شرح خبر
 
تاریخ
1403/1/27
عنوان معرفی کتاب بزرگسال: روایت بازگشت
متن
پدیدآور: هشام مطر
مترجم: مژده دقیقی
ناشر: نیلوفر
سال نشر: 1400

کتاب روایت بازگشت: پدران، پسران و سرزمین مابینشان نوشته‌ی هشام مطر، روایت جست‌و‌جوهای نویسنده در کورسوی نور شمعی است که هر لحظه بیم خاموش شدنش می‌رود، به دنبال یافتن هرگونه ردّپایی از پدر. 

روایت بازگشت (The Return) از سویی یک داستان معمایی مهیج است، درباره نویسنده‌ای که می‌خواهد از سرنوشت پدرش که سال‌هاست اسیر چنگال حکومت ظالمانه و دیکتاتوری معمر قذافی‌ست، سر در بیاورد. هشام نوزده ساله و در انگلیس دانشجو بود که پدرش ناپدید شد. او یک فعال سیاسی دوره حکومت قذافی بود. هشام هیچ وقت پدرش را دوباره ندید اما همچنان امیدوار بود که او زنده باشد. ٢٢ سال بعد هشام پس از فروپاشی نظام قذافی به لیبی برمی‌گردد تا دنبال راز ناپدید شدن پدرش بگردد و این کتاب، داستانی درباره‌ یافته‌های او است. هشام در این جستجو پای صحبت افرادی می‌‌نشیند که همه از رژیم قذافی زخم خورده‌ و سال‌‌هایی از عمرشان را در زندان‌‌‌های مخوف رژیم قذافی، خصوصاً زندان ابوسلیم، در بدترین شرایط سپری کرده‌‌اند. هشام مطر با سبک خاص خود دراین داستان، خواننده را تا انتها دنبال خود می‌کشد، گویی هدف کتاب تنها پدر هشام و سرنوشت او نیست بلکه روایت‌ کردن سرنوشت همه‌ی پدرها و پسرهایی است که سال‌‌ها از یک‌دیگر و از سرزمینشان دور مانده‌اند. 
  • «روایت بازگشت » توجه و تحسین منتقدان را برانگیخت و سال ۲۰۱۶ در فهرست ۱۰ کتاب برتر نیویورک‌تایمز و  واشینگتن‌پست قرار گرفت و در نهایت، سال ۲۰۱۷، اولین کتاب ناداستانی شد که جایزه‌ی پولیتزر را برد و جایزه‌ی پن ۲۰۱۷ را هم برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد.
  • شما می‌توانید از طریق سایت، این کتاب را رزرو کنید و با مراجعه به کتابخانه آن را تحویل بگیرید.


منبع