شرح خبر
 
تاریخ
1401/6/27
عنوان معرفی کتاب بزرگسال 27 شهریور 1401
متن

عنوان: سوگ مادر 
پدیدآور: شاهرخ مسكوب
ناشر: نی
سال نشر: 1386
 این کتاب یکی از برجسته‌ترین فراق‌نامه‌های ادبیات ایران است، جایی که «شاهرخ مسکوب» از درونی‌ترین احساساتش می‌نویسد.
این یادداشت‌ها به وقت بی‌قراری و غلیان احساسات نوشته شده است. مسکوب هنگامی که آن‌ها را می‌نوشته حتی گمان نمی‌کرده روزی چاپ شوند و به دست مردمانی بیفتند که حتی هم‌دوره‌ی او نیستند. احساسات به دور از ملاحظه‌ی انتشاراتی‌ها و مطبوعات‌چی‌ها، عمیق و خالصانه هستند. اینجا حیاط خلوتی است برای شاهرخ و مادرش تا دمی کنار هم بنشینند و کمی بیاسایند. جایی که خبری از نقش بازی کردن نیست. نقابی روی هیچ حرف و کلمه‌ای نیست. همه چیز ناب و طبیعی است. کلمات از دل برمی‌آیند و بر دل می‌نشینند. قلم خاص مسکوب با ترکیبات دلنشین و بی‌بدیل در همین یادداشت‌های پراکنده هم دیده می‌شود. او احساساتش را دیوانه‌وار توصیف می‌کند و هر مخاطبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.



عنوان: هرچه باداباد
پدیدآور: استیو تولتز
مترجم: پیمان خاکسار
ناشر: چشمه
سال نشر: 1401
اثر تازه‌ استیو تولتز، "هرچه بادا باد" کتابی است که به مضامینی مانند عشق، مرگ و زندگی پس از مرگ می‌پردازد. نویسنده‌ای که نوشته‌هایش را بر ترس‌ها و فقدان‌ها بنا کرده است، در روزهایی که همه‌ی ساکنان زمین، آرام‌آرام درحال گذار از پاندومی کرونا هستند، سه‌گانه‌اش را با «هرچه باداباد» تکمیل کرده است.
 قهرمان داستان «هرچه بادا باد»، انگوس، از همان ابتدای داستان به قتل رسیده است؛ آن هم زمانی که عاشق همسر خود و در انتظار تولد فرزند اولش بوده است. او که هیچ‌گاه در طول زندگی‌اش خدا، بهشت یا جهنم را باور نداشته است، ناگهان خودش را در زندگی پس از مرگ می‌یابد؛ جایی که بیش از آنکه پاسخ ابهامات او را بدهد، سؤالات متعددی در او برمی‌انگیزد. زمانی‌که یک بیماری همه‌گیر از دیگر نقاط جهان به سواحل استرالیا نیز سرایت می‌کند، ناگهان جهان پس از مرگِ انگوس، شلوغ و پررفت‌وآمد می‌شود و او راهی برای ارتباط دوباره با همسرش پیدا می‌کند و حتی به فکر انتقام از قاتل خود می‌افتد...


عنوان: آب هرگز نمی‌میرد
پدیدآور: حمید حسام
ناشر: صریر
سال نشر: 1396
آب هرگز نمی‌میرد خاطرات جانباز میرزامحمد سلگی از فرماندهان لشکر ۳۲ انصارالحسین است.
در طول دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد دلاوری‌ها و رشادت‌های جوانان بسیاری بودیم. بسیاری از این جوانان در راه دفاع از وطن، شهید شدند و از جان و مال خود گذشتند. بسیاری از رزمندگان، دست، پا یا سلامتی خود را در میدان‌های جنگی جا گذاشتند و حالا جانبازان و ایثارگرانی هستند که شنیدن خاطراتشان برای ما می‌تواند راهگشا و آموزنده باشد. هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام، علیه ملت بزرگ ایران، بی‌شک از دوران طلایی و پرافتخار مردمان این مرز و بوم است که انعکاس هرکدام از حوادث آن می‌تواند، چراغ راه و وسیله‌ای برای شناخت بیشتر آیندگان باشد.
بی‌شک مرور حوادث جنگ تحمیلی در کتاب آب هرگز نمی‌میرد، می‌تواند ما را بیش از پیش به زیبایی‌های آن تابلوی نقاشی نزدیک‌تر کند.
خواندن کتاب آب هرگز نمی‌میرد و مرور خاطرات میرزامحمد برای تمام علاقه‌مندان به آثار دوران دفاع مقدس و جنگ، دلچسب است.


عنوان: آشپزی دوره صفوی 
پدیدآور: ایرج افشار
ناشر: صدا و سیما
سال نشر: 1360
بسیاری از پژوهشگران در آشپزی سه مکتب: آشپزی ایرانی، چینی و رومی را به عنوان مکاتب مادر می‌شناسند. آشپزی ایرانی به معنای یک هنر ظریف، مانند فرش ایرانی، اساساً هنری است توده‌ای، که در خانه‌های مردم ساده یا حتی فقیر و به دست زنان و دختران شهرها و روستاهای این سرزمین پرورانده شده است. مکتب ایرانی، به جز تفاوت در مکتب غذایی، در شیوه پخت و آداب سفره هم کاملاً ممتاز است.
در دوره صفویه همان طور که شاهد رشد چشمگیر هنرهای مختلف بودیم، به طور اعجاب انگیزی خوراک و هنر خوراک‌پزی رشد و نمو پیدا کرده است، که این امر را می‌توان از کتب و رساله‌های مختلف تاریخی برجای مانده ثابت کرد.
کتاب «آشپزی دوره صفوی» به کوشش استاد بزرگوار ایرج افشار در سال ۱۳۶۰ چاپ شده است. این کتاب در برگیرنده دو رساله در باب آشپزی از عصر صفویه است: کتاب اول به نام «کارنامه» تألیف حاجی محمدعلی باورچی بغدادی است که آشپز یکی از بزرگان روزگار خود بوده و این اثر را در سال ۹۲۷ق، هنگام سفر به اردبیل نگاشته است، و کتاب دوم «ماده الحیوه» نام دارد که تألیف نورالله آشپز است و حدوداً ۷۶ سال پس از رساله اول نوشته شده و شامل مطالبی درباره طبخ غذاها و معرفی انواع خوراکی‌های آن دوره است. استاد ایرج افشار، در مقدمه این اثر سعی داشته تا کتاب شناسی جامعی از متون قدیم آشپزی ارائه کرده باشد.


عنوان: قواعد واگیری
پدیدآور: آدام کوچارسکی
ناشر: چشمه
سال نشر: 1399
در پی انتشار ویروس کووید 19 مسائل فلسفی متعددی مطرح شد از جمله مسئله تلفیق علم و فلسفه همزمان. یعنی چگونه یک چیز منتشر می‌شود و چگونه پایان می‌گیرد. این کتاب که نوشته یک ریاضی‌دان همراه با سازمان بهداشت جهانی است می‌تواند برخی مسائل این همه‌گیری را برپایه علم ریاضی و در حوزه‌های متعدد انسانی و مالی  و برمبنای تشریح علم برای عموم بیان کند.
کتاب از 8 فصل با عنوان‌های نظریه پیشامدها، هراس‌ها و همه‌گیری، اندازه دوستی، در هوای حادثه، ویروسی شدن، چگونه مالک اینترنت شویم، ردگیری شیوع و صحنه درگیری تشکیل شده است.
نظریه پیشامدها که در اولین فصل کتاب آمده، برگرفته از نظریات رونالدو راس –یکی از پیشروان علم واگیری– است که در ابتدای قرن بیستم ارائه شد اما به آن توجه چندانی نشد و به نظر می‌رسد اکنون فرصتی ایجاد می‌شود برای فهم ما از این نظریه که دگرگونی جهان را پیش بینی کرده بود. 
این کتاب در تلاش است با مطالعه همه‌گیری‌های قبلی که سال‌ها پیش رخ داده است، در عین تشریح  کلمات و مفاهیم اپیدمیولوژی به مسائل مبتلا به در شبکه‌های اجتماعی و نحوه گسترش آن‌ها بپردازد و  زمینه را به طور گسترده برای خواننده فراهم کند تا شناخت دقیقی از آنچه امروز چه در بستر اجتماعی و چه مجازی رخ می‌دهد، پیدا کند. او با تکیه بر تلفیق دو دانش خود، ریاضی و همه‌گیرشناسی، به مقایسه منحنی‌های دربرگیری و شیوع یک بیماری همه‌گیر و همه‌گیری‌های آنلاین می‌پردازد.
در کتاب تشریح شده است همانطور که انتقال ویروس به مقاوم بودن مردم در برابر عفونت بستگی دارد، نحوه گسترش و همه‌گیری‌های آنلاین  نیز از قوانین مشابه پیروی می‌کند. در واقع او معتقد است وایرال شدن یک ویدئو یا یک شایعه سیاسی، خشونت با اسلحه، حباب‌های مالی و…. همچون یک ویروس عمل می‌کنند و عده‌ای می‌توانند از این شیوه سود ببرند . در عین حال کمپین‌های اطلاع رسانی در مقابله با همه‌گیری‌هایی نظیر سارس و مرس توانستند تأثیرگذار باشند.


عنوان: جهش اجتماعي‌ (يافته‌هاي جديد نظريه تكامل درباره اينكه ما كه هستيم و از كجا آمده‌ايم و چه چيزي شادكاممان مي‌كند)
پدیدآور: ويليام فون هيپل
مترجم: میثم محمدامینی
ناشر: فرهنگ نشر نو
سال نشر: 1401
ویژگی‌های روانی ما پر است از تناقض: سخت کار می‌کنیم تا به هدف‌هایمان برسیم، اما وقتی که موفق می‌شویم، شادی‌مان در قیاس با زحمات و کوشش‌هایمان بسیار زودگذر است. برای دوستانمان در زندگی آرزوی موفقیت داریم، اما اگر روزگار به کامشان باشد، نمی‌توانیم جلوی حسادتمان را بگیریم. از فکر به قتل رسیدن آشنایانمان، حتی کسانی که از آنها بیزاریم، به وحشت می‌افتیم، اما ککمان هم نمی‌گزد وقتی که نیروهای مسلح خودمان دشمنانی را که برایمان بیگانه‌اند می‌کشند. اغلب از دست رؤسای سختگیر می‌نالیم، اما اگر خودمان در آن سِمت باشیم، مثل آنها رفتار می‌کنیم.
این تضادها شاید نامعقول به نظر بیایند، اما هرکدام در فرایند تکامل به‌منظور برآورده کردن یک کارکرد حیاتی در زندگی ما پدید آمده‌اند. به‌راستی بنیادی‌ترین جنبه‌های خصوصیات روانی ما را «جهش اجتماعیِ» اجدادمان از جنگل‌های بارانی به سوی علفزار شکل داده است. اجداد ما، در تلاش برای زنده ماندن در پهنه‌ی وسیع علفزار، کار گروهی و اجتماعی‌شدن را مهم‌تر از نیروی جسمانی قلمداد کردند و نوع کاملاً جدیدی از هوش به وجود آوردند که جایگاه ما را در این سیاره برای همیشه دگرگون کرد.
جهش اجتماعی می‌کوشد که برخی یافته‌های علمی تازه درباره‌ی شکل‌گیریِ ویژگی‌های زیستی و روانی انسان را به زبانی ساده بیان کند و ضمن ارائه‌ی روایتی جذاب از تاریخ تحولات زیستی گونه‌ی انسان، چگونگی و چرایی شکل‌گیری برخی ویژگی‌های روانی در انسان را توضیح می‌دهد. ایده‌ی محوری کتاب «فرضیه‌ی مغز اجتماعی» است که می‌گوید: بزرگی مغز انسان برای مقابله با چالش‌های پیچیده‌ای است که زندگی در محیط اجتماعی و تعامل با سایر همنوعان پیش روی او می‌گذارد. برتری انسان بر مقایسه با سایر جانوران به‌ویژه نخستین‌ها تواناییِ اعجاب‌انگیزش در تعامل با همنوعان و جامعه است، و نه مثلاً قابلیت چشمگیر در نوآوریِ فنی و کار با اشیاء.
جهش اجتماعی پاسخ‌هایی از دل پرسش‌هایش به دست می‌آورد و به پرسش‌های تازه پیوند می‌زند. پاسخ‌هایی برای پرسش‌ها و پرسش‌هایی برای پاسخ‌ها.
از متن کتاب: چه می‌کردید اگر حیوانی به شما حمله می‌کرد که قوی‌تر و درنده‌تر و سریع‌تر از آن بود که بتوانید از چنگش بگریزید یا با دست خالی با او مبارزه کنید؟ اجدادمان در برابر تهدید شکار شدن در علفزار احتمالاً چگونه واکنش نشان داده‌اند: با سنگ انداختن، به‌ویژه اگر می‌توانستند کنار هم جمع شوند و تعداد زیادی سنگ پرتاب کنند. نمی‌توانیم گذشته را به چشم خود ببینیم تا دریابیم که آیا همین کار را می‌کردند یا نه، اما می‌توانیم به تفاوت‌های میان بدن خودمان و بدن آنها نگاه کنیم تا بفهمیم آیا این راهبرد معقول است یا خیر.

منبع