شرح خبر
 
تاریخ
1400/9/6
عنوان آموزه‌های توران میرهادی باید در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود
متن
پریسا پهلوان نسبت به کم بودن کتاب‌هایی که به شخصیت و خدمات بزرگانی چون توران میرهادی، انتقاد کرد و گفت: این مسئولیت نهادها و افراد مسئول است که باید کتاب را در معرض نمایش بگذارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ توران میرهادی، مادر ادبیات کودک و نوجوان این سرزمین، یکی از چهره‌های ماندگار کشورمان است که برای ارتقای ادبیات کودک و نوجوان بسیار کوشید؛ اما مخاطبان، چقدر با خدماتش آشناست؟ چقدر از او خوانده‌ایم و می‌شناسیمش؟ ضرورت بازنشر آثار بزرگان، معرفی آثار آنان و در دسترس قرار دادن آن‌ها از نیازهای امروز حوزه فرهنگ و کتاب است. به بهانه انتشار یک درد و دل از پریسا پهلوان در صفحه مجازی خود با نام یادی از «توران خانم»، به سراغ شاگرد توران میرهادی رفتم. او 30 سال در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت کرده، مدیر مرکز پیش‌دبستانی ویستا بوده و اکنون مدیریت گالری ویستا را بر عهده دارد.

از پهلوان، درباره ضرورت بازنشر آثار بزرگانی مانند توران میرهادی پرسیدیم و این که چرا تاثیرگذاری‌اش در حوزه آموزش و پرورش کمتر دیده شده و اساسا چرا کتاب‌های خوب آموزشی برای کودک با محوریت آموزه‌های توران میرهادی آن‌قدر کم‌اند؟ و... بخشی از این متن به این شرح است؛ «از ابتدای تاسیس مدرسه فرهاد، توران خانم خیلی زود متوجه‌شدند که کتاب‌های مناسب و با کیفیت در دسترس کودکان ایرانی نیست و با تلاش ایشان؛ کتابخانه «قلب تپنده» مدرسه فرهاد شد و تلاش شد با برنامه‌های متنوع، کتابخانه، کتاب و کتابدار دوستان صمیمی کودکان شوند و از این رو ترویج کتابخوانی سرلوحه و در زمره بنیان‌های مدرسه فرهاد بود.»
 
پیرو طرح موضوعی که در صفحه مجازی خود داشتید؛ کمبود کتاب‌های خوب در حوزه تعلیم و تربیت کودکان؛ به‌خصوص کتاب‌هایی که با محوریت توران میرهادی نوشته شده باشند.
توران میرهادی یک چهره برجسته در حوزه آموزش و پرورش نوین بود اما به‌رغم تلاش‌های شورای کتاب کودک و انجمن پژوهشی پویا متاسفانه باید بگویم کتاب‌های حوزه تعلیم و تربیت ازنگاه استادان دانشگاه با محوریت توران میرهادی یا کتاب‌هایی که حاوی آموزه‌های این استاد بزرگ باشد؛ بسیار کم دیده شده است. خیلی از این کتاب‌ها می‌تواند از طریق شورای کتاب کودک تهیه و از طریق آموزش و پرورش در کتابخانه‌های مدارس توزیع شود. کتاب‌های ارزنده که درباره توران میرهادی یا حاوی آموزه‌های اوست می‌تواند حتی در دانشگاه‌ها معرفی و تدریس شوند. متاسفانه فرهنگ همیشه یک قدم عقب‌تر از سایر حوزه‌ها در کشور ماست و با توجه به سرانه مطالعه در کشورما آماری تاسف‌بار دارد. خوب است که کتاب‌های خوب بیشتر معرفی شوند؛ به‌خصوص که اکنون فضای مجازی به شدت با کتاب رقابت می‌کند و متاسفانه استفاده از فضای مجازی در میان بچه‌ها به شدت رواج پیدا کرده و کتاب کمتر مورد استفاده کودکان قرار می‌گیرد.

برای دیده‌شدن کتاب‌هایی از این دست چه باید کرد؟
وقتی فردی کتابی را منتشر می‌کند، رسالت خود را انجام داده است و این مسئولیت نهادها و افراد مسئول است که باید کتاب را در معرض نمایش بگذارند. متاسفانه کتاب‌هایی با محوریت توران میرهادی هم کم نگاشته شده و هم کم دیده شده‌اند. توران میرهادی سال‌ها برای آموزش و پرورش کودک و نوجوان این سرزمین تلاش کرد و افراد دیگری تلاش کردند، دیدگاه‌ها، فعالیت‌ها و دستاوردهای این بانوی اندیشمند را منعکس کنند اما متاسفانه برخی کتاب‌ها بعد از فوت ایشان منتشر شد.
 
کمی درباره دو کتابی که شما برای معرفی آن احساس نیاز کردید و مقاله شما هم در یکی از آن‌ها منتشر شد توضیح دهید.
من فقط دو کتاب را می‌شناسم که بعد از فوت ایشان از سوی انجمن پژوهشی پویا منتشر شده است. متاسفانه بعد از پنج سال فقط دو کتاب درباره فعالیت‌های توران میرهادی منتشر شده و آن کتاب‌ها؛ «توران میرهادی از نگاه اندیشه‌گران آموزشی و تربیتی ایران» و کتاب «توران میرهادی از نگاه شاگردان و معلمان مدرسه فرهاد» است. احساس نیاز من برای معرفی این دو کتاب شاید این است که احساس کردم؛ لازم است توران میرهادی را با این دو کتاب مجدد به جامعه علمی یادآوری کنم؛ زیرا کتاب‌های خوبی از این دست را کمتر یافتم و به همین دلیل این دو کتاب را می‌خواستم دوباره به جامعه آموزش و پرورش یادآوری کنم.
این دو کتاب را انجمن پژوهشی پویا بعد از فوت توران میرهادی، مادر آموزش و پرورش نوین ایران منتشر کردند. بعد از فوت توران میرهادی این انجمن می‌خواستند تولید محتوا کنند و از همکاران، اساتید و بخشی از دانش آموزان تقاضای کمک کردند و از من هم خواستند در این زمینه به جای خاطره‌گویی، مطلب علمی بنویسم و من هم تصمیم گرفتم با توجه به مجموع فعالیت‌های پژوهشی خود مقاله‌ای علمی را در کتاب «توران میرهادی از نگاه شاگردان و معلمان مدرسه » منتشر کنم. این مقاله‌ با عنوان «شیوه مدیریتی توران میرهادی در مدرسه فرهاد با رویکرد اخلاقی و اجتماعی» در کتاب «توران میرهادی ازنگاه شاگردان و معلمان مدرسه فرهاد» منتشر شد. در این مقاله تلاش کردم از منظر یک دانش‌آموخته مدرسه فرهاد، موسس و مدیر یک مرکز پیش‌دبستانی به عملیاتی شدن آموزه‌هایم بپردازم.
 
طبق آنچه در پیشگفتار کتاب «توران میرهادی از نگاه اندیشه‌گران آموزشی و تربیتی ایران» آمده؛ هیات مدیره انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا یک هفته بعد از درگذشت استاد توران میرهادی این استاد بزرگ تعلیم و تربیت ایران جلسه‌ای را تشکیل دادند و در آن نشست بنا شد برای اشاعه اندیشه‌های توران میرهادی مجموعه‌ آثار این شخصیت فرهیخته، گردآوری و شرایطی فراهم شود که این آثار در اختیار مراکز آموزشی و پژوهشی و حتی دانشگاه‌ها قرار بگیرد. این دو کتاب هم با همین تفکر منتشر شد.
 
شما گفتید در بازنشر سه کتاب با محوریت «توران میرهادی» دخیل بودید.
بله؛ من با افتخار در بازنشر سه جلد از کتاب‌هایی که بعد فوت توران میرهادی از سوی شورای کتاب کودک منتشر شد، مساعدت مالی داشتم. یک‌سال بعد از فوت توران میرهادی، خانواده ایشان می‌خواستند پنج جلد کتاب ایشان را بازنشر کنند و من در بازنشر سه جلد آن با افتخارحضور داشتم. من هیچ عایدی در قبال بازنشر این کتاب‌ها از شورای کتاب کودک دریافت نکردم و فقط دوست داشتم آثار این بانوی گرانقدر بازنشر و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. توران میرهادی بیش از 10 جلد کتاب و مقاله دارد و یک‌سال بعد از فوتشان؛ سال 96 این کتاب‌ها از سوی شورای کتاب کودک منتشر شد. البته توران میرهادی در زمان حیاتشان هم برای انجام امور فرهنگی، از هرکسی مساعدت نمی‌خواستند، اما از کسانی که مورد اعتمادشان بود کمک می‌گرفتند.
 
کتاب «صلح را از کودکی باید آموخت» مصاحبه توران میرهادی با پریچهر نسرین‌پی درباره صلح و فرهنگ گسترش صلح، «مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران» که در این کتاب توران میرهادی با همکاری سیمین ضرابی خاطرات زندگی تربیتی خود و خانواده‌اش را مکتوب کرده و کتاب توران میرهادی استاد برجسته آموزش و پرورش به کوشش شهداد میرزایی که توران میرهادی در این کتاب‌ از مهم‌ترین فعالیت‌های خود طی بیش از نیم قرن کار و خدمت به کودکان و نوجونان در سه زمینه آموزش و پرورش، ادبیات کودکان و کتاب مرجع تخصصی کودکان و نوجوانان (فرهنگنامه) سخن می‌گوید؛ سه اثری هستند که بنده افتخار بازنشر آن ها را پیدا کردم.

من با افتخار از شاگردان توران میرهادی و دانش آموختگان مدرسه فرهادم. این استاد گرانقدر تاکید داشتند من تجربه‌های 30 ساله‌ام در زمینه تعلیم و تربیت کتاب کنم اما این توفیق دست نداد. البته دست‌نوشته‌ها و تجربیاتم را به صورت دست نوشته دارم؛ اما هنوز نتوانسته‌ام کتاب بنویسیم.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع