نشست ابتدا با تلاوت آيات قرآن کريم، سرود ملي و پخش کليپ کتابخانه، در ساعت 16:45 آغاز شد.
سخنرانان نشست آقايان دکتر ايوب محمديان و مهندس ميثم زرگرپور بودند.
در اين نشست، آقاي دکتر مصطفي اميني به عنوان دبير جلسه توضيحاتي براي شفاف سازي موضوع نشست ارائه نمودند. اهم موضوعات ايشان عبارت بودند از:
- بطور سنتي نوآوري يک فعاليت انساني محسوب مي شوند اما در دوران انقلاب صنعتي چهارم ، ماشين و انسان با همکاري هم اقدام به فعاليتهاي نوآورانه مي کنند. نوآوري داده محور نيز يکي را رويکردهاي نوين به نوآوري در اين دوران است. در اين الگو، داده ها نفش کليدي در تلاشهاي نوآورانه دارند
- موضوع بحث امروز ما نه خلاقيت است و نه اختراع بلکه نوآوري است. نوآوري به معناي خلاقيتي است که تبديل به يک شکل قابل استفاده شده است و منجر به تغييرات مثبت و آگاهانه شده است. نوآوري يعني عملياتي سازي موفقيت آميز فني و اقتصادي يک خلاقيت.
- نوآوري داده محور يک رويکرد ميان رشته اي متشکل از نوآوري و داده محوري است. نوآوري داده محور يعني فرايند توليد خروجي هاي نوآورانه از داده ها. اين خروجي ها مي توانند محصول، فرايند، خدمت و حتي دانش باشند. خروجي هاي نوآوري داده محور بايد ارزش آفرين باشند.
بعد از صحبتهاي دبير نشست، جناب آقاي مهندس ميثم زرگرپور مطالب خود را بيان کردند. توضيحات ايشان به شرح ذيل است :
مهندس ميثم زرگرپور :
استارتاپ و داده، اين ترکيب چگونه زندگي ما را تغيير خواهد داد؟
تفاهم در تعاريف :
نوآوري داده محور :
استفاده از
↙ داده؛
↙ و تحليل آن (داده)
به منظور بهبود يا توسعه محصولات، فرآيندها، روشهاي سازماني و بازارهاي جديد
داده، نفتِ جديد نيست؛ اما ...
↙ داده را ميتوان بارها و بارها مورد استفادهي مجدد قرار داد.
↙ استفادهي بيشتر از داده بابت بهبود آن ميشود.
↙ کاربردهاي نامحدودي براي استفاده از داده ميتوان تعريف کرد.
داده، عملاً يک زيرساخت است.
نوآوري ...
↙ ايدهي جديد؟ افکار بديع؟ الهامات نو؟
نوآوري عبارت است از توليد ... يک ارزش افزودهي نوظهور در محيط اقتصادي و اجتماعي؛ نوسازي و توسعهي محصولات، خدمات و بازارها؛ توسعهي روشهاي نوين توليد و بنا نهادن سيستمهاي جديد مديريتي در هر دو جنبهي فرآيند و نتيجه است.
يک نتيجهگيري غيرمعمول، اما منطقي : 1. نوآوري داده محور 2. توسعه محصول داده محور
توسعهي محصول با نگاه سنتي :
-طراحي مفهوم
-معماري
-ساخت
-توسعه
-عرضه
توضيحاتي درباره داده :
دادهها با هم بيارتباط نيستند: آنچه در گذشته اتفاق افتاده معمولاً به برنامهريزي براي آينده کمک ميکند.
اطلاعات عملياتي امروز، دادههاي تاريخي فردا هستند.
منابع دسترسي به داده در عصر اينترنت
↙ رسانههاي اجتماعي (نوشتهها، دوستان، لايکها، تگ عکسها و ...)
↙ وبسايتها (نوع استفاده، کليکها، جستجو، ...)
↙ اطلاعات خريد آنلاين
↙ اطلاعات مرتبط با زمان، سرعت اينترنت، مکان و ...
↙ اطلاعات هويتي ثبت شده در سايتها
↙ سنسورها (مکان، قدمشمار، ضربان قلب، ...)
↙ دستگاههاي موبايل
↙ اپليکيشنهاي مورد استفاده
مقررات حفاظت از دادههاي عمومي :
↙ تصويب شده در اتحاديه اروپا
↙ مالک دادهها، شهروندان اروپايي هستند و نه شرکتها!
↙ جريمهي سنگين تخلف از اين قانون
↙ اجازهي صريح و شفاف از کاربران براي استفاده از دادههاي آنها
↙ توضيح شفاف که دادهها چگونه مورد استفاده قرار ميگيرند
↙ امحاي دادهها در بازههاي زماني مشخص
↙ تحميل هزينه به کوچکترها و نه غولها!
توسعهي محصول در عصر داده:
سه افق توسعهي محصول : 1. شناختهها (کسب و کارهاي بالغ) 2. نيمه ناشناختهها (کسب و کارهاي با رشد سريع) 3. ناشناختهها (کسب و کارهاي نوظهور)
دادههاي بزرگ :
↙ منابع توليد:
↙ فناوري اطلاعات (IT)
↙ اينترنت چيزها (IoT)
↙ مديريت داده
↙ به دست آوردن داده
↙ استخراج، پاکسازي و حاشيهنويسي
↙ تحليل داده
↙ مدلسازي و تحليل
↙ تفسير
↙ استفاده از ابزارهاي آنلاين براي شناسايي ترندهاي روز
↙ پايش ترندها براي طراحي بهترين استراتژي بازاريابي
↙ تعيين «مشتري ايدهآل» به هدف «بازاريابي شخصيسازي شده»
↙ هدف قرار دادن مخاطب در بهترين زمان (از نظر مخاطب)
↙ تحليل بازار و رقبا
↙ تحليل آيندهنگرانه
استارتاپها چگونه به کمک داده زندگي ما را متحول ميکنند؟
فناوريهاي نوين مالي
پيشبيني روندهاي بازار سرمايه
قيمت سهام در هفتهي آينده بالا ميرود يا پايين؟
تشخيص کلاهبرداريهاي مالي
جلوگيري از پولشويي
راهکارهاي بهينهتر شناسايي مشتريان (KYC)
تعيين تعهدات بيمهگر و بيمهگذار
بيمهي شخص ثالث
بيمهي عمر
بيمهي درمان
دکتر ايوب محمديان :
توضيحاتي گذرا درباره داده، رشد داده و اهميت داده ارائه نمودند و فرمودند داده هاي که امروز توليد مي شود بسيار روزافزون نسبت به داده هاي گذشته است. بحث ايشان بشتر داده هاي دولتي (Public data) است. در آمريکا 120 شرکت در حال استفاده از داده هاي دولتي هستند که مربوط به وزارت بازرگاني آنجا هست که استفاده مي کنند و بعد ساير سازمان هاي دولتي. داده هايي که در اينترنت است، بيشترين داده هاي استفاده شده توسط مراجعه کنندگان است. ولي بعدها پيش بيني هايي براي داده هاي ماهواره اي است.
بحث مهم اين است که Open data چطور در روند کار نوآوري هاي داده اي تاثير دارد.
نکته اي که بايد به آن توجه داشته باشيم اين است که در بلند مدت اعتماد مردم را نبايد از دست بدهيم.
ما داده را جمع مي کنيم، آناليز داده را براي پيش بيني آينده مي فروشيم.
جمع بندي دبير نشست آقاي مصطفي اميني:
در دوران انقلاب صنعتي چهارم ، داده سوخت نوآوري است اما بطور کلي دو ديگاه به نوآوري داده محور مطرح است:
1- نوآوري داده محور بعنوان يک فرايند: همچون تعريف ارايه شده توسط شرکت مشاوره مديريت ديلويت
2- نوآوري داده محور بعنوان يک استراتژي : همچون تعريف دکتر Slim Turki که براي ايجاد اکوسيستم داده پايدار براي نوآوري در کشور سنگاپور ارايه کرده است. در اين تعريف استراتژي نوآوري داده محور شامل دو بخش اصلي است: يکي سمت تقاضا که بر روي استفاده از داده ها متمرکز است و ديگري سمت تامين که بر روي قابليت دسترس پذيري داده ها تاکيد دارد.
نوآوري داده محور معمولا بر روي سه محور تاکيد دارد. مشابه مطالبي که در گزارش موسسه اکسنچر در سال 2018 آمده است:
1- نوآوري داده محور در محصول
2- نوآوري داده محور در خدمت
3- نوآوري داده محور در مدل کسب و کار
اين نشست در ساعت 18:45 با پرسش و پاسخ حضار به پايان رسيد.
برای گوش دادن به فایل صوتی اینجا و برای مشاهده اسلاید ها اینجا و اینجا را کلیک کنید.