شرح خبر
 
تاریخ
1401/2/24
عنوان معرفی کتاب کودک و نوجوان 24 اردیبهشت 1401
متن

این کتاب قصه‌ی سه شاهزاده است: اومبرتو، روبرتو و آلبرتو. این سه نفر پسران آلخینو هستند. پادشاهی نابینا که عاشق بازی شطرنج است. دو پسر بزرگ‌تر به سفری دور و دراز می‌روند تا دارویی برای درمان پدرشان پیدا کنند. سال‌ها می‌گذرد اما خبری از برادرها نمی‌شود. آلبرتو برادر کوچک‌تر قصد سفر می‌کند. هم برای این‌که دارویی برای چشم پدر پیدا کند، هم از معمای پیچیده‌ی گم‌شدن برادرانش سر درآورد.
پاداش شاهزاده
نویسنده: فرناندو سورنتیو
مترجم: رضا اسکندری
ناشر: هوپا
گروه سنی: 10 تا 15 سال

دفاع غیرنظامی شامل تدابیر و اقداماتی است که در آن از جنگ افزار خبری نیست و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات، تأسیسات حیاتی، حساس، نظامی و غیرنظامی، همچنین تلفات انسانی جلوگیری کرد یا میزان خسارات و تلفات را به حداقل ممکن رساند. جانوران استادان تمام عیار این نوع دفاع در طبیعت هستند. اصول پدافند غیرعامل عبارتند از: استتار، اختفا، فریب، پوشش، پراکندگی و جابه‌جایی، مقاوم‌سازی، استحکامات و اعلام خبر.
انسان و طبیعت (پدافند غیر عامل)
نویسنده: مجید عمیق
ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
گروه سنی: 12 تا 15 سال



نخستین تمدن‌ها از مشرق زمین شکل گرفتند. آن‌ها یکی پس از دیگری می‌آمدند و از بین می‌رفتند، اما در میان‌شان قدرت‌های بزرگی سربرآوردند. این کتاب که با تولد انسان آغاز می‌شود، داستان تمدن بین النهرین، تمدن مصر و امپراتوری هخامنشی را طی چهار فصل همراه با تصویرهای کمیک‌استریپ و گاه مایه‌هایی از داستان و طنز معرفی می‌کند.
شرق باستان
زیر نظر: ریوجی موتومورا
تصویرگر: تاکوفومی چارو
مترجم: تاکاموری
ناشر: چشمه، کتاب چ
گروه سنی: 12 تا 15 سال



در مدرسه‌ی الامنتری، کسی ساندویچ‌های بادام زمینی و ژله را می‌دزدد. افسر اسپنس، نگهبان محافظ مدرسه، سعی می‌کند مجرم را پیدا کند. او به همه مشکوک است و هر کس را که می‌بیند، دستگیر یا زندانی می‌کند! یک نفر باید به زندان برود! شما فکر می‌کنید او چه کسی است. این کتاب جذاب و طنز را بخوانید تا بفهمید.
دست‌ها بالا!
نويسنده: دن گاتمن
تصويرگر: جيم پايلوت
مترجم: مونا قائمي
ناشر: گام
گروه سنی: 7 تا 12 سال



"آیوی" و "بین"، روزی که برای اولین بار همدیگر را دیدند، از هم خوششان نیامد؛ اما اتفاق عجیبی افتاد که باعث شد دوست‌های خوبِ همدیگر شوند. "بین" خسته شده و حوصله‌اش سر رفته است. معلمش به او کتابی درباره‌ی رکوردهای دنیا می‌دهد تا او با بزرگ‌ترین، کوچک‌ترین و عجیب‌ترین چیزهای دنیا آشنا شود. خیلی زود بچه‌های کلاس هم می‌خواهند رکورد پیدا کنند. بنابراین...
آيوي + بين ركورد فسيل پيدا كردن را ميشكنند
نویسنده: آني باروز
تصويرگر: سوفي بلكال
مترجم: پروين جلوه نژاد
ناشر: پنجره
گروه سنی: 7 تا 12 سال


"صلح" خیلی مهم و بزرگ است، اما از چیزهای بسیار کوچک و با ارزش شروع می‌شود. صلح می‌تواند با وجود تو شروع شود، با وجود تو برقرار شود. هر بار که کودکی به دنیا می‌آید، جهان تغییرات زیادی می‌کند. به دنیا آمدن یک کودک یعنی: آمدن یک نفر دیگر، برای آن‌که دوستش بدارند. آمدن یک نفر دیگر، برای آن‌که دیگران را دوست بدارد.
با وجود تو
نویسنده: بی. جی. هنسی 
تصویرگر: هیروی ناکاتا
مترجم: مریم رزاقی
ناشر: حوا
گروه سنی: 7 تا 9 سال

 


منبع