شرح خبر
 
تاریخ
1396/7/25
عنوان گزارش نشست دینی فلسفی با موضوع هالی اوک بنیانگذار سکولاریسم
متن
نشست «هالی اوک بنیانگذار سکولاریسم» با پخش آیاتی از قرآن کریم، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و کلیپ معرفی کتابخانه در ساعت 16 در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد آغاز شد.


سخنران این نشست آقای پروفسور همایون همتی در ابتدابه تعریف واژه سکولاریسم پرداختند. سکولاریسم در دو دهه اخیر در کشور ما رواج پیدا کرده است و از محصولات «جنبش روشنگری» و «عصر رنسانس» است. امروزه نیز بر اساس تحقیقی که انجام شده است سکولاریسم رو به گسترش و افزایش هست. سکولاریسم تفکریست که توسط هالی اوک فرزند یک رویگر و کارگری انگلیسی اهل بیرمنگهام به وجود آمد. وی نخستین فردی بود که واژۀ «سکولار» را به کار ‌برد. همچنین او چندین کتاب دربارۀ به سکولاریسم تالیف کرده است. وی از خانواده فقیری بود و از مسیحیت دل برکنده بود و به تعبیر خودش در پی بازنشسته کردن خدا! بود.
امروز دیدگاههای سکولار در همۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی تاثیر گذاشته است. هالی اوک در اثر تبلیغاتی که راجع به خنثی بودن مسیحیت می‌کرد شش ماه به زندان رفت. بعد از آن چندین نشریه بوجود آورد و در مجموع 160 جزوه و کتاب نوشت. وی رئیس «انجمن خردگرایان» بود و به دفاع از حقوق زنان و کارگران پرداخت.


تفکر سکولار تفکری است که دنبال امور به اصطلاح نقد است و به امور نسیه کاری ندارد یعنی در پی رفاه و توسعۀ دنیوی و توجه به همین دنیاست نه آخرت. سکولارها به دنبال بنا کردن و ساختن بهشتی در روی زمین هستند. یک زندگی رفاه آمیز از نظر علمی، بهداشتی، آزادی و اقتصادی. جهانی که در آن تبعیض، فقر، جنگ و بی‌عدالتی نباشد. پیشرفت مادی و اقتصادی یکی از آرمان های مهم سکولاریسم است. که از طریق علوم تجربی محقق می‌شود. تا اینجا هیچ منافاتی با دین ندارد. نکته‌ای که در سکولاریسم مهم است این است که با خدا، دین و آخرت هیچ کاری ندارند. البته در سکولاریسم بر خلاف مارکسیسم، کمونیسم و ... هیچگاه به صراحت علیه خدا و دین موضع‌گیری نمی‌شود. یکی از آرمان‌های آن آزاداندیشی است به طوری که کسی از اظهار نظر نترسد. سکولاریسم برای غرب یک دستاورد است و انفجاری بود علیه چند قرن اختناق و استبداد اهل کلیسا. ولی این تفکر قابل تعمیم نیست و نمی‌توان آن را در مورد همۀ ادیان بخصوص دینی مثل اسلام بکار گرفت که دارای ساختار فرهنگی ـ سیاسی و اجتماعی کامل و جامعی است و به دنیا و آخرت هر دو توجه دارد و نیازهای مادی بشر را انکار نمی‌کند.
آقای پروفسور همتی در ادامه راجع به عیوب و کاستی‌های تفکر سکولاریسم و تفکر دیدگاههای آن در مورد ادیان توضیح دادند.
پرسش و پاسخ پس از سخنرانی انجام شد. این نشست ساعت 18 به پایان رسید.

برای شنیدن فایل صوتی این نشست اینجا کلیک کنید.
منبع