شرح خبر
 
تاریخ
1399/10/21
عنوان چطور عشق به مطالعه را در کودکان ایجاد کنیم
متن
پژوهشگر دانشگاه آکسفورد راهکارهای مفیدی را برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه ذکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مترونیوز- عشق به مطالعه می‌تواند برای کودکان بسیار ارزشمند باشد. مزایای خواندن کتاب که شامل افزایش دانش و آگاهی عمومی در کودکان می‌شود تاثیر مثبتی روی دستاوردهای آکادمیک و افزایش توانایی‌های خواندن و افزایش دایره واژگان آن‌ها در بزرگسالی دارد.

نتایج تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد زمانی را که کودکان به مطالعه اختصاص می‌دهند می‌تواند شاخص و معیاری کلیدی برای موفقیت آینده آن‌ها به شمار آید که تاثیر آن به مراتب می‌تواند از وضعیت اقتصادی و اجتماعی موجود در خانواده‌ها پررنگ‌تر باشد. بنابراین جای شگفتی نیست که بسیاری از خانواده‌ها تلاش می‌کنند فرزندان خود را به نوعی کتاب‌خوان و علاقه‌مند به مطالعه تربیت کنند.

با این‌حال برخی از تمرین‌ها و اقداماتی که توسط والدین برای کتاب‌خوان کردن کودکان صورت می‌گیرد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و از طرفی دیگر شواهدی کافی وجود دارد که کودکان تحت تاثیر راهکارهای پدر و مادر خود قرار گرفته و به مرور زمان کتاب‌خوان شده‌اند.

نتیجه رساله دکترای ایسانگ اوا از دانشگاه آکسفورد که عادت‌های کتاب‌خوانی گروهی کودک بین 9 تا  12 سال را در یک باشگاه کتابخوانی مورد بررسی قرار داده، راهکارهای مفیدی برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه را در اوقات فراغت آشکار کرده است.

1: با صدای بلند بخوانید (به نحوی که کودکان را هیجان‌زده کند)
 کتاب خواندن با صدای بلند عشق به مطالعه را در کودکان تقویت می‌کند و فعالیت خواندن را به یک سرگرمی مفید پیوند می‌زند.

محقق دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید «نتیجه تحقیق من این نظریه را ثابت می‌کند. هر بار که یکی از اعضای باشگاه کتابخوانی کتابی را با صدای بلند می‌خواند بیشتر کودکان اذعان می کرد‌ه‌اند که لذت بیشتری از شنیدن کتاب می‌برند و نیز وقتی کسی برای آن‌ها کتاب بخواند موجب علاقه‌مندی بیشتر آن‌ها به کتاب شده است. او در ادامه می‌گوید یکی از کودکان در طی انجام تحقیق به او گفته وقتی خیلی کوچک بودم والدینم برایم با صدای بلند کتاب می‌خوانند و همین باعث عشق او به مطالعه شده است.»

با این‌حال برخی کودکان اظهار کرده‌اند که نحوه بلند خوانده شدن کتاب‌ها در لذت بردن آن‌ها از خواندن تاثیر زیادی دارد و مهم این است که خواندن به روشی انجام شود که برای کودکان جذاب باشد.

 2: از دسترسی به کتاب اطمینان حاصل کنید
کودکانی که دسترسی آسان‌تری به کتاب‌ها دارند بیشتر هم کتاب می‌خوانند.

ایسانگ آوا می‌گوید «اگر چه در این تجربه استثناهایی نیز وجود داشته اما کودکان تحت مطالعه من که متریال‌های خواندن بیشتری در خانه و مدرسه در اختیار داشته‌اند اوقات بیشتری را نسبت به آن‌هایی که دسترسی به کتاب‌ها برایشان چالش‌برانگیز بوده صرف خواندن کتاب کرده‌اند. یک دختر کوچک به من می‌گفت عاشق کتاب‌های کمیک بوده اما نمی‌توانسته راحت آن‌ها را پیدا کند. او معتقد بوده اگر به کتاب‌های مورد علاقه‌اش به آسانی دسترسی می‌داشت قطعا کتاب‌های بیشتری می‌خوانده است.»

والدینی که به هر دلیل امکان فراهم آوردن کتاب‌ها مورد نظر فرزندانشان را ندارند می‌توانند با بردن آن‌ها به کتابخانه عمومی به آن‌ها برای برای امانت گرفتن کتاب کمک کنند. گزینه دیگر نیز دانلود کتاب‌های الکترونیک رایگان برای مطالعه کودکان است.

3: فضای مشخصی را به کتاب خواندن اختصاص دهید
ایجاد یک فضای راحت و فضای مناسب و نیز اختصاص زمان مشخص برای خواندن در اوقات فراغت از اهمیت زیادی برخوردار است.

پژوهشگر دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید «فعالیت خواندن کودکان در مطالعه من، به عوامل محیطی متعددی چون صدا، دمای محیط، و صندلی راحت بستگی داشته است. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که کودکان وقتی در محیط مطالعه قرار می‌گیرند به راحتی و برای زمان طولانی‌تری کتاب می‌خوانند. والدین می‌توانند با ایجاد فضای آرام و راحت کودکان را کاملا درگیر مطالعه کنند. این فضا می‌تواند گوشه دنجی در یک اتاق باشد که مانند یک اتاق مطالعه طراحی شده است.

4: اجازه دهید کودکان خودشان کتاب انتخاب کنند
نتیجه تحقیق ایسانگ اوا نشان می‌دهد که زمانی کودکان خودشان کتابی را انتخاب کنند لذت بیشتری از خواندن آن کتاب می‌برند. او می‌گوید دختری پیش او شکایت می‌کرده که کتاب‌هایی را که معلم او برای خواندن انتخاب می‌کرده دوست نداشته و باقی هم‌کلاسی‌هایش هم وضعیت مشابهی داشته‌اند. آزادی انتخاب کتاب منجر به نگرش مثبت به مطالعه، تعامل بهتر با کتاب و تجربه لذت مطالعه لذت‌بخش می‌شود. در غیر این صورت پتانسیل آن‌ها برای لذت بردن از فعالیت مطالعه کاهش می‌یابد.

5: درباره کتاب‌ها حرف بزنید
صحبت درباره کتاب‌ها راه موثر دیگری برای ایجاد علاقه به کتاب در کودکان است. مشروط به این‌که کتاب‌هایی که درباره آن‌ها بحث می‌شود برای کودکان و نه صرفا بزرگسالان جذاب باشد.

کودکان مورد مطالعه این پژوهش اظهار کرده‌اند که بحث درباره کتاب‌ها با والدین، دوستان و اعضای گروه کتابخوانی آن‌ها را به خواندن کتاب‌های خاصی سوق داده است. برخی گزارش داده‌اند که از خواندن کتاب‌‌هایی که توسط فردی دیگری توصیه شده لذت برده‌ و ذوق آن‌ها را نسبت به مطالعه برانگیخته است.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا

منبع