کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد
معرفی بخش مرجع خدمات

مرجع پل ارتباطی بین نیازهای اطلاعاتی افراد و منابع اطلاعاتی است. هدف از این خدمات کمک به مراجعان برای استفاده از مجموعه منابع اطلاعاتی کتابخانه و دستیابی به منابعی است که در کتابخانه موجود نیستند.

خدمات مرجع در کتابخانه‌ها به این دلیل ارائه می‌شود که بسیاری از روش‌های دسترسی به اطلاعاتِ مجموعه کتابخانه برای مراجعان و مخاطبان پیچیده به نظر می‌رسد و نیاز است تا افراد در این باره راهنمایی و هدایت شوند. گرچه منابع کتابخانه‌ها هر یک بر اساس روشی منطقی سازماندهی می‌شوند، اما این نوع سازماندهی ممکن است باعث سرگردانی مخاطبان و مراجعان باشد. به این منظور بخش مرجع سال 1373 در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد شروع به فعالیت کرد.
منابع مرجع شامل کتابشناسی‌ها، فهرست‌ها، نمایه‌ها، نامه‌ها، واژه‌نامه‌ها، دانش‌نامه‌ها و دائره‌المعارف‌ها، سرگذشت‌نامه‌ها، منابع جغرافیایی، دستنامه‌ها، دستورنامه‌ها، راهنماها، سالنامه‌ها و گاهنامه‌ها است که به زبان‏های فارسی، انگلیسی، عربی و لاتین موجود است. از سال 1383 (هـ.ش) واحد کتاب‏های نفیس نیز به بخش مرجع افزوده شد. این واحد شامل کتاب‌های نسخ خطی، چاپ سربی و سنگی است. اسناد مکتوب معاصر، جزء دیگری از بخش مرجع است. در سال 1384 نیز واحدی با عنوان اسناد دیداری و شنیداری در بخش مرجع تأسیس شد. فایل صوتی و تصویری برنامه‌های برگزار شده در مؤسسه در این بخش نگهداری می‌شود.
کتاب‌های اسناد مکتوب قابل امانت‌اند، منابع دیداری و شنیداری نیز در صورتی که متعلق به آرشیو مؤسسه نباشند، قابل تکثیرند. کهنه‌چاپ‌ها فقط دسترسی مجازی دارند. سایر منابع مرجع نیز در سالن کتابخانه قابل استفاده هستند.

پاسخگویی به مراجعان:
1- پاسخگویی حضوری: اعضا و کاربران مهمان می‌توانند پرسش‌ها و نیازهای اطلاعاتی خود را با کتابدار مرجع در میان بگذارند و پاسخ خود را دریافت کنند.
2- پاسخگویی تلفنی: اگر شخصی از وضعیت موجودی منبع در کتابخانه مطمئن نیست می‌تواند پیش از مراجعه، از وجود آن مطمئن شود یا چنانچه پرسشی ابتدایی مانند آدرس ناشر، معنای یک واژه و ... داشته باشد می‌تواند پاسخ خود را تلفنی دریافت کند.
3- پاسخگویی با ایمیل: در مواردی که انجام کار پژوهشی مراجعان نیاز به زمان بیشتری دارد برای جلوگیری از اتلاف وقت، اطلاعات به ایمیل متقاضی ارسال می‌شود. در صورتی‌که به اطلاعات بیشتری نیاز باشد، مراجعه‌کننده درخواستش را بدون مراجعه و از طریق ایمیل مطرح می‌کند و کتابدار مرجع در کوتاه‌ترین زمان پاسخگو خواهد بود.
شرایط استفاده از بخش مرجع
- اعضای کتابخانه می‏توانند با ارائه‌ی کارت عضویت فعال از منابع این بخش استفاده کنند.
- افراد غیرعضو می‏توانند با ارائه‏‌ی کارت میهمان از این بخش استفاده کنند. تکثیر (کپی و اسکن) این منابع با رعایت حق مؤلف امکان‌پذیر است.
- کتابدار بخش مرجع در تمام ساعات کار کتابخانه، آماده‌ی پاسخگویی به پرسش‌های مراجعان است.

ساعت کار بخش مرجع:
نیمه اول سال شنبه تا چهارشنبه: ۸ تا 19
نیمه دوم سال شنبه تا چهارشنبه: 8 تا 18
پنجشنبه: ۸ تا 15
تلفن: 7-22894004 داخلی 24
پست الکترونیکی مرجع: reference@hepl.ir