شرح خبر
 
تاریخ
1395/5/7
عنوان معرفی نامزدهای «بوکر» با حضور یک برنده نوبل
متن

اسامی ۱۳ نویسنده از جمله «جی. ام. کوئتزی» برنده نوبل،‌ به عنوان راه‌یافته‌گان به مرحله نخست جایزه «من بوکر» ۲۰۱۶ اعلام شد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام وب‌سایت جایزه «من بوکر»، از میان ۱۳ رمان برگزیده «من بوکر» این دوره، شش اثر توسط نویسنده‌گان زن و هفت‌ کتاب به قلم نویسندگان مرد نوشته شده‌اند. چهار آمریکایی و هفت انگلیسی در میان نامزدهای «بوکر» امسال دیده می‌شوند و جای نویسندگان آسیایی در این فهرست خالی است.

«کوئتزی» که پیش‌تر دوبار موفق به کسب جایزه «من بوکر» شده، در این دوره با  نویسندگانی همچون «دبورا لوی» و «الیزابت استروت» رقابت می‌کند. «کوئتزی» که متولد کیپ‌تاون است، اکنون شهروند استرالیاست. او تنها نویسنده آفریقایی این فهرست محسوب می‌شود. «لوی» که در سال ۲۰۱۲ با «خانه شناور» به فهرست  نهایی این جایزه راه پیدا کرده بود، امسال با «شیر داغ» نامزد شده و «استروت» به خاطر نگارش رمان «نام من لوسی بارتون است» برگزیده شده است.

نام «گرم مکری ورنت» با تریلر جنایی «پروژه خونین او» و «ای. ال کندی» با هشتمین رمان خود که «شیرین جدی» نام دارد، در این فهرست آمده است.

چهار نویسنده نوقلم به نام‌های «دیوید مینز»، «وایل منموییر»، «اوتسا مشفق» و «ویرجینیا ریوز» هم شانس دریافت «من بوکر» ۲۰۱۶ را دارند.

«ایِن مک‌گوایر» با رمان «آب شمالی» و  «دیوید زالای» برای نگارش «همه آنچه انسان هست» نیز به این فهرست راه پیدا کردند. همچنین «مادلین تین» نویسنده کانادایی برای نوشتن «نگو ما هیچ چیز نداریم» در کنار «پل بیتی» نویسنده آمریکایی رمان «بلیت تمام شد» نامزد شده است.

فهرست نامزدهای نهایی «من بوکر» ۲۰۱۶ روز ۱۳ سپتامبر اعلام می‌شود و برنده نهایی این جایزه ۵۰ هزار پوندی روز ۲۵ اکتبر مشخص خواهد شد.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از ۴۰ سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال گذشته با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.












منبع خبر: خبرگزاری ایسنا





منبع