شرح خبر
 
تاریخ
1401/7/2
عنوان معرفی کتاب بزرگسال 2 مهر 1401
متن

عنوان: اندیشیدن و آشپزی
پدیدآور: موسسه مدرسه زندگی
مترجم : نادیا فغانی
ناشر: هنوز
سال نشر: 1400
از میان حواس پنجگانه بیش از همه حس بینایی و سپس حس شنوایی به کمک ما می‌آیند و به خردورزی و فلسفیدن کمک می‌کنند و اغلب اوقات چندان جدی گرفته نمی‌شوند مگر در قالب یک فنجان چای یا قهوه که گاهی به آن پناه می‌بریم تا از خستگی‌مان بکاهد یا تکه شکلات و شیرینی که خوراک سلول‌های مغزمان باشد.
آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده همین حس چشایی است و اینکه تا چه حد نقش آن در ایجاد انواع حس و حال‌های روانی، و القاء انواع مختلف فکر مغفول مانده است. غذا خوردن و غذا درست کردن هریک به گونه‌ای می‌توانند ما را وارد حال و هوایی کنند که شاید بقیه حواس پنج‌گانه کمتر از عهده‌اش بربیایند. 
در این کتاب دستور غذاهایی برای جسم و جان آمده است. هر دستور غذا، سوای جوانب ظاهری‌اش، شما را به سفری خواهد برد که از لحظه روشن کردن اجاق گاز خانه‌تان شروع می‌شود و با نشستن پشت میز به قصد خوردن غذایی که تهیه کرده‌اید پایان می‌یابد.


عنوان: دیلماج (کاندیدای جایزه‌ روزی روزگاری، برنده‌ لوح تقدیر جایزه‌ی ادبی واو) 
پدیدآور: حميد رضا شاه آبادي
ناشر: افق
سال نشر: 1385
رمان دیلماج یک اثر نیمه واقعی - نیمه خیالیِ تاریخی است. به گفته‌ی برخی از منتقدان، سبک شاه‌آبادی در این کتاب سبکی جدید و تازه به نام "ژانر جعل منابع تاریخی" است. شخصیت اصلی در رمان دیلماج شخصی خیالی به نام میرزا یوسف خان مستوفی است که به مدت 10 سال در دربار ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه مشغول به ترجمه‌ی روزنامه‌های فرانسوی به زبان فارسی بوده است: به همین دلیل به او لقب دیلماج (به زبان ترکی یعنی مترجم) را داده‌اند.
رمان با شرح دوران کودکی و تحصیل او آغاز می‌شود. میرزایوسف به دلیل تحصیل و رفت‌وآمد با چند نفر از اساتید و روشنفکران آن زمان به فردی متجدد و آزادی‌خواه تبدیل می‌شود که باقی اتفاقات رمان را رقم می‌زند.
میرزا یوسف خان مستوفی، شخصیت اصلی داستان، در تاریخ، چهره‌ای ناشناخته و رازآلود دارد. عده‌ای او را به عنوان کسی می‌شناختند که درد وطن داشت و در راه کسب آزادی و پیشرفت مدنیت ایران تلاش می‌کرد. عده‌ای دیگر هم، او را شخص رذلی می‌دانستند که خیانت کرد.
ویژگی تاریخی رمان با حضور شخصیت‌هایی همچون «محمدعلی فروغی»، «میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله»، «ناصرالدین شاه قاجار»، «عباس میرزا» و… پررنگ شده و مخاطب را بین مرز خیال و واقعیت قرار می‌دهد. تأثیر جریانات فراماسونری بر روشنفکران آن روزگار از دیگر موضوعات مورد توجه نویسنده در رمان است.
این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به داستان‌های تاریخی پیشنهاد می‌کنیم.

عنوان: طهران و جنگ به روایت تصویر
ناشر: شهر تهران (وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
سال نشر: 1389
«تهران و جنگ» یا به عبارت وسیع‌تر «شهر و جنگ» در روزگار ما که به آن «عصر جدید» یا «دوره‌ی مدرنیته» می‌گویند، مقوله‌ایست که به مراتب بیش از روزگار کهن و عهد باستان و دوره‌ای که سنت بر آن حکومت می‌کرد، دارای اهمیت و حساسیت است. جنگ در عهد قدیم البته آثاری داشت که کم و بیش یا دیر و زود مکان‌ها و زمان‌های دیگر را نیز دور از مکان و زمان وقوع‌ جنگ تحت تاثیر قرار می‌داد. اما جنگ عصر جدید هنگام رخ دادن چنان فراگیر است که انگار مرکز معین و مکان مخصوص نمی‌شناسد و به قول مرحوم ملک‌الشعرای بهار «جغد جنگ» همزمان و ناگهان از هرگوشه و کنار می‌تواند سربرآورد و همه‌جا را به ویرانة شگفت تبدیل کند. «طهران و جنگ» بازنماییِ روایت هشت‌ساله‌ی جنگ تحمیلی به روایت تصویر است که کوچه‌ها، خیابان‌ها و گذرها و خانه‌های شهر تهران در آن روزگار سپری کرده‌اند. خاطرات آن روزها، غرش مهیب هواپیماهای دشمن که تن خانه‌های ما را می‌لرزاند و مردمان شهر که سرآسیمه و آشفته به پناه‌گاه‌ها پناه می‌بردند.

عنوان: صعود زندگی من (سفری معجزه‌آسا از آستانه مرگ تا پیروزی بزرگ زندگی)
پدیدآور: لارا ایوانز
مترجم : علی ایثاری کسمایی
ناشر: آموت
سال نشر: 1392
صعود زندگی من داستانی است واقعی درباره جدال با مرگ و رها شدن از آن با صعود و کوهنوردی است. لارا ایوانز که یک کارمند شرکت تولید لباس‌ است در این کتاب داستان زندگی خود را پس از مطلع شدن از ابتلایش به بیماری سرطان تا کشف راه مبارزه با آن به وسیله کوهنوردی و کسب اعتماد به نفس و امید به زندگی با ورزش را بیان کرده است.
از مقدمه کتاب: هر انسانی باید به چیزی علاقه داشته باشد. هر یک از ما باید این چیز را کشف کند و دنبال آن برود. دنبال خواسته‌ای که بدون آن نمی‌توان زندگی کرد. برای من این چیز، صعود به کوه‌ها است چه عملی یا مجازی.
این کتاب شرح رویداد‌های سفر من از آستانه مرگ و اعماق ناامیدی به قله‌های بعضی از بلند‌ترین کوه‌های اقصی نقاط کره زمین است. این داستانی درباره مقایسه بین بحران زنده ماندن و صعود کردن است. این کتاب راهنمایی برای رسیدن به آرزوهاست.

منبع