شرح خبر
 
تاریخ
1393/6/4
عنوان زندگی خود یک نقل‌قول است / جملات زیبای «خورخه لوئیس بورخس» در سالروز تولدش
متن
«بورخس» نویسنده و شاعر معاصر آرژانتینی، جملات ادیبانه بسیاری در زمینه‌های گوناگون دارد که نقل آن‌ها در سالروز تولدش خالی از لطف نیست.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از هافینگتن پست، «خورخه لوئیس بورخس / Jorge Luis Borges » یکی از بی‌نظیرترین چهره‌های ادبی قرن 21 دیروز (25 آگوست) سال 1899 در بوئنوس‌آیرس آرژانتین دیده به جهان گشود.

وی به‌عنوان استاد داستان‌نویسی کوتاه، داستان‌هایی از آسیب‎های جنایی در آرژانتین نوشت. اشعار او یادگاری از فرهنگ و سنت‌های منحصربه‌فرد مرکز بوئنوس‌آیرس را که او تا انتهای عمرش در سال 1986 در آنجا زندگی کرد، بر جای گذاشته است.

بسیاری معتقدند این بی‌عدالتی محض است که بزرگ‌ترین نویسنده آمریکای لاتین بدون دریافت جایزه نوبل ادبیات از دنیا رفته است.

«ماریو بارگاس یوسا» رمان‌نویس اهل پرو، پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال 2010 گفت: برای من مایه شرمندگی است که جایزه نوبلی را دریافت می‌کنم که بورخس آن را دریافت نکرد.

به مناسبت سالروز تولد این نابغه ادبیات برخی جملات زیبا و کوتاه او را بیان می‌کنیم:

1. تردید یکی از نام‌های هوش است.

2. دیکتاتوری‌های لاتینی مظلومیت را می‌پرورانند، دیکتاتوری‌ها بردگی را می‌پرورانند، دیکتاتوری‌ها ظلم و ستم را می‌پرورانند؛ تلخ‌تر آن است که آن‌ها حماقت را می‌پرورانند.

3. زندگی خود یک نقل‌قول است.

4. وقتی به افسانه‌ها فکر می‌کنم، یکی از آن‌ها بسیار زیان‌آور است و آن افسانه کشورهاست.

5. سخن مگو مگر اینکه بتوانی سکوت را ارتقا دهی.

6. بگذارید دیگران در مورد تعداد صفحاتی که نوشته‌اند به خود افتخار کنند، من ترجیح می‌دهم در مورد تعداد صفحاتی که خوانده‌ام به خود ببالم.

7. نوشتن چیزی جز یک رؤیای هدایت‌شده نیست.

8. ما واقعیت را به‌راحتی قبول می‌کنیم، شاید به این دلیل که احساس می‌کنیم هیچ‌چیز واقعی نیست.

9. عاشق شدن خلق دینی است که یک خدای جایزالخطا دارد.

10. نوشتن کتاب‌های طولانی کاری پرزحمت و از بین برنده حماقت است. بسط و تفصیل ایده‌ای در پانصد صفحه است که می‌تواند فقط در چند دقیقه توضیح داده شود. روش بهتر این است که وانمود کنیم آن کتاب‌های طولانی وجود دارند و فقط یک خلاصه از آن‌ها ارائه دهیم.

11. هنگامی‌که نویسندگان می‌میرند، در کتاب‌هایشان مجسم می‌شوند که تجسم چندان بدی نیست.












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع