شرح خبر
 
تاریخ
1401/5/22
عنوان معرفی کتاب بزرگسال 22 مرداد 1401
متن

عنوان: نیروی عادت: علت آنچه در زندگی و کارمان انجام می‌دهیم چیست؟
پدیدآور: چارلز دیوهیگ
مترجم : علی هداوند
ناشر: جیحون
سال نشر: 1395
کتاب قدرت عادت راهی جدید و خاص را برای رسیدن به موفقیت، چه در زندگی شخصی و چه در کار، پیش پای ما قرار می‌دهد.
در کتاب نیروی عادت با مباحث بسیار جالب و هیجان‌انگیزی آشنا می‌شویم. مباحثی مانند: روش‌هایی برای ورزش کردن منظم، کم کردن وزن، مثمر ثمرتر بودن، رسیدن به موفقیت و پی بردن به شیوه‌های عادت. با بهره‌مند شدن از این دانش می‌توانیم کار و تجارت و جامعه و زندگی خود را دگرگون کنیم.
تمرکز کتاب نیروی عادت بر نحوه شکل‌گیری عادت‌ها در افراد، اثرگذاری و اثر‌پذیری از آن‌ها و نیز کاربرد‌های سازمانی و اجتماعی آن است.
این کتاب برای مدیران شرکت‌ها، برنامه‌ریزان و تمام کسانی که قصد دارند عادت بدی را در زندگی خود ترک و آن را با عادات خوب جایگزین کنند مناسب است.


عنوان: پاداش (منطق پنهانی که انگیز‌ه‌های ما را شکل می‌دهد)
پدیدآور: دن آریلی
مترجم : امیرحسین میرابوطالبی
ناشر: ترجمان علوم انسانی
سال نشر: 1395
کتاب پاداش، به دلایل نبود انگیزه در پشت شغل روزانه‌ افراد می‌پردازد. این کتاب به دنبال یافتن ماهیت واقعی انگیزه انسان است تا بتواند فاصله‌ میان دانش ناقص افراد و نحوه صحیح استفاده از آن را پر کند.
همه‌ ما، هر روز به سختی در تلاشیم تا به افرادی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم یا به افرادی که در کنار ما کار می‌کنند و مهم‌تر از همه به خودمان انگیزه دهیم. در واقع فارغ از آنکه شرح شغل ما چه باشد، بخش بزرگی از روز خود را با نقش «انگیزه‌دهنده» زندگی می‌کنیم.
دن آریلی نویسنده کتاب پاداش، به دنبال یافتن ریشه‌ حقیقی انگیزه و چگونه کار کردن آن است. هدف او آن است که در کتاب پاداش نشان دهد چگونه با افزایش دانش نسبت به این موضوع می‌توان در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی بهتر عمل کرد.
این کتاب برای کسانی که به مبحث انگیزه، مدیریت، رهبری،  منابع انسانی و رفتار سازمانی علاقه دارند، مناسب است.


عنوان: ترکیب بندی در عکاسی
پدیدآور: هارالد مانته
مترجم : پیروز سیار
ناشر: سروش
سال نشر: 1365
کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» مطمئناً برای هر کسی که مشغول عکاسی باشد کتابی منحصر به فرد است .
هارالد مانته، یکی از برجسته‌ترین معلمان هنرهای عکاسی در آلمان و استاد عکاسی معتبر بین المللی است. در این کتاب او عناصری را که برای دستیابی به بالاترین سطح طراحی بصری در عکس‌ها ضروری است توضیح می‌دهد. این کتاب کمک می‌کند به شما بیاموزد که تصاویر برجسته‌ای به لحاظ بصری و تکنیکی ایجاد کنید.
در حالی که برای تسلط بر عکاسی درک عمیقی از تکنیک های عکاسی لازم است، دانش فنی EAe به تنهایی برای ایجاد تصاویر برجسته کافی نیست. فراتر از جنبه‌های فنی، عناصر مهم تعیین کننده کیفیت و قدرت عکس، محتوای تصویر و سازماندهی آن در قاب تصویر هستند. اینجاست که هنر عکاسی مطرح می‌شود. عکاسی واقعاً خلاقانه مبتنی بر دانش کافی و تسلط بر طراحی و بینش در مورد چگونگی درک بیننده از تصاویر است. عکاس خلاق می‌تواند از این دانش‌ها بهره‌ ببرد و ساخت تصویر را به جهات خلاق جدیدی سوق دهد.
در این کتاب، مانته اصول خط، شکل، نقطه، رنگ، کنتراست، ترکیب و طراحی را در عمق قابل توجهی بیشتر و در سطحی بالاتر از بیشتر کتاب‌های موجود، بررسی می‌کند.


عنوان: منم ملاله
پدیدآور: ملاله یوسف زی، کریستینا لمب
مترجم : صداقت حیاتی
ناشر: نگاه
سال نشر: 1395
کتاب «منم ملاله» شرح خاطرات ملاله یوسف زی از زمان اصابت گلوله طالبان به او تا زمانی  است که به انگلیس منتقل شد. او همچنین در این کتاب به شرح فعالیت‌های فرهنگی‌اش در محل سکونتش دره سوات می‌پردازد که یکی از مراکز حضور طالبان در پاکستان است. ملاله یوسف‌زی، که به هنگام چاپ کتابش ۱۵ سال داشت، کم‌سن‌ترین فرد در طول تاریخ است که موفق به کسب نوبل ادبیات شده است.
وی، دختر نوجوان پاکستانی‌ای است که در شهر سوات زندگی می‌کند. او در سال ۲۰۰۹ آغاز به وبلاگ‌نویسی می‌کند و شرایط زندگی در شهری را که تحت تسلط طالبان است در قالب نوشته‌های وبلاگی‌اش مطرح می‌کند. دو سال بعد هویتش افشا می‌شود و از آن به بعد، به صورت علنی برای حق تحصیل زنان در شهرش مبارزه می‌کرد. این مبارزه علنی دشواری‌هایی را برای این نوجوان به همراه می‌آورد اما ملاله و دوستانش دست از مطالبه خود برنمی‌دارند...


عنوان: حواسم بهت هست
پدیدآور: تریسا دریسکل
مترجم : فیروزه مهرزاد
ناشر: کوله پشتی
سال نشر: 1398
«حواسم بهت هست» کتابی معمایی‌ست که از همان صفحه ی اول ذهنتان را درگیر و شما را تا آخرین لحظه وادار به حدس و گمان‌های بسیار می‌کند.
کتاب به روایت داستان دو دختر به نام‌های آنا و سارا می‌پردازد که برای اولین بار سفری مجردی به لندن را تجربه می‌کنند و با زنی به نام الا لانگفیلد همسفر می‌شوند.
در طول مسیر دو مرد جوان که دو کیسه زباله مشکی را حمل می‌کنند، سوار قطار می‌شوند و نظر الا لانگفیلد را جلب می‌کنند و او بعد از مدتی از گفتگوهای آن دو مرد متوجه می‌شود که نام دو جوان آنتونی و مارک است و به تازگی از زندان آزاد شده‌اند.
نزدیکی دو مرد جوان به دختران ذهن الا را آشفته می‌کند و تصمیم می‌گیرد که به دخترها هشدار دهد یا پدر و مادرشان را از این موضوع آگاه کند اما بعد از مدتی از این قضیه سرباز می‌زند!
در نتیجه در کمتر از 24 ساعت بعد خبری الا را شوکه می‌کند و موجی از عذاب وجدان تمام وجودش را دربرمی‌گیرد. دختری جوان به نام آنا مفقود شده است! حال سوال اینجاست که چه چیزی منجر شد که او در این قضیه مداخله نکند؟ اگر شما بودید در این جریان دخالت می‌کردید؟!


عنوان: شبیه و آینه: مجموعه عکس‌های تعزیه ایران در دوره قاجار
مؤلف: علیرضا قاسم‌خان
مترجمان: آکسانا بهشتی، حسین یعقوبی، مارینا هاشم‌زاده
ناشر: روزنه
سال نشر: 1386
شناخت فرهنگ و هویت هر قومی همچون دریایی ژرف و پر رمز و راز است که راه یابی به آن چندان آسان نیست چراکه کلیت درهم تافته‌ای است از دین، هنر، دانش، آداب و رسوم و...
آیین نمایشی تعزیه و شبیه خوانی، آن بخش از هنر این سرزمین است که با ساختار و شکلی قابل توجه، مفاهیمی عمیق را در خود جای داده است. بی‌گمان تعزیه آینه‌دار بسیاری از تحولات و مرجعی ارزشمند در شناخت بخش بزرگی از فرهنگ و هنر ایران است.
کتاب شبیه و آینه مجموعه‌ای است منسجم از عکس‌های تعزیه‌ی ایران که از میان صفحات تاریخ یکصد و پنجاه سال گذشته به کوشش علیرضا قاسم‌خان گرد آمده است. این مجموعه با چند مقاله‌ی تحقیقی در مورد تعزیه، تاریخ پیدایش آن و معرفی تکیه‌های معروف تهران آغاز می‌شود و پس از نمایش بیش از 100 عکس با موضوع تعزیه در انتها با ترجمه‌ی انگلیسی مقالات پایان می‌یابد. هریک از عکس‌ها با معرفی کامل موضوع، تاریخ، عکاس و شماره‌ی مربوط به آن در مجموعه‌ی کاخ موزه‌ی گلستان همراه است که در بخشی جداگانه آمده است. طراحی و صفحه‌آرایی کتاب از سوی گرافیست مطرح و موفق ایران، رضا عابدینی، قابل توجه است.  

منبع