شرح خبر
 
تاریخ
1395/7/6
عنوان طراحی شناساگر اشیای دیجیتال ایران (DOR)
متن
متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و متخصصان برنامه نویسی و هوش مصنوعی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، دست به دست داده و نظام شناساگر اشیاء دیجيتالی (DOR) Digital Object Recognizer  را برای ایران، و ۵۷ کشور اسلامی برنامه ریزی و طراحی کردند.

 به گزارش لیزنا، دکتر محمدرضا قانع، عضو هیأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و مجری پروژه DOR، با اعلام این خبر گفت: مطلب جناب آقای دکتر حمیدرضا خدمتگزار درباره  نظام شیء دیجیتال در ایران را مطالعه نمودم. از تحلیل موشکافانه  ایشان در خصوص DOI می توان دریافت که این موضوع از جمیع جهات بسیار حایز اهمیت، و بدون شک یکی از دغدغه های جامعه علمی بویژه دست اندرکاران نشریات معتبر کشور است. ایشان مفید و مختصر حق مطلب را ادا نمود.

 

دکتر قانع افزود:  نکته مهم این است که باور به توانمندی ها و اقتدار علمی متخصصان کشور در حوزه های مختلف علوم، واقعیتی انکار ناپذیر است. بر این قرار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در راستای رسالت، ماموریت ها و اهداف خود که شناسایی، گردآوری، سازماندهی و قابل دسترس کردن منابع در هر شکل برای پژوهشگران داخل و کشورهای منطقه (بویژه ۵۷ کشور اسلامی) است از یک طرف و از طرف دیگر مسئولیت در قبال نشریات کشور که تولیت آن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ها ی قبل به این مرکز واگذار شده است و با اعتقاد بر اینکه «ما می توانیم»، اقدام عملی درباره این مهم را انجام داده است.

عضو هیأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و متخصصان برنامه نویسی و هوش مصنوعی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری دست به دست داده و نظام شناساگر اشیاء دیجيتالی (DOR) Digital Object Recognizer  را برای کشور عزیز مان، ایران، و ۵۷ کشور اسلامی در سال ۱۳۹۳برنامه ریزی و طراحی کردند و در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید.

وی یادآوری کرد: مسئولین محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  از ایجاد شناساگر اشیای دیجیتال ایران مطلع هستند و  DOR در وزارت عتف در دست بررسی است و هم اکنون با نشانی dor.ricest.ac.ir قابل مشاهده و استفاده است. 








منبع خبر: خبرگزاری لیزنا

منبع