شرح خبر
 
تاریخ
1396/3/27
عنوان گزارش کوتاه برگزاری مراسم اولین شب قدر ماه مبارک رمضان 1438 (23 خرداد 96) در حسینیه ارشاد
متن
درهای ورودی تالار حسینیه ارشاد، ساعت 22:30 باز شد. مقدم مراجعان با پخش دعای پرفیض "افتتاح" ارج نهاده شد. همکاران بخش کودکان و نوجوانان کتابخانه، با هدف ترویج خواندن و لذت مطالعه پذیرای کودکانی بودند که همراه والدین خود به این مراسم آمده بودند. مراسم توسط رادیو ارشاد به نشانی radio.hepl.ir نیز به صورت آنلاین پخش شد که از طریق موبایل، تبلت و رایانه قابل شنیدن بود.


ساعت 23:15 پس از قرائت"قرآن کریم، دعای "جوشن کبیر" توسط آقایان صادق کتابی و علیرضا فیضی قرائت شد. سپس مجری، شعری در منقبت حضرت علی (ع) سرود. پس از معرفی سخنران برنامه، جناب آقای پروفسور همایون همتی توسط مجری، ایشان ساعت 1 بامداد سخنرانی خود را با عنوان "پدیدارشناسی دعا و نیایش"، آغاز کردند. چکیده ای از سخنان ایشان به این شرح است:
امشب، شب دعا و نیایش است. درباره معنی واژگانی دعا می توان گفت: دعا به معنی خواندن، توجه کردن، طلب کردن، مورد خطاب قرار دادن و در اصطلاح دینی و شرعی، با خدا ارتباط برقرار کردن و از او طلب حاجت کردن است.
متأسفانه در دوران قبل از انقلاب اسلامی، گروه های مارکسیست و دین ستیز، تصویری خُرافه-زده، نفرت زا و اشمئزاز آفرین از دعا ارائه کردند. در باور آنها دعا نوعی خرافه اندیشی و خرافه-باوری و به غفلت کشیدن توده ها بود. امروزه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان های وهابی و سلفی با اسم های مختلف و سازمان های گوناگون (داعش) با دعا مخالف هستند. زیارت رفتن و حاجت خواستن را نیز شرک می دانند.





امروزه دین شناسان بزرگ در معتبرترین دانشگاه های جهان، تحقیقات گسترده ای درباره دعا انجام دادند. دین پژوهان و دین شناسان دانشگاه کمبریج آمریکا معتقد هستند که دین، 7 بُعد دارد و به بُعد مناسکی آن توجه ویژه ای دارند. در مطالعات میان رشته ای مانند روان شناسی دعا و نیایش، نقش دعا در بهبودی تومورهای پیشرفته، درمان افسردگی و احیاء بیماران مطالعه و بررسی می شود.
فلسفه دین، دانشی است که از دانشگاه های آلمان شروع شد و محققان درباره پدیدارشناسی پرستش و عبادت به تحقیق پرداختند. شخص پدیدارشناس باید صرفنظر از دین خود و بدون تعصب، دین دیگری را مطالعه کند تا بتواند به ذات و ماهیت اصلی آن پی ببرد. یعنی از درون با آن دین ارتباط برقرار کند. هدف پدیدارشناسی فهم است و توسط فیلسوف دین انجام می-شود.
سه گونه اضطراب همواره با انسان است. یکی از آنها، اضطرابِ عدم است، اضطراب از اینکه می فهمیم مرگ در انتظار ماست. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: "ای مردم بدانید که دنیا معبر، گذرگاه و محل عبور است. از این معبر توشه برگیرید."
در دعا، چیزی که می خواهید مهم نیست، بلکه نوع ارتباط مهم است. در آن لحظات پرشوکت رازآلود با خدا، امور معنوی و پایداری را از خدا بخواهید. چیزی که برای فرداها مهم است، افق دیدتان وسیع باشد، خواسته هایتان حقیر نباشد. دعا، پیوند با خداست.
مناجات شعبانیه از دعاهای بسیار سودمند است. این دعا متعلق به همه ائمه است و خواندن آن بسیار توصیه شده است. ایشان در پایان سخنرانی خود، بخش¬هایی از مناجات شعبانیه را قرائت کردند.سخنرانی ایشان تا ساعت 2:20 بامداد ادامه داشت.
سپس مراسم احیا (مناجات، توسل و قرآن به سر گرفتن) انجام شد. در بین برنامه ها بخش هایی از متن ادبی مربوط به سال های تأسیس حسینیه ارشاد، حدود پنجاه سال پیش پخش شد و برنامه در ساعت 3 بامداد به پایان رسید.

منبع