شرح خبر
 
تاریخ
1398/1/24
عنوان آیا نویسنده استرالیایی برنده جایزه نوبل ادبیات می‌شود؟
متن
شش ماه دیگر تا اعلام برندگان جایزه نوبل ادبیات سال 2019 باقی مانده است و مثل همیشه بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است. بسیاری معتقدند جرالد مورنان، نویسنده 80 ساله استرالیایی یکی از بخت‌های اصلی دریافت جایزه نوبل ادبیات سال 2019 است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ای بی سی، شش ماه دیگر بنیاد نوبل دو برنده برای جایزه نوبل ادبیات انتخاب می‌کند و خیلی‌ها معتقدند جرالد مورنان یکی از بخت‌های اصلی دریافت نوبل ادبیات در سال جاری را دارا است. جایزه‌ای که امسال دو برنده خواهد داشت تا رسوایی‌های سال گذشته هیئت انتخاب در سال 2018 را جبران کند.
 
مورنان از اولین رمانش تحت عنوان «صف درخت گز» که در سال 1974 منتشر شد به عنوان «نویسنده‌یِ نویسندگان» خوانده شد. «نویسنده‌یِ نویسندگان» در دنیای ادبیات به نویسنده‌ای اطلاق می‌شود که آثارش ارزش ادبی بالایی دارند اما به مذاق عامه مردم خوش نمی‌آید.
 
مورنان 16 کتاب داستانی، غیرداستانی، و شعر نوشته است و متأسفانه هیچ‌وقت برنده جایزه مایلز فرانکلین، که در واقع‌ترین مهم‌ترین جایزه ادبی کشور استرالیا است، نشده است
 
با این حال اتفاقاتی در سال 2018 رخ داد که به نظر تغییر بزرگی در حرفه مورنان به وجود آورد. در سال 2017 داستان «منطقه مرزی» در میان نامزدهای فهرست نهایی جایزه مایلز فرانکلین قرار گرفت، برنده جایزه ادبی نخست‌وزیر در بخش داستان شد و به همراه مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاهش توسط انتشارات «فِررار، استرائوس، و گیرو» در ایالات متحده منتشر شد.
 
کمی بعد نیویورک‌تایمز مورنان را بخت بعدی دریافت جایزه نوبل ادبیات اعلام کرد و او را «بهترین نویسنده انگلیسی زبان در قید حیاتی توصیف کرد که افراد زیادی نمی‌شناسندش اما متأسفانه در سال 2018 نوبل ادبیات برنده‌ای نداشت.
 
البته این نوع تمجیدها اتفاق جدیدی برای مورنان به شمار نمی‌رود؛ خود وی می‌گوید در طول ده سال گذشته همیشه نام او به عنوان یکی از برندگان احتمالی نوبل ادبیات مطرح شده است اما از اینکه همچنان این اتفاق رخ می‌دهد خوشحال است: «از این موضوع که به عنوان یک نویسنده استرالیایی برای دریافت نوبل ادبیات مطرح هستم خوشحالم، نه از اینکه احتمال دارد واقعاً برنده شوم.»
 
توجه رسانه‌های بین‌المللی سبب شد تعداد خوانندگانش افزایش یابد. در سال 2019 دو کتاب جدید منتشر کرد: داستانی دارای چهار بخش تحت عنوان «فصلی در زمین» که 40 سال پیش به صورت ناقص منتشر شد و همچنین مجموعه شعری تحت عنوان «سایه‌های سبز».
 
مورنان اخیراً اعلام کرد دیگر برای جلب توجه در دنیای نشر کتاب نمی‌نویسد و دوست دارد برای رضای دل خود دست به قلم بگیرد.
 
تجدید فعالیت مورنان با نقل مکان به شهر کوچک «گوروک» همز‌مان شد. در سال 2009 از ملبون به گوروک رفت و از آن زمان هشت کتاب نوشت و منتشر کرد. خود وی از اهمیت این شهر کوچک در نوشته‌هایش گفته است: «تحقق هندسه زندگی من در این مکان علاقه من به این شهر را اثبات می‌کند. انتظار ندارم کسی این رابطه را درک کند.»
 
مورنان در ماه فوریه 80 ساله شد و انتشار «فصلی روی زمین» بهترین هدیه تولد برایش بود زیرا 43 سال منتشر ماند تا این کتاب به صورت کامل منتشر شود. انتشار این کتاب و برگشتن نام مورنان به سرخط خبرها سبب شد نامش به عنوان یکی از برندگان نوبل ادبیات امسال بیش از پیش مطرح شود. باید منتظر ماند و دید آیا نوبل به استرالیا می‌رسد یا نه!
 
جایزه نوبل ادبیات که به طور معمول سالیانه برگزیده خود را اعلام می‌کند در سال 2018 برگزار نشد زیرا آکادمی سوئدی اعلام برندگان نوبل ادبیات به رسوایی اخلاقی، فساد مالی، و همچنین بی‌وفایی بعضی از اعضا به قوانین نوبل مبنی بر فاش نکردن نامزدهای جایزه به عموم متهم شد.
 
کاترینا فراستنسن، شاعر و عضو آکادمی نوبل در آن زمان و شوهرش جان کلود آرنالت افراد مورد اتهام بودند. این دو مؤسسه‌ای فرهنگی در استکهلم داشتند که پول زیادی هم از آکادمی سوئدی دریافت می‌کرد. آرنالت به سوءاستفاده از قدرت خود در مؤسسه فرهنگی و همچنین تعرض به 18 زن متهم شد. آرنالت، که سال گذشته به دو سال زندان هم محکوم شد، همچنین متهم شد که نام برنده‌های نوبل را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.
 
 پس از عمومی شدن رسوایی بعضی از اعضای آکادمی نوبل ادبیات، دیگر اعضا تصمیم به استعفا گرفتند. حتی بعضی از حامیان جایزه مثل پادشاه سوئد به صورت علنی درخواست ایجاد تغییراتی اساسی در چینش اعضا کرد. تغییرات زیادی در اعضای هیئت داوران ایجاد شد و افراد تازه‌نفس اضافه شدند و حالا امسال با انتخاب دو برنده فرصت اثبات شایستگی خود را دارند تا بار دیگر بنیاد نوبل به جایزه نوبل در بخش ادبیات مفتخر باشد.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع