شرح خبر
 
تاریخ
1397/2/31
عنوان راه‌های خواندن کتاب‌های کسل کننده / علامت‌گذاری بهترین راه کتابخوانی است
متن
بی‌شک برای شما هم پیش آمده که از خواندن کتابی خسته شده و پس از مدتی آن را کنار گذاشته باشید.به عقیده کارشناسان بهترین راه خواندن کتاب‌های خسته‌کننده علامت‌گذاری و همچنین نوشتن یادداشت در حاشیه آنهاست.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب - تفاوت زیادی میان یادداشت‌برداری از یک کتاب و ویرایش آن وجود دارد؛ وقتی در حال ویرایش کتابی هستیم یا اثری از ما ویرایش می‌شود، هدف تغییر نوشته به نسخه‌ای بهتر و تمیزتر است اما در زمان حاشیه‌نویسی سعی می‌کنیم، معنی کلمات را دریابیم و احساسشان کنیم.
 
برای فهمیدن ارزش و درک نوشته‌های یک نویسنده، باید زیر همه عبارت‌ها خط بکشیم. حاشیه‌نویسی در کتب شعر نیز در انتقال روح شعر به ما کمک می‌کند. البته این بدان معنا نیست که همه رازهای نوشته بر خواننده آشکار می‌شود، اما ریتم داستان یا شعر قابل‌درک‌تر می‌شود.
 
اگر شروع به حاشیه‌نویسی کنید پس از مدتی به آن عادت می‌کنید و روش جدیدی به سبک کتابخوانی‌تان افزوده می‌شود و دیگر حتی یک مقاله را بدون مدادی در دست نخواهید خواند. علامت‌گذاری در کتاب عادت بسیاری از نویسندگان بزرگ و خوانندگان است. اگر  سری به کتابفروشی‌های آثار دست‌دوم بزنید و کتاب کهنه‌ای بردارید، می‌بینید که در بخش‌های مختلف یادداشت‌هایی نوشته شده یا بخش‌های مهم و جذاب علامت‌گذاری شده است.
 
یادداشت‌های کنار کتاب حس خوبی به همراه دارد و صمیمیتی جذاب را به دیگران منتقل می‌کند. اگر کتاب را به فردی دیگر هم قرض دهید دست‌نوشته‌ها را دنبال می‌کند و دوست دارد بخشی از مکالمه بین نویسنده و خواننده قبلی شود.

هنر یادداشت‌نویسی مهم‌ترین کمکی است که یک خواننده می‌تواند به خود و نویسنده کند. جملات علامت‌‌گذاری‌شده منبع الهام می‌شود و فرصتی برای خواننده فراهم می‌آورد تا با کلمات گفت‌و‌گو کند و در واقع تمرینی برای لذت بردن است. این روش برای خواندن آثاری که دوست ندارید بیشتر پیشنهاد می‌شود، زیرا فرصت قطع ارتباط با نوشته را می‌گیرد و اگر کتاب را برای مدتی کنار بگذارد و دوباره به آن برگردد صفحات پیشین را از یاد نمی‌برد و ذهنش در خواندن پویاتر عمل می‌کند. با خط‌کشی زیر برخی کلمات قلمرو خود را مشخص می‌کنید و پرسش‌هایتان را مطرح می‌کنید. این کار اعتماد به نفس کتابخوانی در شما ایجاد می‌کند. 
 
جرج سانتایانا، فیلسوف مشهور اسپانیایی در جایی گفته: «گاهی خواندن پاورقی و دست‌نوشته‌های موجود در یک کتاب از خواندن خود نوشته جالب‌تر است.» روش مطرح شده در گزارش را امتحان کنید. حاشیه کتاب‌هایی را که می‌خوانید پر از کلمات کنید. اجازه دهید ایده‌هایتان به روی کاغذ بیاید. از یاد نبرید که کلمات همیشه راهنمای خوبی هستند.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع