شرح خبر
 
تاریخ
1396/7/17
عنوان گزارش نشست تصمیم گیری داده محور
متن
کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در تاریخ 15/7/96 شصت و دومین نشست از سلسله نشست‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با موضوع «تصمیم‌گیری داده‌محور» از ساعت 16:30 با پخش آیاتی از کلام‌الله مجید، سرود ملی و کلیپ معرفی فعالیت‌های کتابخانه آغاز کرد. سخنرانان این نشست آقایان مهندس محسن یزدی‌نژاد و دکتر محمد محرابیون و دبیر جلسه آقای دکتر مصطفی امینی بود.


مصطفی امینی بعد از سلام و خوش‌آمدگویی، به معرفی سخنرانان پرداخت و مقدمه‌ای درباره سلسله نشست‌های فصل پاییز و زمستان با موضوع حکمرانی داده ارائه کرد.

آقای یزدی‌نژاد به تعریف سازمان‌های مبتنی بر داده و ویژگی‌های آن‌ها پرداخت. سازمان مبتنی بر داده، تصمیم‏گیری‏های خود را در هر یک از سطـوح عملیاتی، میانی و استـراتژیک، بر اسـاس داده‏ها و اطلاعات موثق سازمانی و نه بر اساس تجربیات و استنباط شخصی انجام می‌دهد.
در ادامه ده گام ساده برای هر کسب و کار داده‌محور شرح داده شد، این ده گام عبارتند از داشتن استراتژی، مشخص کردن بخش‌هایی از کسب و کار که اهمیت بیشتری در تحقق استراتژی دارند، تعیین سوالات اصلی که باید پاسخ داده شود، تعیین داده‌های مورد نیاز برای پاسخگویی به این سوالات، بررسی داده‌های موجود و ناموجود، توجیه سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری، تحلیل و ارزیابی داده‌ها و شروع کار. در نهایت نمونه‌هایی از پروژه‌های عملیاتی در این زمینه معرفی شد. این پروژه‌ها عبارت بودند از پیش‏بینی روی‏گردانی مشتریان بانک، مشاوره پیش از ازدواج، تسهیل نقل و انتقال کارکنان در سازمان‏های پیچیده، اولویت‏بندی بستری شدن بیماران، تعیین کارمزد بهینه برای بازاریابان، کشف نشتی در شبکه توزیع آب.


آقای محرابیون درباره اینکه چطور می‌توان یک استراتژی خوب برای تصمیم‌گیری داده‌محور تعریف کرد تا احتمال موفقیت را افزایش دهد، صحبت کرد. به گفته ایشان تاکتیک بدون راهبرد به موفقیت منجر نمی‌شود. تصمیم‌گیری داده‌محور زمانی اهمیت می‌یابد که مسئله‌ای رخ داده باشد. سپس عوامل موثر بر شکل‌گیری مسئله، شامل عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک توضیح داده شد. برای حل مسئله، ابتدا باید اولویت‌ها مشخص شود و هدفگذاری براساس این اولویت‌ها صورت گیرد. سپس منابع اطلاعاتی شناسایی شده و نقش‌ها، شامل مسئول، پاسخگو، رایزن، حامی و مطلع تعیین شود. پس از شناخت و ایجاد بینش درباره داده، باید داده‌ها را تحلیل کرد و براساس آن به حل مسئله پرداخت.


پرسش و پاسخ پس از هر سخنرانی انجام شد. نشست در ساعت 18:45 دقیقه به پایان رسید.
برای شنیدن فایل صوتی این نشست اینجا کلیک کنید.



منبع