شرح خبر
 
تاریخ
1400/10/4
عنوان بررسي تاثير پاندميك بر وضعيت معيشت اهل قلم؛ كرونا نويسندگان را فقير كرد
متن
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا به نقل از پابلیشینگ پرسکتیو، شورای نویسندگان اروپا در آخرین گزارش خود آماری از تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ویروس کرونا بر فعالیت و حرفه نویسندگان و مترجمان در کشورهای عضو این شورا منتشر کرده است. این شورا سال گذشته در گزارشی مشابه نوشته بود که بسیاری از نویسندگان به خاطر شیوع ویروس کرونا دارای مشکلات بسیاری از نظر معیشتی و حرفه‌ای هستند.
 
شورای نویسندگان اروپا که دفتر مرکزی آن در شهر بروکسل پایتخت کشور بلژیک قرار دارد، در واقع یک سازمان حمایتی وابسته به کمیسیون فرهنگ اتحادیه اروپاست که 46 سازمان و موسسه مطبوع از 31 کشور عضو این اتحادیه در زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند. این شورا در گزارش قبلی خود از وضعیت سخت نویسندگان خبر داده بود و در این گزارش به طور آماری و نسبی تاثیر کرونا را بر معیشت نویسندگان بررسی کرده است.
 
شورای نویسندگان اروپا که پیش از این تا سال 2010 با نام «کنگره نویسندگان اروپایی» فعالیت می‌کرد در آخرین گزارش خود از نارضایتی اکثر نویسندگان و ناشران قاره اروپا به خاطر شیوع ویروس کرونا نوشته است و اعلام می‌کند حدود 77درصد تمام نویسندگان ساکن این کشورها به خاطر کرونا با چالش معیشتی روبرو بودند.
 
طبق آمارهای این شورا درآمد نویسندگان پاره وقت در سال‌های شیوع ویروس کرونا در قاره اروپا حدود 15 تا 25درصد کاهش پیدا کرده است و این درصد کاهش درآمد برای نویسندگان تمام وقت 30 تا 40 درصد بوده است. از میان کشورهای اروپایی تنها 20 کشور بودجه‌های حمایتی از نویسندگان و ناشران در نظر گرفته و بیشتر ناشران به طور متوسط بین 8 تا 18 ماه کتاب‌های خود را با تاخیر چاپ کردند.
 
بر اساس این گزارش متوسط دستمزد نویسندگان در سال‌های گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های سراسری در اکثر کشورهای اروپایی کاهش محسوسی داشته است و به خاطر غیرحضوری برگزار شدن اکثر کلاس‌های درس در مدارس و دانشگاه‌ها، ناشران و نویسندگان آکادمیک نیز با خسارات قابل توجهی برخوردار شدند. حدود 70درصد از این ناشران می‌گویند به خاطر کرونا دچار خسارت شده‌اند.
 
طبق آمارهای ارائه شده در دوره شیوع ویروس کرونا به خاطر تضعیف سیستم‌های امنیتی و نظارتی از سوی دولت‌ها، دزدی‌های ادبی و استفاده غیرقانونی از کتاب‌های الکترونیک و صوتی نیز افزایش داشته است.
 
شورای نویسندگان اروپا در طی یک سال گذشته با نظرسنجی و بررسی‌های میدانی خود در اکثر کشورهای اروپایی متوجه شده است که حدود 52درصد از نویسندگان خسارت ناشی از ویروس کرونا را شدید و خیلی شدید ارزیابی کردند و 48 درصد نیز این وضعیت را تاحدودی شدید و متوسط اعلام كردند.
 










منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع