شرح خبر
 
تاریخ
1398/3/29
عنوان عضویت کتابخانه ملی ایران در «ایکوم» جهانی
متن
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران از عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نهاد جهانی ایکوم به عنوان اتفاقی نوین در موزه‌داری ایران خبر داد.

 به گزارش لیزنا، احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با اعلام این خبر اظهار داشت: بنابر تعریف جدید موزه از منظر و دیدگاه شورای بین المللی موزه‌ها، موزه به نهادهای غیرانتفاعی که به شناخت، حفاظت و معرفی بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و هنری بشر می‌پردازند و ورود و خروج به این اماکن آزاد بوده و افراد و مردم می‌توانند از این آثار بازدید و استفاده کنند، اطلاق می‌شود.

وی افزود: با توجه به این تعاریف، کتابخانه‌های ملی، آرشیوهای ملی و .... موزه تلقی می‌شوند، براین اساس با حمایت اشرف بروجردی – مشاور رئیس جمهور و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مجموعه «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» به عنوان یک موزه به عضویت کمیته ملی موزه‌های ایران درآمده و در کنار سایر فعالیت خود از این منظر نیز جهت انتقال فرهنگ از نسلی به نسلی دیگر می‌پردازد.

محیط طباطبایی ادامه داد: آغاز رسمی عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها، با برپایی نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» صورت می‌پذیرد، که توسط نیکولتا زاگورا – نماینده ایکوم رومانی طراحی و با همکاری ایکوم ایران اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین قابل توجه است که عضویت کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد، زیرا درگذشته این تصور بود که کتابخانه ملی ایران بخشی از فضای خود را اختصاص به گالری موزه‌ای می‌دهد، درحالیکه همه ماهیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک موزه است و این اتفاق در حوزه موزه داری در ایران بسیار نوین و جدید است.

 در نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» ۳۰ اثر نقاشی از ۱۰ هنرمند ایرانی و اروپایی ازجمله ۵ نقاش از کشورهای رومانی، اکراین، جمهوری چک، کرواسی، استونی، و همچنین نقاشان ایرانی از جمله ابوسعید اسدی، حامد نوروزی، بارانا سعادت، زهرا  شفیع و اوژن شیراوژن برپا می‌شود.

نقاشی‌های این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز در اصفهان کار شده است، که شامل تصاویر اماکنی همچون چهل ستون، میدان نقش جهان، مسجد جامع و مکانهای مقدس اصفهان است.

این نمایشگاه که به پیشنهاد نیکولتا زاگورا – نماینده ایکوم رومانی طراحی شده است، با همکاری ایکوم ایران، سفارتخانه رومانی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عضو جدید ایکوم در روز سه شنبه ۲۸ خرداد ساعت ۱۶ افتتاح می‌شود.







منبع خبر: خبرگزاری لیزنا

منبع