شرح خبر
 
تاریخ
1401/11/3
عنوان معرفی نویسنده: استیون کینگ
متن


استیون کینگ کیست؟
استیون ادوین کینگ 21 سپتامبر 1947 در پورتلند، ایالات‌متحده آمریکا، به دنیا آمده است. پدرش، «دونالد ادوین کینگ»، یک تاجر دریانورد بود.

دوران کودکی استیون کینگ
وقتی استیون دوساله بود، پدرش او و مادر و برادر بزرگ‌ترش دیوید را رها کرد و رفت. مادر استیون با کار کردن به عنوان سرپرست آسایشگاه معلولان، از دو فرزندش حمایت کرد. استیون نویسندگی را خیلی زود شروع کرد: برای روزنامه خانگی برادرش و برای دوستان مدرسه‌اش که در ازای پرداخت مقداری پول، مایل به خواندن داستان‌های او بودند. در دوران کودکی، استیون شاهد کشته شدن دوستش در برخورد با قطار بود. اگرچه او خیلی تصویر دقیقی از آن روز به یاد نداشت، اما خانواده‌اش هنگام پی بردن به این ماجرا همه‌چیز را برایش کامل شرح دادند. برخی از منتقدان بر این باورند که این رخداد تأثیر زیادی بر وی داشته و الهام‌بخش برخی از آثار به شدت تاریک و ترسناک او بوده ‌است. با این حال، کینگ در شرح حال خود، «درباره نویسندگی» به این موضوع هیچ اشاره‌ای نمی‌کند.

نوجوانی استیون کینگ
در سن یازده سالگی، او به همراه خانواده‌اش به دورهام، ایالت مین نقل مکان کرد و تا زمان مرگ به همراه پدر و مادربزرگ مادری‌اش، در آن‌جا ماند. مادرش به‌عنوان پرستار در یک مؤسسه محلی مخصوص بیماران روانی، مشغول به کار شد. استیون به‌عنوان یک متدیست بزرگ شد اما بعدها در دوران دبیرستان، عقاید و باورهایش تغییر کرد. با وجود این‌که او دیگر به هیچ مذهب خاصی پایبند نبود، باورش به وجود خداوند دست‌نخورده باقی ماند!

شروع نویسندگی
پس از فارغ‌‌التحصیل شدن از دانشگاه مین، کینگ تصمیم گرفت معلم دبیرستان شود که البته به دلیل پیدا نکردن زودهنگام شغل آموزگاری در مدارس، شروع به نوشتن داستان کوتاه و فروش آثار خود به مجله‌های مختلف کرد. بسیاری از این داستان‌های کوتاه در مجموعه «شیفت شب» گردآوری شده‌اند. در سال 1971، او به عنوان معلم در آکادمی همپدن در شهر همپدن مشغول به کار شد. از آن پس، کینگ به نوشتن داستان کوتاه برای مجلات گوناگون و چاپ مجموعه داستان کوتاه ادامه داد و ایده‌های جذاب و منحصربه‌فرد خود را در قالب رمان به رشته تحریر درآورد.
استیون کینگ سال 1971 با همسرش تابیتا کینگ که او هم نویسنده است، ازدواج کرد. این دو نفر سه فرزند دارند که یکی از آن‌ها به نام جوزف هیل استورم با عنوان جو هیل داستان‌های تخیلی ژانر وحشت می‌نویسد و راه پدرش را در پیش‌گرفته است.

استیون کینگ نوشتن و کتاب خواندن را مهم‌ترین علاقه‌ی زندگی‌اش می‌داند و صحبت‌های جالبی دراین‌باره کرده است. او درباره‌ی کتاب‌ها می‌گوید: «کتاب‌ها بهترین سرگرمی هستند، مابین آن‌ها تبلیغات پخش نمی‌شود، نیاز به باطری ندارند و در قبال هر دلار پرداخت‌شده ساعت‌ها سرگرمی برای مخاطبان ایجاد می‌کنند. چیزی که من را متعجب می‌کند این است که چرا آدم‌ها یک کتاب برای پر کردن وقت‌های مرده‌ای که در زندگی روزمره غیرقابل‌اجتناب هستند برنمی‌دارند.» او درباره‌ی ارتباط مطالعه با نویسندگی هم گفته است: «اگر زمانی برای خواندن نداشته باشید، در آن صورت زمان یا ابزار نوشتن را نیز در اختیار نخواهید داشت، به همین سادگی.»

استیون کینگ علاوه بر نوشتن به نوازندگی هم علاقه دارد و گیتار می‌نوازد. او زمانی درگذشته در یکی از گروه‌های موسیقی می‌خواند. بیشتر فعالیت‌های موسیقی او در راستای امور خیریه بوده است.

استیون کینگ جوایز بسیار زیادی دریافت کرده است، جوایزی مانند «برم استوکر»، جایزه‌ی جهانی فانتزی و جایزه‌ی جامعه‌ی فانتزی انگلیس در سال‌های مختلف به او تعلق گرفته‌اند. او همچنین سال 2015 مدال ملی هنر آمریکا را برای سال‌ها فعالیت در ادبیات دریافت کرده است. به او لقب «پادشاه وحشت» داده‌اند. او هم‌اکنون 75 سال دارد و به فعالیتش ادامه می‌دهد.
بسیاری از آثار استیون کینگ به فارسی برگردانده شده‌اند و در ایران بسیار شناخته‌شده‌اند، از میان آثار پرشمار این نویسنده‌ی محبوب آمریکایی، کتاب‌های زیر در کتابخانه حسینیه ارشاد موجود است:


منبع