شرح خبر
 
تاریخ
1397/11/18
عنوان رويداد بازي‌هاي پازلي يا معمايي
متن
کتابخانه عمومي حسينيه ارشاد براي آشنا کردن عموم مردم با بازي‌هاي چالش برانگيز و فکري، رويداد روز بازي‌هاي پازلي Puzzle games day را در روز سه‌شنبه نهم بهمن 1397 از ساعت 9 تا 17 برگزار کرد.
بازي‌هاي پازلي فقط به جورچين‌ها خلاصه نمي‌شود. هر بازي‌اي که بتواند در قالب معما ذهن بازيکنان را به چالش بکشاند، بازي پازلي محسوب مي‌شود. بازي‌هايي همچون جدول کلمات، سودوکو، ماز يا همان هزارتو مثال‌هايي از بازي‌هاي معمايي هستند که همه‌ي ما مي‌شناسيم و هرروزه در مجلات و روزنامه‌ها مي‌بينيم؛ اما تنوع بازي‌هاي پازلي بسيار بيشتر از اينهاست.






در تقويم‌ها به دو روز براي «روز بازي‌هاي پازلي» اشاره شده است. برخي روز ۱۳ جولاي (22 تير) را به مناسبت تولد طراح معماي روبيک، روز جهاني بازي‌هاي پازلي ناميدند. پيش از آن در سال ۲۰۰۲، خانم جودي جيل، روزنامه نگار و طراح معماهاي پازلي، روز ۲۹ ژانويه (9 يهمن) را به عنوان يک روز براي بازي‌هاي پازلي پيشنهاد کرد. به مرور افراد و گروه‌هاي مختلفي اين روز را در تقويم خود وارد کرده و هشتگ #nationalpuzzleday را براي آن انتخاب شد.
در سال‌هاي اخير سرعت طراحي و توليد بازي‌ها، اعم از کامپيوتري و روميزي، رشد چشمگيري داشته و هرروز شاهد توليد بازي‌هاي خلاقانه‌ي جديدي هستيم. کتابخانه‌ي عمومي حسينيه‌ي ارشاد نيز در راستاي معرفي و نمايش تنوع بالاي اين دسته از بازي‌ها به برگزاري رويداد روز بازي‌هاي پازلي پرداخت.




شرکت‌کنندگان در اين رويداد از نمايشگاه بازي‌هاي پازلي موجود در "مجموعه‌ي بازي‌هاي روميزي" Board Game Collectionکتابخانه ديدن کرده و يک پازل جورچين 300 تکه را حل کردند. همچنين با بازي‌هاي رايانه‌اي معمايي همچون Mini metro، Lines، LYNE آشنا شده و بازي کردند.




منبع