شرح خبر
 
تاریخ
1394/5/7
عنوان یادآوری خاطرات فراموش شده در خواب
متن
طبق یک مطالعه جدید مغز در طول خواب به برخی از اطلاعات فراموش شده دسترسی می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، تاکنون مطالعات مختلفی در مورد اهمیت خواب در تثبیت خاطرات و آموخته ها به انجام رسیده است. خواب یکی از فعالیت های طبیعی انسان است که نقش مهمی در حفظ سلامت روانی و ذهنی ایفا می کند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران اسپانیایی در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که ۱۲ ساعت خواب می تواند به فرد کمک کند تا به خاطراتی که فراموش شده اند دست یابد.

در این مطالعه، فهرستی از واژگان به شرکت کنندگان داده شد و سپس از آنها خواسته شد تا آنها را به خاطر بسپارند. در مرحله بعدی، این افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول ۱۲ ساعت پس از این یادگیری به خواب رفتند و گروه دوم نیز ۱۲ ساعت بیدار ماندند. پس از این دوره ۱۲ ساعته، از این افراد خواسته شد تا آموخته های خود را به یاد آورند. در اینجا بود که مشخص شد افرادی که بلافاصله پس از یادگیری به خواب رفته بودند، عملکرد بهتری در به یادآوری واژگان آموخته شده داشتند.

خواب این امکان را به مغز می دهد تا خاطراتی که در طی زمان راکد مانده اند را بازیابی کند. این پژوهشگران بر این باورند که هیپوکامپ مغز مسئول این یادآوری خاطرات است. در این میان، شناخت سازوکار دقیق مغز در طی خواب که به این بازیابی خاطرات فراموش شده می انجامد، می تواند به طراحی درمان هایی موثرتر به منظور مقابله با برخی مشکلات ناشی از فراموشی کمک کند.

همچنین پیش از این پژوهشگران به این نتیجه رسیده بودند که کیفیت پایین خواب و یا محرومیت از خواب می تواند بر خلق و خوی فرد و نیز توانایی او در یادگیری تاثیری منفی بگذارد. آنها بر این باورند که محرومیت طولانی مدت از خواب می تواند اثرات درازمدت و برگشت ناپذیری بر یادگیری و حافظه داشته باشد.







منبع خبر: مهر نیوز

منبع