شرح خبر
 
تاریخ
1399/3/27
عنوان برنده جایزه والتر اسکات 2020 به صورت مجازی اعلام شد
متن
برنده جایزه والتر اسکات، که مختص آثار تاریخی است، به صورت مجازی اعلام شد و کریستین دویر هیکی با داستان تاریخی «سرزمین باریک» برنده جایزه 25 هزار پوندی امسال شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، کریستین دویر هیکی، نویسنده ایرلندی برنده جایزه 25 هزار پوندی والتر اسکات 2020 شد. «سرزمین باریک»، داستان ازدواج ادوادر و جو هاپر، دو هنرمند آمریکایی را روایت می‌کند.
 
داستان «سرزمین باریک» در سال 1950 رخ می‌دهد و شخصیتی به نام مایکل را به خواننده معرفی می‌کند که به عنوان یک یتیم در کمپ زنده می‌ماند و قرار است تابستان را با شخصی به نام ریچی و مادرش سپری کند. اینجاست که به صورت اتفاقی با خانواده هاپر آشنا می‌شود.
 
دویر هیکی می‌گوید نوشتن این داستان شش سال به طول انجامیده است: «به همین دلیل از دریافت این جایزه و دیده شدن کتاب خیلی خوشحالم. دوست دارم از قبرستانی که رو به رودخانه هادسون در چند مایلی نیویورک است یاد کنم. جایی که ادوارد و جو چاپر در آن آرمیده‌اند و امیدوارم در آن بالاخره به آرامش دست یافته باشند. امیدوارم من را ببخشند که در زندگی‌شان دخالت کرده‌ام.»
 
داوران جایزه والتر اسکات از «سرزمین باریک» را به دلیل اینکه به قلب حس خلاقانه دست یافته است تقدیر کردند: «روایت و ارائه ازدواج دو هنرمند کار خطرناکی است؛ آن هم در شرایطی که مورخین تاریخی و زندگینامه‌نویس‌های مختلفی پیش از این زندگی این دو را روایت کرده‌اند. دویر هیکی این ریسک را پذیرفت و یک شاهکار خلق کرد.»
کریستین دویر هیکی برای دریافت این جایزه با «پاریسی‌ها» نوشته ایزابلا هَمِد، «به کالیس، در زمان عادی» نوشته جیمز میک، «نمایش سایه» نوشته جوزف اُکانر، «رهاشده» نوشته تیم پِرز، «گناه غفلت» نوشته مارگاریت پولند رقابت کرد.
 
امسال رئیس هیئت داوران جایزه والتر اسکات پس از ده سال تغییر کرد. آلیستر موفات، رئیس پیشین هیئت داوران جایزه والتر اسکات جای خود را به کیتی گرانت دارد که از سال 2017 از اعضای هیئت داوران است.
 
 گرانت پس از معرفی به عنوان رئیس هیئت داوران گفت: «باعث افتخار من است که رئیس هیئت داوران جایزه والتر اسکات شوم. البته چالش بزرگی برای من است. جلسات هیئت داوران مانند گروه کتابخوانی جالبی است. همه اعضا از ارزش و تأثیرگذاری این جایزه آگاه هستند. آثار خوبی در فهرست اولیه داریم و انتخاب نامزدهای فهرست نهایی کار دشواری است اما با قدرت این وظیفه خطیر را به سرانجام می‌رسانیم.»
 
هیئت داوران جایزه والتر اسکات در سال 2019 شامل کیتی گرانت، الیزابت باکلوچ، جیمز هالووی، الیزابت لایرد، جیمز نوتی، و کرستی وارک بود.
 
جایزه سر والتر اسکات اولین بار در سال 2010 و برای بزرگذاشت یاد سر والتر اسکات، شاعر و داستان‌نویس انگلیسی برگزار شد. ارزش مالی این جایزه بسیار زیاد است و در میان پنج جایزه گران بریتانیا قرار دارد و آثاری که سال گذشته در بریتانیا، ایرلند و کشوهای مشترک‌المنافع منتشر شده‌اند اجازه دارند در این رقابت شرکت کنند.
 
قرار بود برنده جایزه والتر اسکاتِ 2020 در تاریخ دوازدهم ژوئن در اسکاتلند به صورت حضوری اعلام می‌شود اما با شیوع کرونا برنده به صورت مجازی و در صفحه اینستاگرام جایزه اعلام شد. برنده 25 هزار پوند و هر کدام از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی هزار و پانصد پوند به عنوان جایزه دریافت می‌کنند. سال گذشته «برداشت طولانی» نوشته رابرت رابرتسون، شاعر اسکاتلندی به عنوان برنده معرفی شد.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع