شرح خبر
 
تاریخ
1396/7/25
عنوان برنده جایزه «من بوکر» 2017 فردا اعلام می‌شود
متن
برنده جایزه من‌بوکر 2017 فردا (هفدهم اکتبر) اعلام می‌شود. جایزه «من بوکر» به بهترین اثر تازه انگلیسی‌زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از من‌بوکر- برنده جایزه «من بوکر» 2017 فردا به صورت رسمی اعلام می‌شود و باید دید کدام یک از شش نامزد نهایی برنده جایزه می‌شوند.

فهرست نهایی نامزدهای این جایزه به شرح زیر است:

«4321» نوشته «پل استر»
«از غرب خارج شوید» نوشته «محسن حمید»
«اِلمت» نوشته «فیونا مازلی»
«پاییز» نوشته «آلی اسمیت»
«لینکلن بین مرگ و تولد دوباره» نوشته «جورج ساندرز»
«تاریخچه گرگ‌ها» نوشته «امیلی فریدلاند»
 
هیئت داوران این جایزه از میان 150 کتاب سیزده اثر را در فهرست اولیه قرار دادند و سپس شش اثر به فهرست نهایی راه یافت. از بین این شش نویسنده فقط «آلی اسمیت» و «محسن حمید» پیش از این نیز در این فهرست قرار گرفته‌ بودند. در این میان «فیونا موزلی»، «جورج ساندرز»، و «فریدلاند» برای اولین داستان‌های بلند خود نامزد جایزه شده‌اند.
 
نکته جالب  ‌توجه حضور سه نویسنده آمریکایی در فهرست نهایی است. پیش از این و به مدت 40 سال جایزه «من بوکر» تنها به نویسندگان کشورهای مشتریک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت. اما از سال 2014 و با وضع قوانین جدید همه آثار نوشته شده به زبان انگلیسی اجازه حضور در این رقابت فرهنگی را دارند و راه برای نویسندگان آمریکایی هموار شد. «پل بیتی» اولین نویسنده آمریکایی بود که در سال 2016 برنده این جایزه شد و به نظر می‌رسد شانس آمریکایی‌ها برای بردن این جایزه در سال 2017 به خانه کم باشد. «4321» نوشته پل استر، «لینکلن بین مرگ و تولد دوباره» نوشته جورج ساندرز، و «تاریخچه گرگ‌ها» نوشته امیلی فردلاند» سه اثر آمریکایی هستند که ممکن است فردا برنده جایزه «من بوکر» شوند.
 
پیش از این نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان برنده این جایزه معتبر شده‌اند.












منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع