شرح خبر
 
تاریخ
1402/9/29
عنوان معرفی نویسنده: انید مری بلیتون
متن




انید مری بلیتون  در 11 اوت 1897 در شرق دالویچ، جنوب لندن به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در بکنهام کنت گذراند. انید بلایتون دختری باهوش، محبوب و ورزشکار بود و در دو سال آخر تحصیل در مدرسه دخترانه سنت کریستوفر در بکنهام به عنوان دختر شایسته انتخاب شد. انید در اوقات فراغتش با دو دوستش مجله‌ای به نام داب برپا کرد که در آن داستان‎های کوتاه می‌نوشت.


بلیتون، دختر یک تاجر، تحصیلات اولیه خود را در موسیقی رها کرد تا به عنوان معلم مدرسه در دبیرستان ایپسویچ (1916-1918) آموزش ببیند. نخستین اثر او مجموعه شعری بود زمانی که تنها 14 سال داشت که در یک مجله کودکان منتشر شد. و در سال 1917 یکی دیگر از شعرهای او در مجله نش منتشر شد. بلیتون مدت کوتاهی به عنوان معلم و فرماندار کار کرد، اما تا سال 1921 داستان ها و شعرهای او به طور مداوم در مجلات مختلف چاپ می‌شد. اولین کتاب شعر او، زمزمه های کودک، در سال 1922 منتشر شد. اولین رمان کامل انید برای کودکان "جزيره گنج" در سال 1938 منتشر شد. در طول دهه 1940 و اوایل دهه 1950، داستان‌های بی‌شماری نوشت و اغلب بیش از 20 کتاب در سال منتشر می کرد. در این دوره بسیاری از شناخته شده ترین آثار او از جمله پنجمي ها در سنت كلر، هفت رازدار و برج جنگل هوهو عرضه شد. یکی از ویژگی‌های آثار انید بلایتون این است که قهرمانان کودک و نوجوان داستان‌هایش با کمترین کمک از سوی بزرگسالان به ماجراجویی می‌پردازند و افرادی شایسته و متکی به خود به‌شمار می‌روند.




بلینتون همچنان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نویسندگان کودک در جهان است. کتاب‌های او بیش از 500 میلیون نسخه فروش رفته و به بیش از 40 زبان ترجمه شده است. با اقتباس از داستان‌های او تئاتر‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های پرمخاطبی ساخته شده است. 
یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های داستانی بلایتون «نادی» عروسکی چوبی است که ماجراهای آن در سرزمین اسباب‌بازی‌ها می‌گذرد. مجموعه‌ی «نادی» از موفق‌ترین مجموعه‌های اوست که ۲۰ میلیون نسخه از آن در دهه‌ی پنجاه در انگلستان به فروش رفت. نادی حتی به تلویزیون، این صحنه‌ی نمایش نیز راه یافت. در سال ۲۰۰۹، سوفی اسمال وود، نوه‌ی انید بلایتون، در شصت‌سالگیِ آفرینش «نادی» برای گرامیداشت دستاورد مادربزرگش داستان دیگری از این محبوب کودکان نوشت.


برخی از آثای وی: 

...

منبع