‌ای بین آنها و خواننده وجود نداشته باشد ولی یک مشکل و همان تعدد مطالب و محتواهای اینترنتی باعث شده نویسندگان به تدریج به سمت شرکت‌ها و تیم‌های انتشاراتی در فضای مجازی روی بیاورند. این تیم‌ها متخصصانی برای بازاریابی کتاب در فضای مجازی دارند و نویسندگان نیز نتایج بهتری از این روش گرفته‌اند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی بر اساس بازخوردهای به دست آمده از صفحات نویسندگان در سایت‌های فروش کتاب، 74درصد از کتاب‌هایی که به صورت دیجیتال منتشر می‌شوند به طور کامل خوانده می‌شوند. به عبارتی وقتی خواننده در سایت فروش کتاب یا شبکه اجتماعی درباره کتاب نظرات خود را ثبت می‌کند، این خبر را به نویسنده یا ناشر می‌دهد که کتاب بیشتری با این روش تولید کند. بسیاری از نویسندگان و ناشران برای ثبت دقیق‌تر این نظرات حتی اپلیکیشن‌هایی نیز طراحی می‌کنند. به عبارتی کلی این روزها نویسندگان و ناشران کتاب‌های الکترونیک مزایای بیشتری در تولید کتاب‌های با کیفیتی می‌بینند که اصلاً نسخه چاپی نداشته باشد و ممکن است همین مزایا منجر به انقلابی در صنعت چاپ کتاب شود که یا به نابودی کتاب‌های کاغذی بینجامد یا اینکه دو صنعت جداگانه داشته باشیم که در یک طرف ناشر دیجیتال قرار دارد و در سمت دیگر ناشران سنتی به کار خود وفادار بمانند.










منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع