شرح خبر
 
تاریخ
1397/2/31
عنوان ترساندن خوانندگان بهتر از خنداندن آنهاست؟
متن
روزنامه تلگراف در پی اعلام تعطیلی جایزه «وودهاوس» به دلیل کمبود آثار طنز، به بررسی وضعیت این ژانر در دو کشور انگلستان و آمریکا پرداخته و دلایل اقبال یا عدم اقبال از این نوع آثار را بررسی کرده است.
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تلگراف - نخستین‌بار در سال 2000 میلادی جایزه‌ای برای رمان‌ها و کتاب‌های طنز در انگلستان توسط موسسه بولینگر، وابسته به انتشارات رندوم‌هاوس پایه‌گذاری شد که جایزه کتاب «وودهاوس» نام گرفت. اما امسال این جایزه اعلام کرد که فعالیت خود را ملغی کرده و دلیل آن کمبود محتوای طنز در رمان‌هاست.

البته هیئت داوران تاکید کردند که این تعطیلی موقت است و در صورت چاپ عناوین بهتر در حوزه طنز دوباره جایزه کار خود را آغاز خواهد کرد. اما دلیل کم شدن این‌گونه آثار در بازار کتاب چیست؟

روزنامه تلگراف در یادداشتی ضمن تایید نظر داوران جایزه وودهاوس نوشت: «جای هیچ شکی نیست که محتوای طنز رمان‌های انگلیسی در سال‌های اخیر کم‌رنگ شده است و بیشتر داستان‌هایی که در این ژانر نوشته می‌شوند، چندان حس طنز ندارند.»

به عقیده خبرنگار این روزنامه، اگر در کتاب‌فروشی‌های انگلستان قدم بزنید، متوجه خواهید شد که عناوین طنز و فکاهی در قفسه‌ها کاهش یافته است.

بنا به یادداشت منتشر شده در روزنامه انگلیسی بیشتر آثاری که در سال‌های گذشته در انگلستان منتشر شده یا ژانر جنایی- پلیسی داشته یا دارای موضوعی هیجان‌انگیز و علمی-تخیلی بوده‌اند و کمتر نویسنده‌ای سعی کرده مخاطب را بخنداند.

اما در آمریکا وضع کاملاً برعکس است و طنزنویسان؛ از جاشوا فریس گرفته تا نل زینگ و جی مک اینرنی در سال‌های اخیر بسیار پرکار بوده‌اند و گویا آمریکایی‌‌ها نسبت به انگلیسی‌ها هنوز احساس می‌کنند که خنداندن مخاطب بهتر از ترساندن آنهاست.

روزنامه تلگراف در ادامه به سابقه طنز در رمان‌های انگلیسی اشاره می‌کند که ردپایی آن را حتی می‌توان در رمان‌های عاشقانه جین آستن نیز پیدا کرد. اما این حس طنز در بین نویسنده‌های معاصر این کشور در حال نابودی است. در ادامه یادداشت تلگراف این سوال مطرح شده که چرا نویسندگان از طنز فاصله گرفته‌‌ و به هیجان و ترس روی ‌آورده‌اند. به نظر می‌رسد پاسخ واضحی به این سوال وجود ندارد، ولی ظاهر امر را باید در رویدادهای تلخ سال‌های اخیر جهان جستجو کرد. شاید حملات تروریستی و دیگر مسائل باعث شده نویسندگان از طنز فاصله بگیرند.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع