شرح خبر
 
تاریخ
1398/3/20
عنوان فاطمه پازوکی، عضو اصلی «کمیته استانداردهای ایفلا» شد
متن
فاطمه پازوكی، مسئول کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان «عضو اصلی کمیته استانداردهای ایفلا» انتخاب شد.

 به گزارش لیزنا، پازوکی که از سال ۲۰۱۷ عضو وابستۀ کمیته کتابخانه‌های عمومی نیز هست، از سوی «کمیته حرفه‌ای ایفلا (PC)» برای مدت دو سال (آگوست ۲۰۱۹ - آگوست ۲۰۲۱) به عنوان عضو کمیته استانداردهای ایفلا منصوب شد.

پازوکی دربارۀ فرایند این انتصاب گفت: در اوایل فوریه هر سال فراخوان اعضای کمیته‌ها اعلان می‌شود. پس از آن، داوطلبان می‌توانند فرم‌های مربوط به کمیتۀ مورد نظر خود را تکمیل و به‌همراه پیشینه‌نامه علمی و اجرایی ارسال نمایند. در پایان ماه مِی پس از بررسی سوابق افراد، نتایج انتصاب‌ها طی جلسه دفتر مرکزی (HQ) اعلام می‌شوند.

رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین در معرفی کمیته استاندارد ایفلا گفت: کمیته استانداردهای ایفلا، از بزرگ‌ترین کمیته‌های ایفلا است و كمیته‌های فرعی و كارگروه‌های چندی زیر نظر این كمیته فعالیت می‌كنند:

·         کمیته مدل‌های مفهومی كتابشناختی  ([BCM]Bibliographic Conceptual Models)؛

·         کمیته استاندارد بین المللی توصیف كتابشناختی  (International Standards Bibliographic Description[ISBN]

·         کمیته داده‌های پیوندی  ([LIDATEC]Linked Data Technical Subcommittee

·         کارگروه یونی‌مارك (UniMARC

·         كمیته استانداردنویسی اروپا (CEN TC۴۳۶

·         کارگروه دستنامه‌های اجرایی (Procedure Manuals Working Group).

پازوکی گفت: اعضاء این کمیته ۶ نفر هستند که از سراسر دنیا به صورت دوسالانه برای فعالیت در آن انتخاب می‌شوند. در دورۀ قبل، افرادی از کشورهای آلمان، فرانسه، امریکا، چین و مصر  عضو آن بوده‌اند. کمیته استانداردهای ایفلا، مهم‌ترین نهاد استانداردنویسی در حوزه کتابخانه‌ها و کتابداری محسوب می‌شود و سازمان ملی استاندارد نیز آن را به‌عنوان مرجع استانداردهای حوزۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی پذیرفته است.

وی افزود: کمیته استاندارد ایفلا رهنمودهایی را برای هیئت مدیره و بخش‌های حرفه‌ای ایفلا به‌منظور مدیریت راهبردی استانداردهای حرفه‌ای فراهم می‌کند. هدف این کمیته مدیریتِ ارتقاء، حفاظت، ذخیره‌سازی و دسترسی به اسناد استانداردهای ایفلا است. این کمیته که از ژانویه ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده، فعالیت‌های خود را از طریق برگزاری جلسه‌های جنبی کنفرانس ایفلا برنامه‌ریزی می‌کند.

مسئول کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، مسئولیت‌های این کمیته به شرح زیر اعلام کرد:

§         افزایش توجه جهانی به استانداردهای ایفلا میان اعضاء و غیراعضاء؛

§         کنترل مراحل مرسوم استانداردنویسی یعنی ایجاد، توسعه، ترجمه، اعتبارسنجی، انتشار و کنترل ویرایش‌های استانداردهای ایفلا؛

§         انجام هماهنگی میان فعالیت‌های مرتبط با حفاظت، ذخیره‌سازی و دسترسی به مدارک استانداردها؛

§         پشتیبانی از اولویت‌های راهبردی، طرح‌های کلیدی و دیگر فعالیت‌های جاری ایفلا.







منبع خبر: خبرگزاری لیزنا

منبع