شرح خبر
 
تاریخ
1396/9/4
عنوان حراج نسخه حاشیه‌نویسی‌شده «منشاء انواع» چارلز داروین
متن
نسخه حاشیه‌نویسی شده‌ای از کتاب «منشاء انواع» چارلز داروین،دانشمند انگلیسی ماه آینده در حراجی کریستی به فروش گذاشته می‌شود. تخمین زده می‌شود این نسخه بین 300 تا 500 هزار پوند به فروش رود.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، پس از گذشت چندین دهه از انتشار کتاب «منشاء انواع» نوشته چارلز داروین، حالا نسخه‌ای حاشیه‌نویسی شده توسط خود دانشمند انگلیسی، قرار است ماه آینده به حراج گذاشته شود.
 
مؤسسه کریستی، مسئولیت برگزاری این حراجی را به عهده خواهد داشت. این مؤسسه تخمین زد کتاب بین 300 تا 500 هزار پوند به فروش رود.
 
نسخه حاشیه‌نویسی شده «منشاء انواع» برای نخستین‌بار این فرصت را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند تا نگاهی دقیق به نکات ویرایشی داروین و روند کاری وی داشته باشند.
 
چارلز داروین نکات ویرایشی و ترجمه‌ای را در حاشیه چاپ سوم کتاب نوشته و آن را برای مترجم آلمانی اثر فرستاده تا در چاپ بعدی این اصلاحات اعمال شود. این اصلاحات در چاپ چهارمِ نسخه انگلیسی کتاب و همه نسخه‌های پس از آن نیز اِعمال شده است.
 
بنا بر گفته مؤسسه کریستی، این نسخه حاشیه‌نویسی‌شده در اختیار اچ.جی.برون، مترجم آلمانی بوده است. برون در سال 1862میلادی از دنیا رفت. پس از مرگ مترجم آلمانی، این کتاب در اختیار مِلکور نئومایر، دیرینه‌شناس و کاتب داروین قرار گرفت و تا به امروز نوادگان نئومایر از آن نگهداری می‌کردند.
 
 داروین در ماه مارس سال 1862 میلادی نوشته: «دوست دارم اصلاحاتی در آخرین نسخه انگلیسی کتابم انجام دهم.» و یک ماه بعد از این در جایی دیگر نیز ذکر کرده که: «ویراست دوم و سوم کتابم به زبان آلمانی را با هم مقایسه کردم و اصلاحاتی را در کتاب انجام دادم و مواردی را هم با مداد به آن اضافه کردم.»
 
کارشناس مؤسسه کریستی معتقد است اصلاحات انجام‌گرفته توسط داروین، محدود شدن تحقیقات و افکار وی توسط خودش را منعکس می‌کند. او هم‌زمان در حال انجام تحقیقات درباره تئوری تکامل بود و همین تحقیقات تأثیر شگرفی بر دیدگاه او گذاشت و سبب شد عقاید خود را درباره موضوعاتی خاص در کتاب «منشاء انواع» تغییر دهد.
 
مؤسسه کریستی ماه جولای سال گذشته توانست ویراست اول کتاب «منشاء انواع» را که فاقد یادداشت‌های داروین بود، حدود 269 هزار پوند بفروشد. به گفته کارشناس این حراجی: «نسخه‌های حاشیه‌نویسی‌ شده‌ دیگری از داروین در بازار کتاب موجود نیست. این نسخه نشان می‌دهد که ذهن داروین بسیار مشغول بوده است. آگاهی از دغدغه‌های ذهنی فردی مانند چارلز داروین برای همه خوانندگان جذابیت خواهد داشت. این نسخه در واقع ارائه‌کننده کشمکش دانشمندی بزرگ با اثر خودش است.»
 
چارلز داروین، زیست‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی است که با تئوری تکامل سؤال‌های زیادی را در ذهن بشر ایجاد کرد. «منشاء انواع» به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. این کتاب نخستین بار در سال 1351 توسط عباس شوقی و تحت عنوان «بنیاد انواع» و سپس در سال 1359 توسط نورالدین فرهیخته تحت عنوان «منشاء انواع» به فارسی برگردانده شد.












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع