شرح خبر
 
تاریخ
1401/5/8
عنوان معرفی کتاب بزرگسال 8 مرداد 1401
متن

عنوان: قحطی سرخ (تمرکز اصلی کتاب روی این مسئله است که بین سال‌های 1917 تا 1934 واقعاً چه بر سر اوکراین آمده است؟)
(برنده جایزه لیونل گلبر سال 2018-برنده جایزه داف کوپر سال 2017- نامزد جایزه هسل-تیلتمن سال 2017-برنده جایزه آنتونوویچ سال 2017)
پدیدآور: آن اپلبام آن اپلبام
مترجم : محمود قلی پور
ناشر: ثالث
سال نشر: 1400
نسل کشی همیشه با توپ و تانک و اسلحه همراه نبوده است، گاهی نیز مانند اتفاقاتی که در روسیه و اوکراین در اوایل دهه سی میلادی رخ داد، با قحطی‌سازی رخ می‌دهد. مانند آن چه که «آن اپلبام » با تحقیق و مطالعه توانسته از این روند در منطقه‌ غربی روسیه کنونی به نتیجه برسد و در کتاب قحطی سرخ بنویسد. کتابی تاریخی که از جنبه های مختلف به قحطی رخ داده در دهه 1930 در اتحاد جماهیر شوروی می‌پردازد و در عین حال ریشه‌های این اتفاق از سال 1917 را مورد ارزیابی می‌دهد.
در همان زمان که انقلاب اکتبر 1917 رخ داد، جنگ داخلی آن‌قدر طولانی شده بود که قحطی گسترش یافت و حتی در سال 1921 نیاز به کمک‌های بین‌المللی پیش آمد. اما استالین با تدوین سیاست اقتصادی جدید در طول سال‌های 1922 -1928، روندی را آغاز کرد که به محدود کردن معاش و از بین بردن مزارع منجر شد و حتی در سال 1928 برنامه جمع آوری مزارع آغاز شد.
نویسنده با مرور و تحلیل رفتارکولاک‌ها (دهقان‌های مرفه) روندی که منجر به شکل گیری قحطی شد را بیان می‌کند و با مطالعه اتفاقات آن سال‌ها در می‌یابد که نه تنها برای تغذیه شهرهای در حال رشد سریع، بلکه برای صادرات برای به دست آوردن ارز، نیاز به غلات وجود داشت اما نکته عجیب آن است که صادرات در طول سال‌های قحطی نیز ادامه یافت.
در کتاب عواقب ناشی از قحطی نیز مورد پوشش قرار می‌گیرد. نویسنده به بررسی تأثیر قحطی بر جمعیت‌شناسی و تفکر سیاسی امروزه در روسیه و اوکراین می‌پردازد. 
 


عنوان: ایکیگای (ایکیگای مفهوم ژاپنی ست به این معنا که شادی همواره در مشغول بودن است مانند معنا درمانی اما یک قدم جلوتر از آن.)
پدیدآوران: هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس
مترجم : امیرحسین تقی لو
ناشر: گوشه
سال نشر: 1400
مردم ژاپن می‌گویند که هر کسی یک "ایکیگای" یا دلیلی برای زندگی دارد. برخی از مردم ایکیگای خود را یافته اند و از آن آگاه هستند. افراد دیگر آن را در درون دارند، اما هنوز آن را پیدا نکرده‌اند. این مفهوم، ایکیگای، یکی از رازهای زندگی طولانی، فعال و شاد است.
هکتور گارسیا و فرانسیس میرالس از اوگیمی، شهری در شمال اوکیناوا در ژاپن که دارای بالاترین طول عمر در جهان است، بازدید کردند. آنها هفته‌ها با ساکنان اوگیمی زندگی کردند و با ده ها نفر از اهالی روستا مصاحبه کردند. این افراد همگی بیش از صد سال عمر کرده بودند و همگی از نظر جسمی (و روحی) عالی بودند. پس از سفر، هکتور و فرانسیس کتابی نوشتند که کلیدهای صدمین سالگرد وجودی خوش بینانه و حیاتی را بررسی می کرد. مسن‌ترین مردم جهان چه می‌خورند، روی چه کار می‌کنند، چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، و بهترین راز پنهان‌شده - چگونه ایکیگای خود را پیدا می‌کنند؟ ایکیگای چیزی است که به آنها رضایت و شادی می دهد و معنای واقعی را به زندگی آنها می‌بخشد.
نتیجه: راز ژاپنی برای یک زندگی طولانی و شاد تبدیل به یک کتاب پرفروش بین المللی شده که به بیش از 49 زبان ترجمه شده است.



عنوان: بيا گم شويم 
پدیدآور: ادي السيد
مترجم : زهرا طراوتي
ناشر: نیماژ
سال نشر: 1396
رمان «بیا گم شویم» اثر ادی السید، نویسنده‌ی مکزیکی‌تبار و نامزد جایزه‌ی معتبر ادبی یلسا الکس، داستان ماجراجویی‌های دختری‌ را می‌گوید که در سفری جاده‌ای به کشف خویشتن خود می‌پردازد. سفری به سمت قطب و به سمت اعماق وجود. بر سر راه او چهار نوجوان دیگر قرار می‌گیرند. شخصیت‌هایی که هرکدام سرگشتگی‌های خودشان را دارند و حالا با دختری مرموز آشنا شده‌اند که در فصل نهایی از رازهای او نیز پرده برداشته می‌شود. این رمان بین ده رمان برتر سال ۲۰۱۵ بود و توانست نامزد جایزه‌ی معتبر ادبی یلسا الکس امریکا شود.


عنوان: مدیریت رفتارهای یکهویی (چگونه خشم و احساساتمان را مديريت كنيم)
پدیدآوران: فردريك فانژه و شارل ادوآرد رانگد
مترجم : محیا احمدی پور
ناشر: شمعدونی
سال نشر: 1397
همراه دوستتان جایی رفته‏ اید، منظره جالبی می‏ بینید، تلفن همراهتان را در می‏آورید و عکس می‏گیرید. صفحه اینستاگرامتان را باز می کنید و می نویسید:«من و دوستم، همین حالا، یکهویی» در خیابان در حال حرکتید؛ کسی به شما تنه می‏زند، ناسزا می‌شنوید و یکهویی خودتان را وسط یک دعوای خیابانی می‌یابید. از دوستتان عصبانی هستید، بدون این که فکر کنید، یکهویی به او تلفن می‏ زنید و چیزهایی می‏‌گویید که بعدا از گفتنش پشیمان می‏شوید. مجموعه این «رفتارهای یکهویی» در دنیای روانشناسی با عنوان رفتار تکانشی شناخته میشود. افراد زورنج و عصبانی، افراد احساسی و افراد عجول گوشه‏ ای از رفتارها تکانشی را به نمایش می‌گذارند. البته همه رفتارهای تکانشی بد نیست. مانند تصمیم گیری سریع در یک موقعیت حساس و خریدن نان پس از آن که بوی وسوسه انگیزش شما را به نانوایی می‌کشاند. اما رفتار‌های تکانشی نیاز به مدیریت و کنترل دارد. خواندن این کتاب به ما کمک می‏ کند که متوجه شویم کدامیک از رفتارهای تکانشی ما آزاردهنده است.
در این کتاب، دکتر فردریک فانژه، استاد دانشگاه، مختصص علوم اعصاب و روانپزشک به افراد بسیاری برای کنترل و مدیریت رفتارهای تکانشی و هیجانی کمک کرده است. دکتر فانژه در این کتاب با تمرین‌های عملی، به ما می‏ آموزد تا رفتارهای تکانشی را در زندگی‏مان مدیریت کنیم.



عنوان: نظم جهانی: تاملی در ویژگی ملت ها و جریان تاریخ
پدیدآور: هنری کسینجر
مترجم : سید محمدتقی حسینی
ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
سال نشر: 1396
کیسینجر در این کتاب  اندیشه‌ای عمیق درباره ریشه‌های نظم بین‌المللی و بی‌نظمی در جهان ارائه می‌دهد. با تکیه بر تجربه خود به عنوان یکی از برجسته‌ترین دولت مردان دوره مدرن، مشاور روسای‌جمهور، مسافرت در جهان، مشاهده و شکل دادن به وقایع مرکزی سیاست خارجی دهه‌های اخیر، کیسینجر اکنون تحلیل خود را درباره چالش نهایی قرن بیست و یکم نشان می‌دهد که چگونگی ساختن نظم بین‌المللی مشترک در دنیایی با دیدگاه‌های واگرای تاریخی، درگیری‌های خشونت‌آمیز، گسترش فناوری و افراط گرایی ایدئولوژیک است را ارائه می‌دهد. کیسینجر اظهار می‌دارد که هیچ‌گاه نظم جهانی واقعی وجود نداشته است.


عنوان: فرهنگ ريشه شناختي زبان فارسي (5 جلدی)
پدیدآور: محمد حسن دوست
ناشر: فرهنگستان زبان و ادب فارسي، آثار
سال نشر: 1393
تامل و کوشش برای آگاهی از اصل و منشا لغات و دریافت ارتباط میان لفظ و آنچه لفظ بدان اطلاق شده، همواره گرایش طبیعی آدمی و دغدغه ذهن و اندیشه جست و جوگر وی بوده است. فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، حاصل همتی بی همتاست تا دستگیر آن دغدغه‌ها و ذهن‌های جست وجوگر شود. همتی، که نویسنده‌اش را بر آن داشته است تا شانزده سال بی وقفه را، روزان و شبان، بر سر تدوین آن سپری کند. وی با کوششی خستگی ناپذیر کتاب‌ها و مقالاتی بسیار را از نظر گذرانده تا آرا و نظرات محققان صاحب نظر را درباره منشا و ریشه لغات فارسی گرد آورد و در اختیار خوانندگان و علاقه مندان نهد.

منبع