شرح خبر
 
تاریخ
1397/8/15
عنوان تالکینِ ادبیات چین در ۹۴ سالگی درگذشت
متن
جین‌ یونگ، از معروف‌ترین رمان‌نویس‌های چینی که به عنوان جی.آر.آر تالکین ادبیات چین و پدرخوانده رمان‌های هنرهای رزمی شناخته می‌شود درگذشت.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بی‌بی‌سی - لوییس چا که با نام جین یونگ می‌نوشت، در تاریخ ۳۰ اکتبر در ۹۴ ساگی در بیمارستانی در هنگ‌کنگ جان باخت.
 
او به عنوان جی.آر.آر تالکین ادبیات چین و پدرخوانده رمان‌های هنرهای رزمی شناخته می‌شود، اما افراد کمی خارج از دنیای چینی-زبان درباره‌اش شنیده‌اند.
 
آثار او به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده و الهام‌بخش فیلم‌ها، سریال‌ها و حتا بازی‌های ویدیوی بسیاری بوده است.
 
ایلین چاو، استادیار مطالعات آسیایی و خاورمیانه دانشگاه دوک در کارولینای شمالی گفت: «فکر نمی‌کنم نویسنده دیگری در دنیای چینی‌زبان باشد که بیشتر از یونگ خوانده شده باشد. نوشته‌های او مثل جی.آر.آر تالکین حقیقتا جاودان‌اند.»
 
جین یونگ در چین زاده شد، در ۱۹۴۸ به هنگ‌کنگ نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان معاون سردبیر یک روزنامه محلی مشغول به کار شد. بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۲ او ۱۵ رمان نوشت، ازجمله معروف‌ترین آنها «افسانه عقاب‌های مبارز».
اما در زمانی که کتاب‌های او در هنگ‌کنگ منتشر می‌شد، چین در بحبوحه آشوب عظیمی قرار داشت. انقلاب فرهنگی در حال وقوع بود، دوره‌ای که مائو زدونگ، مجوز نابودی فرهنگ قدیمی چین را صادر کرد.
 
چاو گفت: «در طول آن دوران در چین هنرهای رزمی به عنوان آلوده‌کننده روانی در نظر گرفته می‌شد، درنتیجه در زمانی که آثار او توسط مردم در تایوان، هنگ‌کنگ و سنگاپور خوانده می‌شد، در چین آنقدر خواننده نداشت. بعدها او در چین کشف شد و دنگ ژیائوپینگ که پس از مائو رهبری چین را به دست گرفت طرفدار پروپاقرص یونگ بود. و کم کم او بسیار معروف شد.»
 
علاوه بر داستان، یونگ در ۱۹۵۹ روزنامه چینی‌زبان مینگ پائو را تاسیس کرد و تا زمان بازنشستگی در آنجا کار می‌کرد.
 
داستان‌های یونگ ژانر ووشیا و داستان‌های هنرهای رزمی را محبوب ساخت. «بازی تاج و تخت» را در نظر بگیرید، اما با کاراکترهایی که بالای درخت‌ها پرواز می‌کنند و به جای چاقو و شمشیر از مشت‌های سریع‌السیر استفاده می‌کنند. تمام رمان‌های او ریشه در تاریخ چین دارند.
 
چاو گفت: «به عناصر مختلف بازی تاج و تخت، هری پاتر و ارباب حلقه‌ها فکر کنید. اما برخلاف ارباب حلقه‌ها که شامل موجودات غیرانسانی بسیار است، اکثر کاراکترهای او انسان‌اند.»
در رمان‌های او زنان نه تنها در پس‌زمینه نیستند، بلکه به‌طور برجسته‌ای رهبری را بر عهده دارند و خود استاد هنرهای رزمی هستند.
 
کلمات او همچنین برای کیفیت شعری‌شان شناخته شده‌اند. مانند این جمله‌ها از کتاب «بازگشت عقاب‌های مبارز»: «به آن ابرهای رنگ‌پریده نگاه کن، جمع می‌شوند، از هم دور می‌شوند، جمع و دور –اتحاد و انفصال انسان‌ها هم دقیقا همین شکلی است.»
 
تجلیل‌ها از این نویسنده بزرگ این روزها در شبکه‌های اجتماعی چینی بسیار به چشم می‌خورد. طرحی که یکی از طرفداران او زده که در آن جین یونگ در حال دست تکان دادن و خداحافظی با شخصیت‌های داستانی‌اش است بارها دست به دست شده است.
 
بسیاری از تاثیری که آثار یونگ در کودکی بر آنها داشت سخن گفتند. یکی از کاربران نوشته: «از تمام طرفداران هنرهای رزمی جین یونگ بپرسید ببینید آیا کسی پیدا می‌شود که بستن کیسه‌های شن به پاهایش برای تمرین حرکات رزمی به خاطر او را امتحان نکرده باشد؟» یکی دیگر از کاربران در ویبو (یکی از بلاگ‌های پرطرفدار چینی) نوشته: «او دیدگاه کلی من به هنرهای رزمی را شکل داد... انگار شخصیتی از دوران کودکی‌ام مُرده.» و بقیه از علاقه‌شان به شخصیت‌های داستانی او گفته‌اند.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع