شرح خبر
 
تاریخ
1397/4/23
عنوان گزارش فعالیت‌های کتابخانه‌ عمومی حسینیه‌ ارشاد در کتابخانه‌ دبستان ادب سال تحصیلی 1397-1396
متن
قبل از آغاز سال تحصیلی 1397-1396 کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد طرح دقیق و حساب شده‌ای را برای برگزاری زنگ‌های کتابخانه و ارائه خدمات کامل کتابخانه‌ای در مدارس ابتدایی تنظیم و به مسئولین دبستان ادب ارائه نمود که مورد تایید مسئولین ذیربط قرار گرفت و در سال مورد اشاره اجرایی گردید. این طرح با محوریت لذت از مطالعه، معرفی منابع کتابخانه‌ای و مهارت‌آموزی شامل شش مهارت زندگی با موضوعات زیر برگزار شد .
1.    «آداب غذا خوردن» در مهرماه 1396
2.    «آداب کتابخوانی» در آبان ماه 1396 
3.    «آداب مهربانی» در آذر ماه 1396
4.    «مسئولیت پذیری» در دی ماه و بهمن ماه 1396   
5.    «پاکیزگی محیط زیست و آداب عید» در اسفند ماه 1396 و فروردین ماه 1397
6.    «تحقيق و پژوهش» در ارديبهشت ماه 1397
زنگ‌های کتابخانه در 85 روز (329 ساعت) و نیز ارائه‌ی خدمات امانت کتاب در ساعات تفریح در کتابخانه‌ی مدرسه ادب برگزار گردید.
اجرای طرح فوق به لطف خدا و همت کتابداران کتابخانه‌ عمومی حسینه ارشاد با همکاری اولیاء دبستان ادب انجام شدو با اقبال بسیار خوبی از سوی دانش‌آموزان و امتیاز بالایی از اولیاء ایشان در خرداد ماه 1397 به پایان رسید.
گزارش فعالیت¬ها در کتابخانه‌ی مدرسه ادب در بهمن ماه در 5 جلسه برای اولیایی که به دعوت مدرسه در جلسات حضور یافتند ارائه شد و در پایان جلسه نظرسنجی از ایشان انجام گردید. در این جلسات کتابداران کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد گزارشی از فعالیت‌های سه ماهه سال تحصیلی 97-96 ارائه دادند. اولیاء دانش‌آموزان ضمن ارزیابی خوب و ابراز رضایتمندی از ادامه‌ی روند کار؛ تغییر رفتار فرزندانشان در منزل را با توجه به مهارت‌های ذکر شده، نیز مثبت ارزیابی کردند.




عضویت در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد و امانت کتاب:
کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد عضویت در کتابخانه را به دانش‌آموزان و آموزگاران و اولیاء دبستان ادب هدیه کرد و عضویت ایشان تا پایان سال 1397 نیز تمدید گردید. همچنین در طول سال تحصیلی 97-1396 مجموع 438 عنوان کتاب به دانش‌آموزان و 124 عنوان کتاب به آموزگاران امانت داده شد و 76 عنوان کتاب در زنگ‌های کتابخانه به دانش‌آموزان معرفی گردید.



دفترچه های کار«امید و آرزو» و فعالیت‌های کلاسی :
دبستان تعداد 307 دفتر¬چه‌ی کار امید و آرزو را برای دانش آموزانش تهیه نمود و از هفته اول آبان ماه 1396و در طول کار کلاسی از آنها استفاده شد. دانش¬آموزان در قسمت «تو چه فکر می¬کنی؟» به صورت گروهی و فردی درباره‌ی6 موضوع مهارت‌های زندگی که قبلا ذکر شد، نظرات‌شان را نوشتند. این موضوعات با معرفی منابع کتابخانه‌ای مرتبط به صورت قصه‌خوانی، نمایش، نوشتن، نقاشی، کارگروهی، نمایش فیلم و  . . . توسط کتابداران کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد با دانش آموزان کار شد.


آموزش نحوه استفاده از کتابخانه دیجیتال به دانش‌آموزان و آموزگاران
در تاریخ 23/12/96 کتابدار بخش دیجیتال با همراهی کتابداران دیگر نحوه‌ی استفاده از کتابخانه‌ی دیجیتال را در زنگ‌های تفریح برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم توضیح و آموزش دادند. تا در ایام عید نوروز دانش‌آموزان بتوانند از منابع کتابخانه‌ی دیجیتال به درستی استفاده کنند.



فعالیت خرداد ماه 1397
از 29 اردیبهشت ماه تا 9 خرداد ماه 1397 در ماه مبارک رمضان به مدت 6 روز در مجموع 20 جلسه زنگ کتابخانه با موضوع مروری بر آنچه گذشت، با توجه به دفترچه‌های کار امید و آرزو برگزار شد. آداب غذا خوردن، آداب کتابخوانی و پاکیزگی محیط زیست با دانش آموزان مرور شد.

بازگرداندن دفترچه‌های کار امید و آرزو به اولیاء دانش‌آموزان:
در تاریخ شنبه 12/03/97 کتابداران کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد  از ساعت 7:40 تا 12:40 برای توزیع دفترچه‌های کار امید و آرزو در محل دبستان حضور داشتند و اولیاء دانش آموزان دبستان پس از دریافت کارنامه‌ی فرزندشان دفترچه‌کار امید و آرزو را نیز از کتابداران دریافت کردند. کتابداران با توزیع هر دفترچه از اولیاءو دانش آموزان دعوت کردند تا در تابستان نیز ارتباط خود را با کتابخانه حفظ کنند و از امکانات آن بهرمند شوند.



خرید کتاب مرجع برای کتابخانه‌ی مدرسه ادب:
در تاریخ 20/03/97 کتابداران با مبلغ 200 هزار تومان کارت هدیه‌ای که در روز معلم توسط اولیاء دانش‌آموزان یکی از کلاس‌های پنجم به کتابداران هدیه شده بود، 6 عنوان کتاب مرجع خریداری و به کتابخانه مدرسه ادب اهدا کردند.

منبع