|
در این بخش می توانید کاربر جدید یا کاربران جدید را به صورت گروهی تعریف کنید .در حالت گروهی لازم است یک شناسه مشترک برای یک دسته کاربر به علاوه یک رمز مشترک موقتی را تعریف کنید .
|
کاربرانی که از قبل تعریف کرده اید را می توانید حذف کنید یا اطلاعات اولیه را تغییر دهید .امکان جستجوی یک شناسه کاربری در جعبه متن زیر وجود دارد .
|
اگر می خواهید برای کاربران یک سازمان به خصوص ، تسهیلاتی ایجاد کنید که بدون وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور ، یک راست وارد سیستم شوند. در این بخش نام آن سازمان را تعریف کنید و در زبانه دوم کار را ادامه دهید .
|
در این بخش می توانید IP های سازمانی که در زبانه قبلی تعریف کردید را یک به یک وارد سیستم کنید تا کاربران آن سازمان بدون وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور ، وارد سیستم شوند .
|
در این بخش با انتخاب یک یا چند کاربر، می توانید به صورت یک جا نوع کاربری آنها را بر اساس قوانین سیستم یک پله ارتقاء دهید .
|
در این بخش می توانید مدارک مورد نظر خود را حذف کنید. ابتدا باید نوع مدرک را فیلتر کنید و سپس مدارک مورد نظر را انتخاب نموده و دکمه حذف را کلیک کنید. توجه داشته باشید که مدارک قابل بازیابی از زبانه بازیافت خواهند بود.
|
مدارکی که از پیش حذف شده اند در این بخش با دو امکان مواجه هستند: بازیافت و حذف دائمی. در حالت حذف دائمی می توانید از بخش پایین جدول بین حذف محتوای مدرک و حذف محتوا بعلاوه شناسنامه (فرا داده) یکی را انتخاب کنید.
|
در این بخش پس از فیلتر نوع مدرک یا جستجوی یک مدرک خاص بر اساس عنوان یا شناساگر آن می توانید وضعیت کیفی جدید (شامل نامعلوم، تایید، رد) را انتخاب کنید. در صورتی که مدرکی را تایید کنید تا زمانیکه عمل ایندکس در سرور انجام نشود قابل جستجو در بخش جستجوهای کاربران نخواهد بود.
|
دو نوع مجموعه در سیستم وجود دارد، مجموعه های استاتیک (ایستا) و مجموعه های دینامیک (پویا). هر دو مجموعه ایستا و پویا را از طریق جستجو در سایت می توان بوجود آورد ولی مجموعه های ایستا از طریق جداول زیر نیز می توان بوجود آورد و مقادیر آن را کم و زیاد کرد.
|
در این بخش می توانید یک مجموعه جدید بسازید و برای آن تصویری انتخاب کنید و یا شناسنامه مجموعه های موجود را ویرایش کنید . امکان حذف مجموعه نیز در این قسمت وجود دارد .
|
به وسیله این بخش می توانید با وارد کردن مشخصات مدارک مورد نظرتان از وضعیت امانت آنها مطلع شوید . به عنوان مثال در حال حاضر مدرک مورد نظر در دست چه کسی است و یا در گذشته چه کسانی این مدرک را به امانت برده اند .
|
با انتخاب یک یا چند مدرک و سپس انتخاب یک کاربر می توانید مدارک مورد نظر را به کاربر انتخابی امانت دهید .توجه کنید که این بخش برای مدیریت امانت فیزیکی است و ارتباطی به مدارک الکترونیکی ندارد .
|
به وسیله این بخش می توانید با وارد کردن شناسه یک کاربر، از وضعیت مدارکی که قبلا به امانت برده یا هم اکنون در امانت اوست مطلع شوید .
|
در این بخش با انتخاب مدرک یا مدارک مورد نظر می توانید یک سطح محرمانگی جدید به آنها بدهید .در زبانه بعدی ، سطوح محرمانگی را به دلخواه می توانید تعریف کرده یا تغییر دهید .
|
در این بخش می توان یک سطح محرمانگی جدید به سطوح موجود در سیستم اضافه نمود. سطوح محرمانگی در سطوح دسترسی می توانند تاثیر گذار باشند.
|
با تعریف کدینگ برای یک پروفایل می توانید شمارش اسناد آن پروفایل را کنترل کنید و یک شناساگر منحصر بفرد برای آن پروفایل ایجاد کنید. در این بخش با تعریف اجزای یک منطق کد گذاری امکان تولید آن در بخشهای ویندسک، وبدسک و وب سرویس بوجود می آید.
|
در این بخش با انتخاب پروفایل مدارک یا وارد کردن Xml نتیجه جستجو می توان تعدادی مدرک را به صورت یکجا ویرایش نمود. بعد از انتخاب مدارک از طریق Xml یا فیلتر می توانید با انتخاب چند مدرک یا همه مدارک (در صورت عدم انتخاب هیچ مدرکی سیستم همه مدارک را ویرایش خواهد نمود) و انتخاب فیلد مورد نظر و وارد کردن مقدار یا مقادیر جدید عمل ویرایش را انجام دهید.
|
لاگ یا مخزن ثبت فعالیتهای کاربران امکان گزارش گیری از هر نوع فعالیت بر اساس نام کاربر، نام مدرک یا نوع فعالیت را می دهد.
|
در این بخش تنظیمات بخشهای مختلف وب و ویندوز سامانه به صورت تفکیک شده قابل دسترسی و ویرایش است. برای هر تنظیم یک شرح کوتاه نیز وجود دارد که راهبر سامانه می تواند آن را مطالعه کند. این بخش مرکز تمام تنظیمات سیستم است و با شناخت این بخش می توان عملکرد سیستم را کنترل نمود.
|
در این بخش می توان یک فیلد جدید به فیلدهای موجود در سیستم اضافه نمود. همه فیلدهای تعریف شده در این بخش ظاهر می شوند و در پروفایلهای مختلف ممکن است بارها مورد استفاده قرار گیرند. فیلدها یا توضیحگرها به عناصر 22 گانه استاندارد دابلین متصل هستند و این اتصال باعث معنا دار شدن فیلدها و امکان انتقال و مدیریت بهتر آنها می شود.
|
در این بخش می توان یک پروفایل جدید را ایجاد نمود. با تعریف یک پروفایل مانند پروفایل سند یا روزنامه می توان خصوصیات کلی پروفایل را تعیین نمود.
|
برای هر پروفایل می توان مجموعه ای از فیلدها را تعریف نمود. فیلدها یا برچسب ها از توضیحگرهای زبانه اول انتخاب می شوند و می توان نام یا برچسب آنها را تغییر داد و برای هر فیلد مجموعه ای از خصوصیات را تعریف کرد.
|
هر فیلد در هر پروفایل می تواند مقادیر پیش فرض داشته باشد که اپراتور بجای تایپ آنها از لیست پیشنهادی برای انتخاب آنها استفاده کند. در این بخش راهبر سامانه می تواند این لیست های پیشنهادی را با منطق بانک واژگان (بصورت تک سطحی) و تزاروس یا اصطلاحنامه (بصورت تودرتو) تعریف کند.
|
با تعریف یک مستند باید مقادیر داخلی آن را بصورت تک سطحی (بانک واژگان) یا تودرتو (تزاروس) وارد کنیم. در این بخش می توانیم برای هر عبارت یا مدخل تعریف شده عبارات مرتبط اعم، اخص و سایر موارد مربوط به یک اصطلاحنامه را تعریف کنیم.
|
در صورت استفاده از قابلیت ارائه اخبار و اطلاعیه ها در سایت می توان در این قسمت خبرها و اطلاعیه ها را تنظیم نمود.
|
در این بخش درختواره اصلی پیمایش مدرک موجود در سیستم تنظیم می شود، با انتخاب هر نوع مدرک و تنظیم تو در تویی آنها می توان یک ساختار اطلاعاتی را در صفحه اول بخش وب سامانه به کاربران نمایش داد.
|
در بخش تنظیمات سایت اطلاعات سازمان شامل نام، لوگو، متن خوش آمد صفحه اصلی و غیره می آید. این اطلاعات در بخشهای مختلف سیستم در وب و ویندوز مورد استفاده قرار می گیرند.
|
در بخش اطلاعات تماس شماره های تماس سازمان و واحدهای مربوطه، آدرس ها و سایر موارد قرار می گیرند. این اطلاعات در بخش تماس با ما در بخش وب سامانه مورد استفاده قرار می گیرد.
|
در این بخش ابزارهای کمکی مثل فلش پلیر، فونتها، سرعت سنج وب و فایلهای مفید قرار می گیرند. هر ابزار جدید یک شناسنامه و آدرس فایل دارد که در این قسمت تنظیم می شود.
|
لیست ابزارهای تعریف شده در زبانه اول در این بخش قرار میگیرند و می توان موارد را حذف نمود یا کلید واژه ای را از توضیحات ابزار جستجو کرد.
|
پیوندهای مفید به سایر وب سایت های داخل سازمان و خارج از سازمان در این بخش تعریف می شوند.
|
در بخش تبلیغات و اعلامیه های تصویری می توان تصاویر جدیدی را آپلود کرد و عناوین و لینک آنها را مشخص نمود تا به صورت اسلاید های پی در پی در بخش وب سامانه دیده شود.
|
مدیریت بخشهای مختلف راهنمای سیستم و ساختاربندی و سلسله مراتب موارد راهنما در این قسمت انجام می شود.
|
در این بخش می توانید کاربران از پیش ایجاد شده را به گروه های ایجاد شده نسبت دهید. توجه داشته باشید که همه کاربران بصورت پیش فرض عضو گروه عمومی هستند ولی می توانند در چند گروه دیگر نیز حضور داشته باشند.
|
در این بخش می توانید یک گروه کاربران جدید ایجاد نمایید یا گروه موجود را حذف کنید. توجه داشته باشید که حذف گروه به معنای حذف کاربران نیست و همه کاربران در گروه عمومی عضو هستند.
|
در این بخش یک پلان یا طرح مالی را تعریف می کنید که شامل نام طرح، مقدار ریالی ارزش طرح، تخفیف در نظر گرفته شده روی طرح و شرح آن می باشد. توجه داشته باشید که مقدار تخفیف به مقدار ریالی پلان اضافه می شود و بنابراین تهیه پلان بهتر از خرید مستقیم مدارک برای کاربران است.
|
در این بخش به صورت کلی هزینه خدمات دارای ارزش ریالی را تعیین می کنید. این هزینه با نوع مدرک، نوع کاربر و نام سرویس تعیین می شود و مبنای محاسبه هزینه کاربران قرار می گیرد.
|
در این بخش یک لاگ کامل از خریدهای کاربران و اضافه و کم شدن شارژ آنها را می توانید ببینید. بر اساس عنوان، شناسه کاربری، شماره تراکنش و نوع سرویس می توانید لیست را فیلتر کنید.
|
نوع کاربران یا نقش های موجود در سیستم در این قسمت قابل تعریف و حذف و اضافه هستند. توجه داشته باشید که بعضی از نقشهای سیستم قابلیت حذف ندارند و جزء قواعد پایداری سیستم هستند.
|
در این بخش می توانید با انتخاب مدارک مورد نظر خود آنها را به یک آدرس شبکه مشخص صادر کنید. اطلاعات صادر شده شامل شناسنامه مدارک و محتوای آنها خواهند بود. این بخش بر اساس استاندارد متس کار می کند.
|
در این زبانه می توان تک تک سرویسها را به گروه های تعریف شده هدایت نمود. راهبر سامانه از این امکان جهت بررسی سرویسهای گروه های متناظر آنها می تواند استفاده کند.
|
در این بخش می توان سرویسهای مختلفی که توسط سامانه پاپیروس ارائه می گردد را طبقه بندی نمود. بصورت پیش فرض یک طبقه بندی اولیه وجود دارد و پیشنهاد می گردد تا حد امکان این طبقه بندی ویرایش نشود. مزیت این طبقه بندی و گروه بندی سرویسها در بخشهایی مانند سطوح دسترسی ها که باید برای سرویس تصمیم گیری شود مشخص می شود.
|
|
تاریخ |
1395/7/5
|
|
عنوان |
تحلیلی بر فعالیت نظام شناسگر شئ دیجیتال (DOI) در ایران |
|
|
|
|
متن |
لیزنا؛ دکتر حمید رضا خدمتگزار، دکتری مدیریت فناوری اطلاعات: یکی از مفاهیم اصلی در شناسایی یک شئ یا موجودیت در محیط ديجيتال (مانند یک مقاله، یک آهنگ، یک سند رسمی و یا یک عکس)، شناسگر دیجیتال است. سیستمهای شناسگر دیجیتال به دنبال بروز مشکلات زیادی از جمله عدم ثبات و یکتایی نظامهای شناسگر فیزیکی و مکانیاب یکدست منابع (URL) در محیط دیجیتالی، شکل گرفتند. این شناسگرها با استفاده از نامهای غیرمستقیم برای سیستم نام دامنه (DNS)، ثبات و یکتایی نامهای میزبان را تضمین میکنند
در حوزه عمل کاربرد اصلی شناسایی شده شناسگرهای دیجیتال اشیاء اطلاعاتی به طور عام در شناسایی منحصربه فرد اشیاء در مراحل ذخیرهسازی، بازیابی و مبادله در محیط دیجیتال و به طور خاص در تحلیل استنادی، علمسنجی، کتابسنجی، اطلاعسنجی و ارجاع تقاطعی؛ مدیریت زنجیره عرضه محتوای دیجیتال و تجارت الکترونیک؛ یکپارچهسازی سامانههای مدیریت حقوق دیجیتال، مدیریت داراییهای دیجیتال و وسایل خواندن الکترونیک؛ سامانه مدیریت پایاننامهها و رسالههای الکترونیکی؛ و کتابخانههای شبکهای است. در دنیا نظامهای شناسگر محدودی اقدام به شناسایی دیجیتال موجودیتها و اشیاء بر اساس مکانیزم تعریف شده برای این شناسگرها میکنند که از مهمترین آنها میتوان به شناسگر شئ دیجیتال (Digital Object Identifier-DOI) اشاره کرد.
نیازهای موجود در ایران به این سیستم در حوزههایی مانند نظامهای استنادی، انتشارات علمی، آرشیو وب و تجارت الکترونیکی و مشخصههای متمایزکننده کشور ایران در حوزههایی مانند وجود زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و نبود مکانیزم اجرای حقوق مالکیت معنوی در محیط دیجیتالی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در ایران بر اساس بررسیهای انجام شده، هیچ سیستمی در سطح ملی، که به منظور شناسایی منحصر به فرد و پایدار اشیاء اطلاعاتی در محیط دیجیتال طراحی و پیادهسازی باشد، یافت نشده و استانداردی ملی نیز در این خصوص در کشور وجود ندارد.
از طرف دیگر با مروری بر سیستمهای شناسگر دیجیتال اشیاء اطلاعاتی که دارای ساختار مدیریتی مشخص در سطح بینالمللی هستند، میتوان به این نکته پی برد که سطح مدیریتی و راهبردی اغلب این سیستمها در ایالات متحده آمریکا مستقر میباشند[۱]. در ایران تلاشهایی جهت عضویت در این سیستمهای بینالمللی انجام شده است که از نمونههای مشخص آن میتوان به تلاشهای نهادهای رسمی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مرکز منقطهای علم و فناوری و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به عضویت در سیستم DOI اشاره کرد. اما علیرغم این تلاشها، به علل مختلف از جمله تحریم علمی، عضویت ایران و حتی ناشران داخل کشور در این سیستم بینالمللی محقق نشده است. لازم به ذکر است که تحریم علمی در حوزه دانشهای راهبردی فراتر از تحریم اقتصادی بوده و محدود به تحریمهای اخیر مربوط به مسائل هستهای نبوده و نیست.
در مواجه با این نوع تحریم برای کشور ایران از سال ۱۹۹۸، دو نوع دیدگاه در بین مسئولین و پژوهشگران این حوزه شکل گرفت. دیدگاه اول بیان میکرد که باید تا زمان رفع تحریم ها برای عضویت در این نظام بین المللی (به طور مشخص DOI) صبر کرد تا پس از آن امکان عضویت نهاد رسمی یا خصوصی از ایران در این نظام فراهم شود و بتوان از مزایای آن بهره مند شد. اما دیدگاه دوم مبتنی بر تفکر ایجاد قدرت درونی کشور در این حوزه، معتقد بود که باید بر اساس الگوبرداری از نظام موجود، اقدام به طراحی و پیاده سازی نظامی ملی در داخل کشور کرد که ضمن ایجاد امکان شناسایی اشیاء دیجیتالی داخل کشور و فارسی زبان به عنوان یک نظام ملی، به طور همزمان و در صورت رفع تحریم نیز بتواند به عنوان یک نظام وابسته به نظام جهانی این حوزه عمل کند.
اکنون با توافق برجام و امید به رفع تحریم های موجود، طرفداران دیدگاه اول اقدام به برقراری ارتباط با بنیاد بین المللی DOI (IDF) به عنوان نهاد مدیریتی DOI کردند تا بتوانند نمایندگی نهادی در ایران را برای این نظام اخذ کنند. اما آنها با این پاسخ تکراری مواجه شدهاند: ارائه این سرویس در قالب نمایندگی برای کشور شما به علت تحریم امکان پذیر نیست. طرفداران این دیدگاه پس از مواجه با این پاسخ، با پا فشاری بر دیدگاه خود به سمت نمایندگیهای ثبت نام رسمی DOI در سطح جهان (۱۰ نمایندگی) رفتهاند تا به نوعی بتوانند به طور غیرمستقیم و با واسطه، امکان ثبت نام اشیاء دیجیتالی داخلی را فراهم کنند. در واقع آنها سعی کردند تا با عناوین مختلف مانند یک شرکت خصوصی اقدام به ایفای نقش دلالی یا واسطهگری تجاری بین مالکان و صاحبان اشیاء دیجیتالی در ایران و نمایندگیهای رسمی DOI کنند. هرچند برخی از نمایندگیهای رسمی DOI (از جمله Crossref به عنوان اولین و قدرتمندترین نمایندگی DOI در جهان) با استناد به راهبردهای اصلی IDF به عنوان راهبر اصلی این سیستم از پذیرفتن این شرکتهای واسط سر باز زدند، اما چند نمایندگی (از جمله medra) اقدام به انعقاد تفاهمنامه مستقل با این شرکتها کرده اند. حتی اخیرا یکی از این شرکتهای داخلی که نام دانش بنیان و وابستگی به یکی از دانشگاه های معتبر کشور را یدک میکشد نیز با ورود به فرآیند، از نام دانشبنیان خود سوء استفاده کرده و اقدام به ایفای نقش واسطهگری بیان شده کرده است. این شرکت حتی این اقدام خود را نیز در بین دانشگاهها و نهادهای رسمی کشور تبلیغ کرده است و مشتریانی از جمله برخی دانشگاههای کشور را به خود جلب کرده است. این شرکت حتی در ابتدای فعالیت خود پا را فراتر نهاده و خود را نماینده رسمی DOI در ایران معرفی کرده بود.
از مشخصات این تفاهمنامهها و مکانیزم اصلی اجرایی ثبت نام از طریق این شرکتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- در فرآیند ثبت نام اشیاء دیجیتالی هیچ کجا نامی از این شرکتها برده نمی شود، بنابراین شرکت واسط مسئولیتی در خصوص ثبت نام شئ دیجیتالی و حفظ ثبات و یکتایی آن ندارد.
- شما به عنوان یک مالک شئ دیجیتال، باید مبلغ زیادی را به عنوان آبونمان سالیانه و همچنین ثبتنام هر شئ دیجیتال خود به دلار پرداخت کنید. شرکت نیز با دریافت کارمزد خود، درخواست ثبت نام را به همراه مبلغ آن به دلار برای نمایندگی رسمی ارسال و در ازای آن شناسه ثبت شده را برای شما ارسال میکند. البته در حال حاضر این شرکتها برای جذب مالکان اشیاء دیجیتالی و ایجاد وابستگی آنها مزایا و تخفیفهای مقطعی را نیز ارائه دادهاند.
- برای ثبتنام هر موجودیت یا شئ دیجیتالی، اطلاعاتی در خصوص آن دریافت میشود که بدون هیچ نظارت یا کنترلی از طرف شرکت به نمایندگی رسمی واگذار میشود و اطلاعات آن در هیچ پایگاه داده داخلی ثبت و نگهداری نمیشود.
- در کل این فرآیند هیچ نهاد رسمی ایرانی، نظارتی بر اجرای این فرآیند ندارد و مشکلات ناشی از آن بر عهده ثبتنام کننده است.
- در این ساختار، در هیچ کجای فرآیند آن زبان فارسی به عنوان زبان رسمی ایران به رسمیت شناسایی نمیشود و حتی اشیاء دیجیتالی نیز به انگلیسی ثبتنام میشوند.
- اما سوالاتی که پاسخ آنها در این خصوص باید مشخص شود به شرح زیر میباشند:
- کجای این واسطه گری (دلالی تجاری)، دانشبنیان است و آیا این شرکت به اصطلاح دانش بنیان از تسهیلات و امکانات ملی برای این نقش واسطهگری استفاده میکند؟
- کدام نهاد رسمی کشور بر فعالیت این شرکت و امثال آن نظارت دارند؟
- چرا همانند نظامهای شناسگر دیگری مانند ISSN و ISBN، موسساتی تحت نظارت نهادهای رسمی کشور اقدام به ایفای این نقش (چه مجری چه ناظر) در دیدگاه اول نمیکنند؟
- آیا این دیدگاه و فرآیند شکل گرفته مبتنی بر آن با سیاست اقتصاد مقاومتی و ایجاد قدرت درونی کشور سازگار است؟
- آیا غیر از آنست که ما با این فرآیند کلیه اطلاعات مربوط به اشیاء دیجیتالی خود به همراه ارز داخلی کشور را، آن هم به زبان انگلیسی با منت نمایندگیهای رسمی، تقدیم آنها میکنیم؟
از سوی دیگر بر اساس دیدگاه دوم اشاره شده، همزمان با تحریمهای بین المللی، گروهی از پژوهشگران کشورمان با تعریف پروژهای در قالب یک رساله دکتری در رشته مدیریت فناوری اطلاعات، با نظارت شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارت علوم، ضمن مطالعه دقیق نظامهای شناسگر دیجیتالی موجود در جهان، اقدام به طراحی مفهومی نظام ملی شناسگر دیجیتالی کردهاند. از مشخصههای اصلی این نظام طراحی شده میتوان به الگوبرداری آن از نظامهای برتر شناسگر دیجیتالی موجود در سطح جهان، سه نوآوری در شناسایی دقیقتر اشیاء دیجیتالی، ایجاد مکانیزم پیشنهادی استفاده از این نظام در مدیریت حقوق دیجیتال اشیاء دیجیتالی فارسی زبان تولید شده در داخل کشور و انطباق کامل آن با مؤلفههای ملی مانند ساختار نظام اطلاعاتی و شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد. این پژوهشگران حتی در سال ۱۳۹۴ نمونه اولیه آزمایشی از این نظام تهیه و ارائه کردهاند. این نظام ملی بر اساس طراحی انجام شده قادر خواهد بود تا ضمن عملکرد مستقل، به طور همزمان به عنوان یکی از نمایندگیهای رسمی مستقیم DOI نیز عمل کند. اما متاسفانه این نظام ملی طراحی شده، جز در مرحله طراحی، به منظور پیادهسازی در مقیاس واقعی تاکنون تحت حمایت هیچ نهاد رسمی کشور قرار نگرفته است.
نمونههای دیگری از تقابل دیدگاههایی همانند این دو دیدگاه را میتوانیم در حوزههای دیگری همانند شبکههای اجتماعی، شبکه ملی اطلاعات، بازیهای رایانهای و... مشاهده کرد. تنها تفاوت اصلی موضوع شناسگرهای دیجیتالی تاکنون آن بود که تاکنون هیچ شئ دیجیتالی داخلی کشور به خواست این کشورها مورد شناسایی قرار نمیگرفت و این فرصتی است تا ما با ایجاد زیرساختی منسجم جلوی وابستگی محض کشور خود را در این خصوص بگیریم، کاری که کشورهایی مانند روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی با ایجاد نمایندگی رسمی مستقل برای خود در حوزه شناسگر دیجیتالی انجام دادهاند. به نظر شما تا کجا باید اجازه داد تا کشوری مانند ایالات متحد آمریکا از ابزارهای قدرتی مانند اینترنت، دلار و زبان بر علیه منافع کشور ما استفاده کند؟؟؟. این نوشتار تنها هشداری است برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از اقدامات منفعتطلبانه و سودجویانه خلاف مصالح کشور ایران در این حوزه و از دست ندادن یک فرصت.
خدمتگزار، حمیدرضا. «تحلیلی بر فعالیت نظام شناسگر شئ دیجیتال (DOI) در ایران». سخن هفته لیزنا، شماره ۳۰۶، ۵ مهر ۱۳۹۵
منبع خبر: خبرگزاری لیزنا
|
منبع |
|
|
|
|