شرح خبر
 
تاریخ
1398/3/29
عنوان فروش بالای کتاب‌های مستند در روسیه
متن
از سال 2017 تا کنون فروش کتاب‌های مستند در بازار داخلی روسیه بیش از 18درصد رشد داشته است که درآمد حاصل از آن مبلغی معادل 31 میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، گزارش‌های منتشر شده از میزان فروش کتاب در بازار روسیه حاکی از افزایش فروش انواع غیرداستانی و مستند کتاب در این بازار است. طبق داده‌های آماری ارائه شده موسسه انتشاراتی ای.اس.تی (AST) از سال 2017 تا کنون فروش کتاب‌های مستند در بازار داخلی روسیه بیش از 18درصد رشد داشته است که درآمد حاصل از آن مبلغی معادل 31 میلیون دلار بوده است.
 
ای.اس.تی یکی از بزرگترین موسسات انتشاراتی در روسیه است که خودش بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در این کشور را نیز اداره می‌کند. این موسسه می‌گوید در سال‌های گذشته میزان فروش کتاب‌های مستند رشد چشمگیری داشته است و تحلیل‌گران اعتقاد دارند این فروش در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
 
بعضی کارشناسان حوزه بازار کتاب در روسیه اعتقاد دارند میزان فروش کتاب‌های مستند و غیرداستانی در سال 2019 با رشد 13درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه باشد. یک مقام مسئول در وزارت علوم و فرهنگ روسیه پیش از این در سال‌های 2015 و 2016 فروش کتاب‌های داستانی و کودک را بیشتر ارزیابی کرده بود ولی حالا آمارها به نفع کتاب‌های غیرداستانی است.
 
به گفته این مقام مسئول کتاب‌های پزشکی و علوم طبیعی و فیزیک بیشترین کتاب‌های غیرداستانی هستند که در بازار کتاب روسیه فروش می‌روند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی استقبال از کتاب‌های مستند بیشتر به خاطر دوران شوروی سابق باشد چون در دوران استالینی فروش کتاب‌های علمی و تخصصی از سوی دولت ممنوع شده بود.
 
لئونید شکورویچ مدیر انتشارات آزبوکا یکی دیگر از ناشران معتبر روسیه است که او نیز افزایش فروش کتاب‌های مستند را تایید می‌کند و اعتقاد دارد به خاطر فضای موجود جامعه روسیه مردم بیشتر به خواندن کتاب‌های تخصصی رغبت دارند.
 
فروش کتاب‌های مستند انتشاراتی آزبوکا نیز در سال 2018 نزدیک به 14درصد رشد داشته است و تقریباً این آمار در مورد ناشران دیگر روسی نیز صحت دارد.
 
موسسه انتشاراتی آلپینا یکی از ناشران موفق روسی در حوزه کتاب‌های مستند است که به گفته مدیر آن در سال گذشته فروش خوبی در بازار داخلی تجربه کرده‌اند. پاول پادسوف مدیر این انتشارات از فروش فوق‌العاده کتاب‌های علمی و تخصصی این انتشارات در سال 2018 خبر می‌دهد. وی افزایش 34درصدی در کتاب‌های مستند را در این سال خبر می‌‌دهد.
 
وزارت فرهنگ روسیه در گزارشی از بالا رفتن کیفیت کتاب‌ها و تنوع موضوعات چاپ شده توسط ناشران روسی خبر داده است. در این گزارش آوره شده است که به خاطر تنوع در نیاز به اطلاعات تخصصی از سوی مخاطبان، ناشران روسی نیز اقدام به چاپ‌ کتاب‌هایی با موضوعات مختلف می‌کنند.












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع