شرح خبر
 
تاریخ
1397/7/24
عنوان من بوکر 2018 در گام نهایی/نظر گاردین درباره برنده امسال
متن
ساعاتی دیگر جایزه ادبی من بوکر برنده خود را خواهد شناخت و گمانه زنی ها برای انتخاب نفر برتر از همین حالا شروع شده است. روزنامه گاردین شانس زیادی برای دیزی ریچاردسون قائل است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، امسال شش کتاب راه یافته به مرحله نهایی دریافت جایزه من بوکر ادبی بر خلاف سال‌های گذشته تقریباً در یک سطح قرار دارند و پیش‌بینی‌ها تا کنون نتوانسته شانسی بیشتر برای یکی از این کتاب‌ها قائل شوند. جایزه من بوکر امسال سه‌شنبه 16 اکتبر (24 مهر) طی مراسمی اعلام خواهد شد.

«همه چیز آن زیر» دیزی جانسون از انگلیس، «مرد شیری» نوشته آنا برنز از ایرلند شمالی، «واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان از کانادا، «اتاق مارس» یا «اتاق مریخی» نوشته ریچل کوشنر از آمریکا، «فراداستان» نوشته ریچارد پاورز از آمریکا، و «برداشت طولانی» نوشته رابین رابرتسون از انگلیس نامزدهای نهایی جایزه من بوکر امسال هستند.

مایکل اونداتیه در سالی که بیمار انگلیسی‌اش توانست جایزه پنجاه سالگی من بوکر را دریافت کند از راه یافتن به مرحله نهایی بازماند و جوان‌ترهای لیست اولیه نیز به همین سرنوشت دچار شدند. یکی از اتفاقات جالب جایزه امسال این بود که پنج کتاب پرفروش لیست اولیه نتوانستند به مرحله نهایی راه یابند. حالا گفته می‌شود اگر هیئت داوران بخواهند مردم را به داستان علاقمند نگه دارند بهتر است کتابی انتخاب کنند که حداقل در بین مردم محبوبیت خاصی داشته باشد.

ریچارد پاورز پیش از این به خاطر نوشتن رمان موج ساز در سال 2006 توانست جایزه کتاب ملی آمریکا را کسب کند ولی همانقدر که در آمریکا شهرت دارد در اروپا چندان شناخته شده نیست. فراداستان دوازدهمین تجربه او در رمان نویسی است که به صورت سمبلیک از زندگی درختان کمک می گیرد تا نگاه تازه ای به داستان نویسی باز کند. 
واشنگتن سیاه به طور حتم قوی ترین اثر ادوگیان نیست چون در کارنامه ادبی این نویسنده رمانی مثل آبیهای دورگه به چشم می خورد که البته در سال 2011 به خاطر این رمان توانسته بود در لیست نهایی دریافت جایزه من بوکر قرار بگیرد. قدرت ادوگیان در روایت داستانهایی در طول قاره ها و تعریف زندگی در مهاجرت و فرار است. قهرمان داستان اخیر وی برده سیاه پوستی است که از مزرعه به مقصد نامعلوم فرار می کند. 

کتاب دیسی جانسون یکی از تاثیرگذارترین مجموعه داستانهای کوتاه در سالهای اخیر است. او در رمان همه چیز آن زیر اولین اثر بلند داستانی خود را تجربه می کند و ممکن است شانس بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. در صورتی که جانسون بتواند این جایزه را کسب کند رکورد جوان ترین نویسنده دریافت کننده جایزه من بوکر را خواهد شکست. 

برداشت طولانی رابین رابرتسون ترکیبی از شعر و نشر شانس زیادی برای دریافت جایزه من بوکر امسال دارد. رابرتسون یکی از شاعران موفق معاصر کشور اسکاتلند در این رمان روایتی از دوران جنگ جهانی دوم دارد. واکر شخصیت اصلی این داستان در شهرهای مختلف آمریکا سفر می کند. 

مرد شیری آنا برنز چهارمین داستان بلند نویسنده معاصر کشور ایرلند شمالی است و مثل رمانهای قبلی اش فضایی اجتماعی و مشکلات مربوط به آن را بیان می کند. اولین رمان برنز با عنوان بدون استخوان توانسته بود در جمع نامزدهای نهایی جایزه اورنج قرار بگیرد. 

اتاق مارس ریچل کوشنر داستان مادری جوان را روایت می کند که در زندان ایالتی کالیفرنیا مجبور است با دنیای اطراف خود کنار بیاید. 

در ساعتهای آینده جایزه من بوکر برنده اش را خواهد شناخت و به نظر روزنامه گاردین همه کتابها تقریباً شانس برنده شدن را دارند. این روزنامه می نویسد رویه سالهای گذشته تصمیم گیری هیئت داوران من بوکر نشان می دهد که علاقه خاصی به نویسندگان مرد آمریکایی وجود دارد و تنها پنج سال پیش یک زن توانست این جایزه را کسب کند. (کاتن) ولی خب هیچ کدام از اینها دلیلی برای زن یا مرد بودن برنده امسال نمی شود. البته روزنامه گاردین خودش شانس بیشتری برای رمان همه چیز آن  زیر قائل است.











منبع خبر: خبرگزاری ایبنا
منبع