شرح خبر
 
تاریخ
1399/10/14
عنوان دادخواست کتابخانه‌های عمومی علیه آمازون
متن
کتابخانه‌ها می‌گویند شهروندان آمریکایی حق دارند به داستان‌ها و اطلاعات منتشر شده در این منبع عظیم کتاب‌های الکترونیک دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودریدر، کتابخانه‌های عمومی در ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به مسئولان آمازون خواستار دسترسی به کتاب‌های الکترونیک تولید شده در دستگاه کتابخوان کیندل شدند. کتابخانه‌ها می‌گویند شهروندان آمریکایی حق دارند به داستان‌ها و اطلاعات منتشر شده در این منبع عظیم کتاب‌های الکترونیک دسترسی پیدا کنند.
 
سیستم انتشارات آمازون در دستگاه کیندل به نویسندگان خود نشر امکانی فراهم آورده است که بتوانند کتاب‌های خود را بدون واسطه برای مخاطبان این دستگاه کتابخوان منتشر کنند. نویسندگان میلیونی این سرویس انگیزه‌های زیادی از جمله دیده شدن در سطح جهانی و ترجمه کتاب‌هایشان به زبان‌های دیگر دارند.  
 
بسیاری از نویسندگان سرویس‌های تولید کتاب الکترونیک آمازون خودشان در انتشارات مختلف قراردادهای متعددی دارند ولی اعتقاد دارند با انتشار آثار خود در سرویس کیندل به راحتی توسط مخاطبانی از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به نوعی به طور مستقیم وارد بازار کتاب کشورهای دیگر می‌شوند.
 
حالا کتابخانه‌های عمومی آمریکا نیز اعتقاد دارند دسترسی به کتاب‌های الکترونیک منتشر شده در این سرویس باید در دسترس عموم قرار گیرد و این مسئله را در کنگره آمریکا مطرح کرده‌اند. گروه وکلای کتابخانه‌ها با عنوان تجاری «مبارزه برای آینده» دادخواستی تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند و آمازون را به خاطر اعمال ممنوعیت فروش کتاب الکترونیک به کتابخانه‌های عمومی مورد سوال قرار دادند.
 
این گروه حقوقی به نمایندگی از کتابخانه‌های عمومی 13 هزار امضا از مردم آمریکا جمع کرده و خواستار دسترسی عمومی مردم به این کتاب‌ها شدند. «لیا هولند» یکی از وکلای این گروه حقوقی می‌گوید: شما اگر بخواهید کتاب الکترونیک جدیدی در تمام حوزه‌ها پیدا کنید، به طور حتم اولین جا دستگاه کتابخوان کیندل است و ممنوعیت فروش این کتاب‌ها به کتابخانه‌های عمومی در حقیقت مبارزه با آزادی دسترسی به اطلاعات است.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع