شرح خبر
 
تاریخ
1396/11/28
عنوان آیا کتاب‌خوان‌های الکترونیک تقلیدی از کتاب‌های چاپی هستند؟
متن
کارشناسان صنعت تولید کتاب‌خوان‌های الکترونیک امیدوار هستند تحولات عظیمی در این صنعت رخ دهد ولی آیا ممکن است این دستگاه‌ها تقلیدی از کتاب‌های چاپی سنتی باشد؟
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر - با اختراع کتاب‌های الکترونیک، بسیاری از علاقمندان کتاب‌ از آن جهت که این دستگاه های دیجیتال از روح اصلی کتاب‌های سنتی فاصله دارند، انتقادهای تندی بر آن کردند.

بسیاری بر این باور هستند که انسان ها، به کتاب‌هایی با دو صفحه در روبروی یکدیگر عادت دارند و به  همین خاطر در سال‌های اخیر چند کتابخوان الکترونیک با این سبک و سیاق به بازار آمده است. مدل‌های «انتوریج اج» (Entourage Edge) و «پاکت اج» (Pocket Edge) کتابخوان‌هایی بودند که اولین نسل از این نوع کتابخوان‌های با دو صفحه مشابه کتاب‌های چاپی به حساب می آمدند . بعد از ورود این دو دستگاه به بازار مدل‌های بسیار دیگری مثل «گویدو» (GVIDO) نیز به بازار آمد که البته با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد.

در سال‌های اخیر تولید این مدل‌ کتابخوان‌های مشابه کتاب‌های چاپی زیاد شده است، ولی این مدل‌ها به خصوص «گویدو» بیشتر برای مصارف اختصاصی مانند خواندن نت‌های موسیقی برای رهبران ارکستر یا خوانندگان اپرا استفاده می‌شود.

کارشناسان تکنولوژی اعتقاد دارند در آینده شاهد تحول عظیمی در صنعت تولید دستگاه‌های دیجیتالی مربوط به کتاب خواهیم بود. ولی هنوز در این مسئله شک وجود دارد که اگر  کتابخوان‌های الکترونیک بخواهند از سبک کتاب‌های چاپی تقلید کنند، دیگر چه نیازی به دستگاه‌های خواهد بود.

پروژه‌هایی مانند جوهر الکترونیک (E-Ink) هنوز طبق انتظار کارشناسان به موفقیت چشم‌گیری نرسیده‌اند و مانند آن کتابخانه‌های الکترونیک نیز وضعیت مشابهی دارند و حالا صاحبان صنایع تولید کتابخوان‌های الکترونیک به فکر چند کاربردی کردن این کتاب‌ها افتاده‌اند که پروژه تولید این دستگاه‌ها با دو صفحه قوت خواهد گرفت. آنها می‌گویند مثلاً دستگاهی با دو صفحه تولید شود که با یک صفحه بتوان کتاب مطالعه کرد و با صفحه دیگر بتوان موسیقی یا هر کاری شبیه آن انجام داد.

کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که اگر این کتاب‌خوان‌های دو صفحه‌ای به تولید انبوه برسند به طور حتم با هزینه بیشتری نسبت به سایر کتاب‌خوان‌ها به بازار خواهند آمد و آیا کسی حاضر است قیمت بیشتری برای یک کتاب سنتی دیجیتال بپردازد؟ آیا سیستم‌های عامل معمول کتاب‌های الکترونیک برای این نوع دستگاه‌ها مناسب است؟ آیا ...؟ و سوالات مشابه بسیار دیگر که فعلا بی پاسخ هستند.












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع