شرح خبر
 
تاریخ
1401/6/27
عنوان معرفی کتاب کودک و نوجوان 27 شهریور 1401
متن

شب‌ها می‌رفتند و روزها می‌آمدند، ماه‌ها می‌گذشتند و سال‌ها می‌آمدند و دو برادر به نام «دارا» و «ندار» کنار هم زندگی می‌کردند. آن‌ها دو قلو بودند و برادر بزرگ تر دارا بود؛ چون هرچه ثروت و زمین و طلا و باغ از پدرشان به آن‌ها رسید همه را به نام خودش کرد و هیچ چیزی به برادر کوچک‌تر نداد. ندار در شب و روزهایی که می‌آمدند و می‌رفتند به یاد حرف پدرش بود که به آن‌ها گفت: «برای مال و ثروت با هم جنگ و دعوا نکنید. نگذارید دشمن به شما بخندد و بگوید پسران من به خاطر ارث و میراث با هم درگیر شدند. اگر چنین کنید نفرین من از خاکِ سردِ گور بلند می‌شود و گریبان شما را می‌گیرد و به خاک سیاه می نشینید!
این کتاب از مجموعه‌‌ی «قصه‌ای نو از افسانه» است. هر کدام از داستان‌های این مجموعه، نگاهی تازه و دوباره به قصه‌هایی دارد که آن‌ها را بسیار شنیده‌اید. 
گل خندان
نويسنده: محمدرضا يوسفي
تصويرگر: سارا خرامان
ناشر: پیدایش
گرو ه سنی: 10 تا 12 سال



کی بود کی بود؟/ یه بچه‌ی شتر بود/ خیلی لوس و نُنُر بود/ وقت غذا لج می‌کرد/ هِی لب و لوچ‌شو کَج و مَج می‌کرد/ بوته‌ی خار نمی‌خورد/ برگ چنار نمی‌خورد/ ... 
این کتابِ شعر حاوی تصاویری جذاب و از مجموعه «ترانه‌های کی بود؟ کی بود؟» است. 
اجرای ریتمیک گزیده‌ای از این مجموعه را می‌توانید در هایلایت شعر و قصه ببینید.
کی بود؟ کی بود؟ که نخ شد یواش یواش ملخ شد
شاعر: ناصر کشاورز
تصویرگر: شیرین شیخی
ناشر: به نشر، کتاب‌های پروانه
گروه سنی: 3 تا 9 سال


"مینی" یک مشکل دارد آن هم قدِ بلندش است. با اینکه مینی از برادرش دو سال کوچکتر است اما قدش از او بلندتر است. برادرش او را لنگ دراز صدا می‌زند. خانم همسایه هم هر وقت او را می‌بیند فریاد می‌زند دوشیزه‌ی لنگ دراز. اگر چه مینی از این رفتارها ناراحت می‌شود ولی نمی‌گذارد کسی بفهمد که ناراحت شده است. او مشکل دیگری هم دارد، نمی‌تواند تصمیم بگیرد به کدام مدرسه برود. در این مجموعه، کودک همراه با مینی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و می‌کوشد برای آن‌ها راه حلی پیدا کند.
مینی و روز اول مدرسه
نویسنده: کریستینه نوستلینگر
تصویرگر: کریستیانا نوستلینگر
مترجم: آزاده نیازاده
ناشر: پیک ادبیات
گروه سنی: 7 تا 12 سال


آلبی، شخصیت اصلی این داستان، همیشه کارها را تقریباً کامل انجام می‌دهد. او تقریباً در بازی‌ها و درس‌هایش خوب است و پدر و مادرش تقریباً به او افتخار می‌کنند. اما حالا که آلبی برای شروع پایه‌ی پنجم به مدرسه‌ای جدید می‌رود، مطمئن است که «تقریباً بودن» دیگر برای او به اندازه‌ی کافی خوب نیست. در حالی که اطرافیان آلبی از او انتظارات مختلفی دارند، او چگونه می‌تواند تصمیم بگیرد که دوست دارد واقعا به چه کسی تبدیل شود؟!
تقریبا 
نویسنده: ليزا گراف
مترجم: مرضيه ورشوساز
ناشر: پرتقال
گروه سنی: 12 تا 15 سال


تونی جوراب‌های تازه‌اش را خیلی دوست دارد؛ آن‌قدر که هیچ‌وقتِ هیچ وقت نمی‌خواهد آن‌ها را از پایش دربیاورد! اما وقتی جوراب‌های بی‌نظیرش کم‌کم بو می‌گیرند، دوستانش مجبور می‌شوند وارد عمل شوند... محال است با خواندن داستان تونی، لبخند نزنید! داستانی بامزه و کوتاه که با زبانی ساده نوشته شده و با تصاویری که دارد همه عاشقش می‌شوند. 
جوراب‌های بوگندو
نویسنده: رابرت مانش
تصویرگر: مایکل مارچنکو
مترجم‌ها: پروانه فتاحی، عرفان اتابکی
ناشر: پرتقال
گروه سنی: 7 تا 12 سال


مین داشت ته جنگل گل می‌چید. ناگهان پشت درخت چیزی تکان خورد. مطمئن بود کسی او را نگاه می‌کند. برای همین خیلی زود به خانه برگشت. چه کسی در ته باغ است؟ او پایین درخت نردبان جالبی دید. پرسید: ...
پوکا و مین
نویسنده و تصویرگر: کیتی کروسر    
مترجم: مرجان حجازی فر
ناشر: راز بارش
گروه سنی: 7 تا 9 سال

منبع